Porsche 911 Carrera S (2021)
Motor: 3,0-liter, 6-cyl, turbo, bensin, 450 hästkrafter, 530 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-växlad manuell, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 4,2 sek
Toppfart: 308 km/h
Vikt: 1480 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4519/1852/1300 mm
Pris: 1 230 000 SEK
(Testbil 1 853 900 SEK)

Pengar och exklusivitet går inte alltid hand i med hand med smakfullhet. Lyckligtvis finns det en hel del att välja mellan om man premierar det yttersta i exklusivitet men även tycker elegans och smakfullhet är A och O, däribland Porsches avdelning för sina mest kräsna kunder, kallad Exklusiv Manufaktur. Kort och gott går det ut på att Porsche tillåter dig som kund att beställa din bil exakt så som du vill ha den, utan broschyrens riktlinjer, drömmen för de mest entusiastiska kunderna som även råkar vara lågkonjunktursimmuna. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera Porsche 911 Carrera S à la Exklusiv Manufaktur med manuell låda.

Några Exklusiv Manufaktur-tillval
Färg av eget val
91 900 SEK

Interiörpaket med kontrastfärg
39 800 SEK

Sportavgassystem (i silver)
27 200 SEK

Fälgarna
24 800 SEK

Varvräknartavla i kontrastfärg
3600 SEK

Vår testbil är konfigurerad med den miljonte 911:an som inspirationskälla. Den gröna lacken heter Brewster Green och är en så kallad PTS-lack där PTS står för paint-to-sample. Med andra ord är färgen helt unik och bilen är således den enda av sitt slag. Fälgarna är klassiska 911-fälgar som hämtat inspiration från äldre modeller. Interiören består av svart läder med kontrasterande vitt läder och matta träinlägg samt vita tavlor i instrumentpanelen. Det är en minst sagt gemytlig kombination av nostalgi och modernitet som dessutom kändes elegant och lyckades hålla sig borta från att kännas gubbig. Men viktigast av allt – den är manuellt växlad.

Utbudet av manuella lådor i prestandabilar är lika lågt som hotpants-efterfrågan i Saudiarabien. Porsche erbjuder fortfarande 718 och 911 med manuell låda men är egentligen förhållandevis ensamma om det. Att beställa en 911 Carrera S som egentligen tillhör bottenskiktet av 911:ans utbud med utrustning för hundratusentals kronor kräver att man är extremt nördig samtidigt som man inte bryr sig ett skvatt om vad någon annan tycker; eller andrahandsvärde för den delen. När det kommer till lojalitet är Porsche-kunder bland de mest lojala inom bilvärlden. Inte nog med det, de är i många fall är de lika insnöade på Porsche som Einstein var på fysik vilket ändå berättigar Exklusiv Manufakturs existens.

Konkurrenter (manuella)

Aston Martin Vantage AMR

Corvette C7

Hur är den då att köra? Trots turboladdningen vaknar boxersexan till liv med ett mekaniskt vrål, något vi fick erfara i Lech förra året. Kopplingen är kommunikativ och slagen är åt det kortare hållet men viktigast av allt väldigt distinkta. Precisionen är påtaglig och även om det må låta klyschigt är kopplingen mellan man och maskin mer intim. I vanlig ordning med 992-generationens 911 är väghållningen briljant och bilen greppar likt tuggummi i Tomas Di Levas hår. Bilen är oerhört förutsägbar och tillåter en att köra dynamiskt utan att man blir skräckslagen. Likt andra bakhjulsdrivna sportbilar kan den dock vara giftig om man så vill.

Porsches PDK-låta må vara fullkomligt briljant och rent krasst mer anpassad för vardagen men den manuella lådan adderar ytterligare en dimension till bilkörandet. Det kanske låter som en omskrivning av ”det var bättre förr” men sanningen är att den manuella lådan i 911 gör att bilen känns mer engagerande. Porsche 911 råkar även vara bekväm, och med undantag av att ratten täcker en del av instrumentpanelen, känns den utomordentligt genomtänkt.

Även om Porsche påstår att det rör sig om 450 kusar tror jag att den siffran sannerligen ligger närmare 500. Gasen i botten resulterar i en explosionsartad upplevelse, en upplevelse som kräver att man är ruskigt rapp med växlingarna. Med det sagt är växlarna långa vilket innebär att man redan i treans växel är ute på förbannat hal is. Den sjuväxlade lådan i 911 innebär mer flexibilitet men likt sitt sexväxlade syskon som man finner i exempelvis 718 4.0 GTS är man snabbt uppe i otroliga hastigheter. Den sjunde växeln – alltså den Högsta Växeln lämpar sig egentligen bara när man ligger och kryssar på motorvägen och kan endast läggas i när man befinner sig i femmans eller sexans växel. Det är smidigt när man exempelvis kör på landsväg och vill gå från fyran till femman och inte råka lägga i sjuan.

Det finns något oerhört smakfullt med en bil som beställs med fullt fokus på att vara så elegant i ägarens ögon som möjligt, utan någon som helst hänsyn till vad någon annan har för åsikt om den. Porsche Exklusiv Manufaktur ger dig med tillräckligt intresse möjligheten att beställa en helt unik bil som uppfyller exakt de krav du har. Det finns en hel del Exklusiv Manufaktur-tillval på Porsches ordinarie utrustningslista men det är när man tar det snäppet längre som det blir exklusivt på riktigt. Allt är upp till kunden och rent teoretiskt är det egentligen bara fantasin som sätter gränser om inte plånkan säger stopp först.

Porsche 911 Carrera S är i grund och botten en helt formidabel ”vardagssportbil” och i testbilens überentusiastutförande med sina Exklusiv Manufaktur-tillval samt den manuella lådan förvandlas den till något av ett unikum. Än en gång visar Porsche att 911:ans ikoniska status och popularitet är mer än rimlig och i just testbilens fall visar de att även de mest kräsna och entusiastiska av kunder inte har glömts bort.

Är du genuint passionerad när det kommer till bilkörning är den manuella lådan det självklara valet. Den må göra att bilen tar en dryg halvsekund längre till 100 (men har samma toppfart) men det är sannerligen en petitess när det kommer till den här sortens bil. I verkligheten känner man knappt av skillnaden i prestanda utan det blir snarare en fråga om preferenser. Är du en tvättäkta Porsche-nörd bör du dessutom ha Exklusiv Manufaktur-avdelningen på speed dial. 911 med manuell låda är ruggigt nära essensen av vad en sportbil bör erbjuda och är en minst sagt klassisk sportbil i modernt format. 

BETYG
Helhetsintryck
Chefredaktör och medgrundare. Har kört snabbast av alla på redaktionen (344 km/h). Föredrar tygsäten framför läder. Kör en första generationens Fiat Panda köpt i Rom.