Test: SEAT Leon 1.5 eTSI

SEAT Leon 1.5 eTSI (2020)
Motor: 1,5-liters bensinfyra, mildhybrid,  150 hästkrafter, 250 newtonmeter
Kraftöverföring: Sju-stegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift
Acceleration: 0-100 km/h: 8,4 sekunder
Toppfart: 221 km/h
Vikt: 1 409 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4368/1456/1800mm
Pris: 276 900 SEK (testbil cirka 310 000 SEK)

Mönstret är ganska bekant vid det här laget. Varje gång det kommer en ny generation av Volkswagens ikoniska halvkombi Golf – vilket det gjorde förra året – signalerar det startskottet för en rad nya modeller från VAG-syskonen Škoda, Audi och Seat. Golfen är för kommunala tjänstemän, Audi A3 är för finansvalpen som precis fått sin första bonus och Škoda Octavia är för de som frekventerar handelsträdgårdar – med andra ord tre bilar med lika mycket humor som en kulspetspenna. Seat Leon är däremot tänkt att fånga trendiga ungdomar med en sportig karaktär och latinsk iver. Låt oss lägga i Högsta Växeln och undersöka om detta är något den nya generationen lyckas åstadkomma.

När man läser broschyren för nya Leon får man intrycket att spanjorerna precis har upptäckt LED-teknologin och dess fördelar. De energisnåla lamporna omnämns nämligen frekvent, och särskilt att bakljuset sträcker sig över hela bilens bredd pekar man ut som ett djärvt designdrag. Det är förvisso attraktivt men knappast revolutionerande. Man har även placerat en lampa under backspegeln som belyser marken med ordet “Hola!”, spanska för “hej”, när man öppnar dörren nattetid – tänk så käckt och ungdomligt! Själv fick jag kväljningar varje gång jag såg det. 

Exteriört är intrycket i övrigt absolut sportigare än VAG-syskonen, och nya Leon har bra mycket renare linjer och mer harmoniska proportioner än föregångaren. Det renare designspråket hänger även med till interiören, där den mest intressanta detaljen är ett Jaguar XJ-aktigt veck som med en röd strimma ljus (ännu mer LED) sveper över instrumentbrädan från dörr till dörr.

I den smala ljusstrimman har man även integrerat dödvinkelnarnarens ljus vilket är mycket elegant. Positivt är också att Leon likt i stort sett alla nya VAG-produkter nu har en Digital Cockpit, alltså ett instrumenthus i form av en skärm där man kan få upp allsköns information. Volymen i interiören är också bättre än tidigare då bilen har växt med åtta centimeter på längden.

Dessvärre har man gått i modefällan att byta till touchstyrning av en mängd olika funktioner, och särskilt klimatanläggningen är en ny nivå av dumt – jag vill verkligen inte behöva klicka mig fram på touchskärmen för att dimma av rutorna eller slå på recirkulationen. När man börjar klämma och känna på inredningen märker man också snabbt var man har sparat pengar jämfört med Golfen, då den till stor del består av hårdplast. 

Ute på vägen är intrycket däremot långt mer positivt. Vår testbil var bestyckad med en bensindriven mildhybrid-drivlina på 1,5 liter och 150 hästar, så några större fartresurser var knappast väntat. Men faktum är att bilen med sin fantastiskt välkalibrerade DSG-låda är oväntat rapp och underhållande.

Framför allt bottenvridet är förvånansvärt bra, och drivlinan känns ständigt alert och villig att agera. Chassiet är också passande flinkt, men för den skull inte överdrivet hårt och obekvämt. Tyvärr verkar man ha snålat på ljudisoleringen, då lite väl mycket däckljud letar sig in i kupén på motorvägen.

Om man söker tillförlitligheten och teknologin hos en modern VAG-bil, men samtidigt vill slippa tråkstämpeln är Seat Leon ett högst vettigt alternativ. Detta gäller särskilt om man vill ha en lite sportigare karaktär, men budgeten inte sträcker sig till en riktig prestandamodell som Golf GTI. För mig faller dock bilen på inredningen, då mängden hårdplast är irriterande och touchkontrollerna är idiotiska. För i stort sett samma pengar får man en Mazda 3 som har en mycket trevligare interiör, ett långt bättre MMI-system och är minst lika rolig att köra. Om man kan leva utan den fantastiska DSG-lådan hade jag därför valt japanen över spanjoren alla dagar i veckan.

Betyg

Exteriör:
Interiör:
Körglädje:
Valuta för pengarna:
Relativ praktikalitet:
Ha-begär:
Relativ prestanda:
Teknik:
Motorljud:
Komfort:
Total poäng: 3.9

Sammanfattning

Seat Leon erbjuder ett billigare insteg till den nya Golf-plattformen, och är med 1.5 eTSi-drivlinan riktigt rapp och rolig att köra. Interiören är dessvärre lite väl plastig, och det är synd att många funktioner nu styrs med irriterande och svåranvända touchknappar.