Test: Porsche 718 Boxster GTS 4.0

Porsche 718 Boxster GTS 4.0 (2021)
Motor:
 4,0-liters H6, 400 hästkrafter, 420 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-växlad manuell låda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 4,5 sekunder
Toppfart: 293 km/h
Vikt: 1405 kg
Mått (längd/bredd/höjd):
4405/1801/1301mm
Pris: 872 000 SEK
(testbil cirka 1 059 500 SEK)

Se vår videorecension här.

Porsche Boxster såg dagens ljus för första gången samma år som jag själv, närmare bestämt 1996. Bemötandet i media var inte alla gånger särskilt smickrande, och heller inte bland Porsche-fantaster. Med det sagt var det rent objektivt en oerhört välbalanserad och trevlig bil att köra, något som ledde till att den sålde väldigt bra. Den fjärde generationen som debuterade 2016 fick tillägget 718 i beteckningen, en hommage till bilen som vann Targa Florio både 1959 och 1960. Nya 718 kom först med fyra cylindrar (med undantag av GT4 och Spyder), något som fick lika bra bemötande som Anders Borg på en fest. Lite som svar på tal stoppade därför Porsche ner den berömda sugmotorn i bland andra GTS-modellen. För att ta reda på om den är lika briljant i verkliga livet som på papper begav vi oss till GTR Motorpark. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera nya Porsche 718 Boxster GTS 4.0.

Vid första anblick blir det uppenbart vad 718 Boxster är för något: en sportbil av det klassiska slaget – en bakhjulsdriven cabriolet med sugmotor och en sexväxlad manuell låda. Resultatet är en bil som inte längre är till för frisörer som bor i Kalifornien utan en bil för de som skulle ha med ”bilkörning” som hobby på en dejtingsida. I GTS-utförande ser 718 Boxster aggressivare ut än ordinarie 718 Boxster, något den pytongröna färg vår testbil var bestyckad med accentuerade ytterligare. Första generationen Boxster såg ut som en mupp – åtminstone framifrån – men den nya ser bra ut från alla håll och kanter. Porsche är skickliga när det kommer till att designa bilar av det mer ikoniska slaget.

Interiört finns det mer utrymme än man kanske anar och kvalitetskänslan är för det mesta på topp om man bortser från den utdaterade mittkonsolen som har fler knappar än en telefonkiosk och mugghållarna som känns lika ömtåliga som ett kristallglas. 718 Boxster har Porsches gamla infotainmentsystem, något som är lite av ett irritationsmoment när man vet att det finns en mer uppdaterad version på marknaden. På motorvägen är det knappast knäpptyst i bilen men det går att konversera och komfortnivån är förvånansvärt hög. Framtill finner man ett förvånansvärt stort bagageutrymme.

Så fort man vrider om nyckeln i tändningen är det upplevelsen bakom ratten som blir fokus. Den fyra liter stora sexcylindriga boxermotorn vrålar till liv och man får en akustisk glimt in i bilens mekaniska sång och prestanda. Motorn svarar vid minsta lilla rörelse av gaspedalen och växellådans distinkta känsla och korta drag är som skapta för att man ska njuta av allt som rör just bilkörningen.

Glimten in i motorns sång förvandlas till en fulländad mekanisk opera när man trycker gasen i botten. Växlarna är långa och det tar inte många sekunder innan man är uppe i väldigt höga hastigheter i väldigt låga växlar. På GTR Motorpark som är en bana av det mindre slaget kunde man växla till tvåan och låta växellådan vara. Kortare växlar hade även gjort susen på landsvägar – en del av körglädjen med en manuellt växlad bil är just själva växlandet. Att komma upp i 140 knyck i tvåans växel tillåter inte riktigt det.

Styrningen är direkt och oerhört kommunikativ. Bilen är dessutom mjukare än man förväntar sig men förblir sportig, en balans som ingenjörerna även sett till fungerar på bana. På det stora hela är man ständigt medveten om hur nära gränsen man ligger. Porsche 718 Boxster GTS 4.0 är mån om att köras på gränsen samtidigt som den meddelar föraren exakt var gränsen är.

En 718 Boxster är ett precisionsverktyg, den fokuserar på detaljerna och på finliret. Det känns som att allt är oerhört genomtänkt, det handlar om att skapa en perfekt balans. Bilens 400 hästkrafter är även de ett kvitto på det – det är en mängd som innebär att bilen är snabb – den väger bara 1400 kilogram – men det är inte i den grad att man fullständigt överrumplas vid varje gaspådrag.

Det har ofta spekulerats i att Porsche inte har gjort 718 så bra som den kan vara för att inte trampa flaggskeppet 911 på tårna. Det som 718 har till sin fördel jämte en 911 är det faktum att den är billigare, väger mindre och motorn är mittmonterad. Det innebär en bättre viktbalans och är det ultimata receptet för att tillverka en oerhört körglad bil. Det känns som att Porsche har lättat lite på just de tyglarna nu och erbjuder 718 Boxster i ett utförande som är så bra som den förtjänar att vara. Det är minst sagt ett recept som heter duga.

Porsche 718 Boxster har ofta setts som bilen för de som inte har råd med en Porsche 911, för de som egentligen inte hör hemma i Porsche-familjen. Men det är något som numera kan klassas som rappakalja. Man köper en 718 Boxster GTS 4.0 för att man vill, för att den är en briljant bil, inte för att ”the plånka is at home”. Porsche har tillverkat en renodlad sportbil som genuint älskas av de som har bilkörning som intresse, något som är lika ovanligt idag som en tysk med humor. Porsche 718 Boxster GTS 4.0 känns verkligen som ett instrument och som en väldigt mogen bil men som briljerar på förhållandevis omogna ting.

Betyg

Exteriör:
Interiör:
Körglädje:
Valuta för pengarna:
Relativ praktikalitet:
Ha-begär:
Relativ prestanda:
Teknik:
Motorljud:
Komfort:
Total poäng: 4.0

Sammanfattning

På pappret är Porsche 718 Boxster GTS 4.0 en utsökt sportbil - bakhjulsdrift, en sex-cylindrig mittmonterad motor, och en sexväxlad manuell låda. I det verkliga livet lever den upp till förväntningarna som bara bilens specifikationerna skapar. Den är rent ut sagt briljant att köra och erbjuder enorma doser körglädje, även växlarna gärna hade fått vara kortare. Den är välbalanserad, lätthanterlig, och bjuder in till att köra timme in och timme ut med ett leende på läpparna.