Test: Volkswagen Golf

Volkswagen Golf 1.5 eTSI First Edition (2020)
Motor: 1,5-liter, rak 4-cylindrig bensindriven turbomotor med mildhybridsystem (48 volt) och cylinderavstängning, 150 hästkrafter, 250 newtonmeter.
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 8,5 sekunder
Toppfart: 224 km/h
Vikt: 1380 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4284/1491/1789 mm
Pris: från 273 900 SEK (Testbil ca 345 000 SEK)

46 år. Smaka på den siffran. Det var så länge sedan som Volkswagen Golf lanserades som en ersättare till storsäljaren Beetle. Få bilmodeller har ens klarat sig hälften så länge, och ingen annan har haft samma ikonstatus under en så lång period. Nu har modellen nått sin åttonde generation, denna gång med fullt fokus på digitalisering och elektrifiering. Har bilen fortfarande något att komma med eller har konkurrenterna hunnit köra om? Vi har lagt vantarna på ett av de första exemplaren på svensk mark för att kunna ta reda på det!

De exteriöra uppdateringarna är helt klart blygsamma. Sett från sidan och framifrån går det knappt att se att det här är en helt ny generation. Bakdelen är något mer utstickande. Designen är väldigt lättsmält – ingen kan hata Golf för sin kostym. Bilen har växt några centimeter, men detta märks tyvärr inte på insidan. Baksätet och bagageutrymmet får klart godkänt men vinner inga priser.

Den största uppdateringen hittas istället i interiören. Hela insidan och dess filosofi är i grunden förändrad. Designen är minst sagt urläcker – det känns som att man sitter inuti en Apple-produkt. Allt är högteknologiskt, rent och snyggt i sin enkelhet. Materialens kvalitet är generellt god. Förarmiljön, som nu är helt digital, är briljant i sitt utseende. När det är mörkt ute accentueras interiörens linjer upp med rasande eleganta ljuslinjer. Mercedes A-klass är fortfarande min favorit i denna aspekt, men Golf är definitivt inte långt efter. Snyggt jobbat, Volkswagen!

Konkurrenter
Kia Ceed
Ford Focus
Hyundai i30
Mazda3
Opel Astra
Seat Leon
Skoda Scala
Toyota Corolla
Med flera

Det snygga utseendet kommer dock inte utan sitt pris. I jakten på ett avskalat utseende har nästan alla knappar och vred fått ge vika åt touchkänsliga paneler. Visst är det snyggt, men inte så funktionellt. Då det saknas möjlighet att endast genom känsel avgöra exakt vilken knapp man har sitt finger på blir felutryckningar ett ständigt återkommande irritationsmoment. Om det inte vore för att man måste säga ”hej Volkswagen” för att väcka den digitala assistentens röststyrningsfunktion så hade nog datorn med tiden börjat svära tillbaka åt mig när jag för den tjugotusende gången sänkt volymen istället för att höja temperaturen.

I övrigt är tekniken mestadels en fröjd. Skärmarna är krispigt högupplösta, gränssnitten lätthanterliga och alla funktioner som man kan önska sig i en modern bil finns där. Mjukvaran kan uppdateras trådlöst. Likt Apple tycks Volkswagen ha anammat en ”it just works”-filosofi. De kontroller och funktioner som man använder mest är fruktansvärt innovativa och lätthanterliga. Man behöver aldrig fundera på hur man byter låt eller hur man ställer in navigationen. Vill man ha sval luft på fötterna så finns det en logiskt placerad knapp för det på skärmen som ställer in allt från temperatur till luftriktning på en och samma gång– briljant. Nackdelen med denna filosofi är dock att sådant som användaren inte förväntas använda särskilt ofta göms undan. Att komma åt mer avancerade funktioner blir krångligt då dessa presenteras djupt in i snåriga och bitvis ologiska menysystem.

Kommande drivlinor
TSI, 110 hk (bensin)
eTSI, 110 hk (mildhybrid)
TGI, 130 hk (fordonsgas)
GTE, 245 hk (laddhybrid)
eHybrid, 205 hk (laddhybrid)
GTI, 245 hk (prestandamodell)
R, mer än 300 hk (prestandamodell)

Drivlinorna har fått sina obligatoriska generationsuppdateringar, men i grunden är det samma MQB-komponenter som vi sett förut. I nuläget kan Golf beställas med tre olika drivlinor, men långt fler är på väg. Du kan förvänta dig att läsa fler tester på vår hemsida i takt med att dessa lanseras. Den här gången var vår testbil utrustad med det i nuläget mest intressanta alternativet, vilket är en 150 hästkrafter stark bensinfyra med sju-stegad dubbelkopplingslåda och mildhybridteknik som går under benämningen eTSI. Denna drivlina är helt klart bland de absolut bästa i klassen. Motorn är len, växellådan grymt smidig (även om den nya växelväljaren kräver viss inlärning) och bränsleförbrukningen är låg (vi snittade 0,59 liter per mil i blandad körning).

Mest förvånande och imponerande är dock motorns accelerationsförmåga, och det är här som det nya mildhybridsystemet märks av som mest. Historiskt sett har den 1,5 liter stora MQB-bensinfyran brottats med en god portion turbolagg, men då mildhybridsystemet nu kan fylla på med vridmoment innan turbon spolats upp är detta problem klart mindre påtagligt. Bilen är inte blixtsnabb – det handlar fortfarande om en 150 hästar stark Golf – men upplevs som förvånansvärt rapp när högerfoten trycker på.

Sett till köregenskaperna är det svårt att skilja nya Golf från den utgående modellen. Här märks det tydligt att den underliggande MQB-plattformens pusselbitar i stort sett fortfarande är de samma. Bilen upplevs som trygg, stabil och lätthanterlig i såväl höga som låga hastigheter. Ett störande moment i högre hastigheter är dock den höga ljudnivån i kupén – efter 100 knyck får man höja rösten för att prata med sina medpassagerare. Chassit upplevs som mångsidigt, men även om bilen inte gör bort sig i kurvorna står det klart att detta är en komfortorienterad bil. Stor potential finns dock för kommande GTI- och R-modeller förutsatt att fjädring, differential och styrning får sig några finjusteringar (något som vi vet att MQB-plattformen är väl anpassad för).

Standardutrustning, exempel
Digital cockpit
3-zon klimatanläggning
Rattvärme
LED fram och bak
Ambientbelysning
Adaptiv farthållare

Prismässigt ligger nya Golf högre än vad jag hoppats på. Om man vill ha de (enligt vår uppfattning) viktigaste tillvalen, som det stora navigationspaketet, är det svårt att inte landa en bra bit över 300 000 kronor. Mycket pengar för en Golf. Instegspriset för ett exemplar med 150 hästkrafter och automatlåda, som är vår rekommenderade specifikation, ligger på 299 000 kronor. Standardutrustningen må vara god, men det går inte att komma ifrån det faktum att man kan få en BMW 1-serie med motsvarande drivlina för 276 000 kronor.

Golf-segmentet, som är uppnämnt efter just Volkswagen Golf, har alltid varit under stor förändring. Under modellens 46 år långa historia har dock en sak alltid varit säker – alla biltillverkare måste förhålla sig till just Golf. Det här är en modell som har varit utgångspunkten för vad en bil måste vara, inte bara i sitt segment utan även på ett generellt plan i hela bilindustrin. Med tanke på dessa historiska framgångar är pressen alltid stor på Volkswagen när det gäller en ny Golf. Lyckligtvis behöver ingen vara besviken – nya generation VIII lever upp till förväntningarna (och lite till). Synd bara att den inte är lite billigare.

Bygg din nya Volkswagen Golf här!

Betyg

Exteriör:
Interiör:
Körglädje:
Valuta för pengarna:
Relativ praktikalitet:
Ha-begär:
Relativ prestanda:
Teknik:
Motorljud:
Komfort:
Total poäng: 4.2

Sammanfattning

Golfens storhet har historiskt sett alltid legat i dess mångsidighet, och den nya generationen gör inga undantag från den principen. Nya Golf är bra på det mesta, och är nu dessutom bäst på den digitala biten. Perfekt för dig som inte nödvändigtvis måste ha något större. Konkurrenter, ur vägen - Golf har återtagit tronen!