Kia Ceed SW Plug-In Hybrid
Motor: 1,6-liters, 4-cylindrig, bensin + elmotor, systemeffekt 141 hästkrafter, 265 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 10,8 sekunder
Toppfart: 171 km/h
Vikt: 1676 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4605/1465/1800mm
Pris: 339 900 SEK (Testbil ca 357 800 SEK)

Kia är att betrakta som ett av de mest prisvärda alternativen på marknaden, varför det inte är särskilt överraskande att man numera kan titulera sig som Sveriges tredje största bilmärke. Man är särskilt framgångsrika inom försäljning av laddbara bilar, vilka utgör cirka 50% av deras totala försäljning. Det ter sig därför naturligt att man styr skeppet i framtidens riktning, med elektrifiering som slutdestination. Sydkoreanernas senaste tillskott i modellflottan är en hybridversion av storsäljaren Kia Ceed Sportwagon, vilken om inte annat förväntas vinna mark inom tjänstebilssegmentet. Vi lägger i Högsta Växeln för att utröna om plug-in-hybrid-motorn kan ta Ceed SW till nya höjder.

Rent visuellt är det mesta sig likt, bortsett från en uppsättning nya miljöpartist-fälgar och den numera stängda grillen i diamantmönster, något som onekligen går i linje med de designtrender som just nu genomsyrar elbilsindustrin. Det faktum att man är i slag att träda in i en hybridbil gör sig också påmint genom den laddlucka som placerats framför förardörren. I övrigt bibehåller man det designspråk som vi på Högsta Växeln tidigare beskrivit som intetsägande. Om du, likt jag, dras till elegant kurviga bilar gör du nog bäst i att leta vidare; Ceed SW PHEV är rent visuellt definitionen av en baktung bil. Likt designen vittnar om är det emellertid en bil av extrem praktikalitet. Lastutrymmet är klart tillräckligt för en mindre familj med semesterambitioner, trots att batterierna upptar det mesta av extrautrymmet under lastgolvet.

I kontrast mot bilens exteriöra design, imponeras jag av interiören. Kupén känns välbyggd med mängder av soft touch-material – något som inte alltid är att vänta av en bil i den lägre prisklassen – samtidigt som infotainmentsystemet är lättarbetat. Testbilen sakande förvisso lyx såsom läderklädda stolar, men den var långt ifrån dåligt utrustad. Ceed SW PHEV standardutrustas med en mängd säkerhetssystem, såsom adaptiv farthållare, filhållningsassistans och autobromssystem, samtidigt som testbilen var bestyckad med eluppvärmbar läderratt och Apple CarPlay.

Hur är den då att köra? Just drivlinan är trots allt den stora nyheten i sammanhanget. El- och förbränningsmotorn balanseras i en välavvägd symfoni, och växellådan fungerar riktigt bra, vilket resulterar i en trivsam åktur. Körningen är emellertid långt från inspirerande, varför jag har svårt att sympatisera med den sportigt hårda fjädringen. Bilens totaleffekt om 141 hästkrafter är långt ifrån tillräckligt, något som är särskilt tydligt när man likt en sengångare kämpar sig förbi framförvarande bilar i omkörningsfilen. Med tanke på dess blygsamma prestanda ter det sig underligt att man kompromissar på komfort till fördel för ett sportigt inställt chassi.

I övrigt erbjuder elmotorn en väl godkänd räckvidd à 50 km, vilket i verkligheten omvandlas till cirka 40–45 km. De som önskar pendla på eldrift bör således klara sig i de flesta fall. Huruvida den förbättrade bränsleekonomin motiverar prisökningen, relativt en vanlig Ceed SW, ställer jag mig emellertid tveksam till. Det här är nog främst en bil som riktar sig mot tjänstebilister, tack vare dess låga förmånsvärde, alternativt de som lider av miljöångest.

BETYG
Exteriör
Interiör
Körglädje
Valuta för pengarna
Relativ praktikalitet
Ha-begär
Relativ prestanda
Teknik
Motorljud
Komfort
Italien-fantast som väljer stil och profil framför praktikalitet. Alfa Romeo är inte helt oväntat ett personligt favoritmärke.