En hjältes magnifika exemplar av en bil du aldrig lär se

Om du ska tänka på en ovanlig bil lär antagligen en bild av en Ferrari F40, Koenigsegg Agera R eller en McLaren F1 att poppa upp i ditt huvud. Det stämmer mycket väl att dessa bilar är sällsynta men det finns en ovanligare modell vars namn är så ouppseendeväckande som en svensk vid namn Anders Johansson.

Om jag säger Saab 9-5 Sportcombi säger du antagligen ”en massproducerad svenssonbil som man ser många gånger om dagen”. Det stämmer också bra men lägg till årsmodellen 2012 till namnet och plötsligt blir bilen ovanligare än en miljardär på McDonalds.

Vi har träffat ägaren till en av två Saab 9-5 Sportcombis i Sverige. Han heter Michèl Annink och visade sig vara förtjänt av att bli kallad för nationalhjälte. Låt mig berätta varför och visa upp hans utsökta exemplar av en bil som är så ovanlig att man blir alldeles pirrig.

IMG_3982När Saab gick i konkurs 2011 fällde jag och många andra en tår. En ny era för svensk industri stod för dörren och bilarna från konkursboet skulle säljas på auktion.

En av modellerna var nya Saab 9-5 Sportcombi, årsmodell 2012. Den var så ny att den formellt sett inte finns. Endast 35 byggdes för att användas till olika tester och 27 av dessa finns fortfarande kvar. På auktionen vann Michèl Annink budgivningen om nummer 17, en 9-5 Sportcombi med 180-hästars-motorn på 1.6 liter. Cirka 185 000 kronor fick han ge för en bil som nu är nästan ovärderlig.

IMG_3992Michèl var överlycklig vilket är förståeligt. Om jag hade suttit i hans sits hade jag dansat en frenetisk segerdans i minst två månader. Michèls tid efter köpet blev dock allt annat än glädjefylld.

Bilen hade inget typgodkännande, vilket Michèl inte trodde skulle vara något problem. Han berättar att kombin är nästan identisk med sedanen som har massproducerats och varit typgodkänd.

Dock hade inte kombin hunnit gå igenom de nödvändiga testerna för att få detta godkännande och dokumenten som behövdes verkade vara spårlöst försvunna.

Michèl fick då ett tips av en annan 9-5 Sportcombi-ägare att bilen kunde bli godkänd och registrerad i Tyskland. Bilar som är registrerade i ett EU-land ska gå att omregistreras i ett annat så det kom som en överraskning att ingen ville besiktiga bilen i Sverige efter att den hade gått igenom alla tester och blivit registrerad i Tyskland.

De svenska myndigheterna vara mer än villiga att sätta bastanta käppar i hjulen för Michèl. Inga företag ville besiktiga bilen och allt verkade bero på en mystisk lapp från Transportstyrelsen som sa att bilen inte borde få registreras.

Detta visade sig bara vara en ”åsikt”. Det är helt befängt hur en åsikt av någon som är lika insatt i fallet som Kossa Mu lyckades göra livet så svårt för vår hjälte Michèl. Tror ni att alla dessa motgångar fick honom att ge upp? Inte alls!

Detta mycket märkliga och rent utav felaktiga hanterande av fallet från Transportstyrelsens sida beskriver Michèl som ”sporrande” och överklagade beslutet. Fem månader senare blev bilen godkänd av Bilprovningen och Michèls resa hade nått ett slut och en början. Hans ihärdiga strid med motvilliga myndigheter var nu över och bilen kunde nu brukas som den bör.

DSC00549Utan ovannämnda händelseförlopp hade vi aldrig träffat Michèl Annink. Bärandes ett par Saab-solglasögon visade han stolt upp sin Saab 9-5 Sportcombi, en av endast två registrerade i vårt avlånga land.

Hans exemplar är utrustat med ett Hirsch-paket som ger bilen ett lite pampigare utseende och ett maffigare muller från avgasrören. Michèl menar att bilen vi har framför oss är ”den snyggaste Saaben någonsin” och vi är benägna att hålla med honom. Sportcombin som aldrig tillverkades officiellt ser helt makalös ut. Det är med en underliggande nervositet som jag frågar om Michèl kan tänka sig att ta oss med på en kortare åktur och hans svar ger mig fjärilar i magen.

DSC00565Vi sätter oss i Saaben och lägger direkt märke till hur cockpit-inspirerad interiören är. Kupén är låg och fönstren påminner om de som återfinns på ett flygplan.

Andra detaljer påminner bilens passagerare om Saabs aeronautiska historia. Hastighetsmätaren är exempelvis utformad som en altimeter. Att färdas i bilen kan bäst beskrivas som en upplevelse lika välbalanserad som en räkmacka. Fjädringen är tillräckligt fast för att ge föraren mer information om vägen än de flesta tyska alternativen men tillräckligt mjuk för att det inte ska bli obekvämt.

Detsamma gäller för det berusande muller som Hirsch-avgassystemet ger ifrån sig. Ljudet får den lilla tre-åringen i varje människa att titta fram samtidigt som det inte blir överflödigt. Michèl säger att han känner sig ”mycket privilegierad” att få köra en Saab 9-5 Sportcombi från 2012 och efter vår åktur delar vi den känslan.

Att träffa Michèl gav upphov till blandade känslor. Tomheten som Saab lämnade efter sig känns nu mer närvarande än någonsin nu när man vet vad de hade i rockärmen. Samtidigt inger individer som Michèl enorma mängder hopp.

Han har fört en outtröttlig kamp mot okunniga myndigheter och står som ett lysande exempel för den ensamma individen som står upp mot det stora, till synes oövervinnliga etablissemanget. Michèl visade att man aldrig ska ge upp om man tror på det man gör och just därför beundrar vi honom något ofantligt. Vilken stjärna!