Test: Mercedes-Benz EQV 300

Mercedes-Benz EQV 300 (2021)
Motor: 1 elmotor, 204 hästkrafter, 362 newtonmeter
Kraftöverföring: Enstegad växellåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 12,1 sekunder
Toppfart: 160 km/h
Elektrisk räckvidd: 378 km
Vikt: 2801 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5140/2244/1901 mm
Pris: 684 000 SEK
(testbil cirka 850 000 SEK)

Mercedes-Benz påstås ha uppfunnit bilen redan 1886 med Benz Patent Motorwagen. Så tidigt som 1906 kom den första elbilen från tyskarna – Mercédès Electrique. Dock var det först 110 år senare – 2016 – som Mercedes gick all-in på elbilsfronten med lanseringen av EQ-beteckningen som reserveras för märkets elektrifierade bilar. Först ut var EQC och i fjol blev det dags för EQV, med andra ord eldrivna V-Klass. Låt oss ta reda på om bilens uppfinnare kan leverera även på elbilsfronten genom att lägga i Högsta Växeln och recensera nya Mercedes-Benz EQV 300.

Exteriört är det ingenting som pekar på att EQV är eldriven med undantag av laddluckan i fronten och ett mer strömlinjeformat utseende kontra fossildrivna V-Klass. Det är del av dess charm och på insidan fortsätter samma röda tråd. Interiören är rakt igenom funktionell (EQV kan fås med upp till åtta platser och i två olika längder) vilket knappast är en överraskning.

Infotainmentsystemet skiljer sig i det att det erbjuder mer information beträffande exempelvis energikonsumtion men annars är det samma som man finner i ordinarie V-Klass. Det fungerar hyfsat men den lilla skärmen ser billig ut och rent generellt känns interiören som något av en efterkonstruktion när det gäller att erbjuda en hög premiumkänsla. Rymdkänslan är astronomisk och för passagerarna är komforten hög med automatiska dörrar, miltals med benutrymme (särskilt i det utförande med 6 platser vår testbil hade) och kupén är tyst som en katedral.

Andra elbilar från Mercedes
1972: Mercedes LE 306
1992: Mercedes 190 Electric
2003: Mercedes A-Class F-CELL
2014: Mercedes B-Class Electric
2019: Mercedes-Benz EQC

Mercedes fäster stor tyngd vid att även deras eldrivna modeller i först hand ska vara en Mercedes och i andra hand en elbil. I grund och botten är en modell som V-Klass en oerhört rimlig modell att elektrifiera med tanke på att den främst tilltalar taxibolag, hotell samt andra företag som sysslar med persontransport. Även större familjer kan tilltalas av bilens realistiska räckvidd på uppåt 35 mil. Räckvidden kan man tacka det enorma batteriet för vilket tillsammans med all isolering drar upp vikten till svindlande höjder.

För- och nackdelar

+ Utrymmen
+ Komfort
+ Skriker inte elbil

– Pris
– Stort batteri gör att det tar lång tid att ladda
– Plastig

Resultatet är att körupplevelse genomsyras av total tystnad och komfort men samtidigt upplevs EQV som väldigt ”skåpbilig” och så fort man bromsar känner man bilens enorma tyngd. Den direkta gasresponsen gör att EQV 300 känns bra mycket rappare än man förväntar sig. På det stora hela är körupplevelsen totalt bortkopplad – det finns noll feedback och fokus har i stället lagts på total komfort.

Den regenerativa inbromsningen har ett antal olika lägen där den mest aggressiva inställningen gör att bilen snudd på tvärnitar när man släpper gasen medan den minst aggressiva gör att bilen skulle kunna rulla hela vägen till Rom. På motorvägen känns den stabil som ett containerfartyg och mjuk som en hoppborg.

Mercedes-Benz EQV 300 må inte vara universums roligaste bil men när det kommer till ren och skär funktionalitet insvept i ett paket som fullständigt osar komfort och tystnad är det svårt att kritisera den. Bilens charm ligger i dess förmåga att ta dig och ett flertal passagerare med packning från A till B i total tystnad och med Moder Jord i åtanke. EQV hade gjort sig fruktansvärt bra hos lyxhotell, taxibolag (som ett alternativ till LEVC TX) eller hos familjen som driver ett barnhem.

Familjebussen är lika praktiskt inriktad som en smed och presterar inom de områden man bryr sig mest om. Att EQV bygger på en fossilbil gör att den framstår som mer tillmötesgående och känns ändå genomtänkt som elbil, trots att den från första början inte var tänkt att bli det. Om inte annat visar den att eldriften sakta men säkert sprider sig till alla sorters bilar, på både gott och ont.

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 3.5

Sammanfattning

Mercedes-Benz EQV 300 är en pragmatiker ända in i benmärgen. Dessutom erbjuder den otrolig komfort och tystnad, känns lika mjuk som en kudde och har en räckvidd som ändå går att leva med om man kan leva med den förhållandevis långa laddtiden. Dess största tillkortakommande är prislappen som är tämligen svårsmält och egentligen ganska svår att förhålla sig till. Interiört känns den ganska billig medan det man betalar för är eldriften.