Test: Porsche 911 Carrera 4S

Porsche 911 992 Carrera 4S (2020)
Motor
: 3,0-liter, 6-cyl, turbo, bensin, 450 hästkrafter, 530 newtonmeter
Kraftöverföring
: 8-stegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h
: 3,6 sekunder (3,4 med Sport Chrono-paket)
Toppfart
: 306 km/h
Vikt
: 1640 kilogram
Mått (längd/bredd/höjd)
: 4519/1852/1300 mm
Pris
: Från 1 305 000 SEK (Testbil cirka 1 850 000 SEK)

Jag har alltid tyckt att ett köp av en Porsche är för förutsägbart för att kunna motivera, särskilt om det rör sig om en 911. För miljoner ägare runtom i världen verkar den vara en fullkomlig självklarhet varför jag hellre skulle köra en Yugo till vardags (förvisso en ganska rejäl överdrift), för finns det något tråkigare än att vara som alla andra?

För två somrar sedan körde jag dock en 911 T genom Europa och helt plötsligt förstod jag att det som kommer ur munnen på Porsche-ägare är långt ifrån rappakalja. Nu har det kommit en ny generation 911 som har några båtar till skor att fylla. Kan den lyckas med det? Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och recensera nya Porsche 911 Carrera 4S.

Att vara ansvarig för designen på en ny generation 911 måste vara lite som att balansera på en tandtrådstunn lina mellan en pool med svultna hajar och ett gäng påtända knivstickare. De måste åstadkomma något nytt samtidigt som den nya bilen inte får avvika för mycket från det ursprungliga konceptet. Därför tenderar nya 911 att allt som oftast se ungefär likadan ut som företrädaren och så är egentligen fallet med generation 992 som ser likadan som 991. Med ett undantag.

Vad har de gjort med bilens derrière? Linjerna är mjukt svepande och det finns inget som bryter av dem. Den lågt monterade registreringsskylten hade med fördel kunnat flyttas upp en decimeter för att undvika den tomma plåtyta som bilens beskådare nu blir utsatta för. Framifrån är det naturligtvis business as usual och ingen kommer någonsin att missta nya 911 för något annat än en 911. Detta är bra.

På insidan är det desto större skillnad gentemot tidigare modell. Knappmyllret från tidigare Porsche-modeller är nu, till min stora glädje, helt borta vilket ger ett stilrent intryck. All uppmärksamhet riktas nu mot den stora och högupplösta infotainmentskärmen som dominerar mittkonsolen. Systemet är väldigt tyskt vilket innebär att det kan vara snudd på överdrivet intrikat, men endast när man försöker sig på mindre vardagliga uppgifter.

I stort är det alltså mycket lätthanterat. Dessutom slås man snabbt av det faktum att det egentligen inte finns några irritationsmoment med en ny 911, förutom det digitala instrumentklustret som förtäcks ganska ordentligt av den sportiga ratten. Detta hade varit okej i ett sprillans nytt märkes första försök till bil, men inte i Porsche 911 generation nummer åtta. Korkat!

Vår testbil var en Carrera 4S vilket på porscheska betyder att det är en fyrhjulsdriven variant som är ett steg över instegsmodellen. Man får då en sex-cylindrig motor nu bestyckad med turbo och över 440 hästkrafter. Många har klagat på att man inte kan välja bort turbon men jag kunde inte vara gladare. Resultatet är en bil som är objektivt bättre på alla plan. Nya 911 är snabbare samtidigt som den drar mindre soppa och hur kan man klaga på det?

Och apropå prestanda, 0-100-tiden har nu slipats ned till en bra bit under fyra sekunder och i verkligheten känns det som strax över tre. 911 Carrera 4S är ruskigt snabb, växellådan blir mer fenomenal för varje gång jag testar den och fyrhjulsdriftssystemet försäkrar samma våldsamma acceleration oavsett väglag. Detta måste vara den absoluta höjden av ingenjörskonst och jag kan ärligt talat inte greppa hur det skulle vara fysiskt möjligt att förbättra 992.

De som nu tror att bilens vägegenskaper på något sätt har kompromissats tror helt fel. Porsche 911 greppar som öglor och krokar i ett kardborrband. Styrningen må sakna känsla, vilket faktiskt är ett genomgående tema hos 911, men en sak är åtminstone klar och det är att bilen alltid går dit man vill. Om man stänger av antisladden på en snö- eller istäckt väg kan man också köra brett, med ett ännu bredare leende på läpparna. Nya 911 är definitionen av trygg, förutsägbar och förbannat imponerande.

Utöver en briljant drivlina och väghållning har också 911 fyra säten (baksätet bör dock inte användas av annat än barn eller bagage), en rymlig frunk (motorn sitter ju där bak), mycket bekväma stolar och fjädring, och all modern teknik man kan tänkas efterfråga. Och priset man får betala för detta är, öh, priset. Och naturligtvis ett riktigt ögonvattnande sådant. Vår testbil kostade över 1,8 miljoner riksdaler vilket kort fattat är för mycket, även fast nya Porsche 911 Carrera 4S är så bra som den är.

Ja, nya 911 är förbluffande förträfflig. Få bilar presterar så väl i så många olika kategorier. Porsche 911 kan vara världens bästa vardagssportbil. Den är bekväm och praktisk samtidigt som den är snuskigt snabb och kan ta varje kurva i en miljon km/h. Dessutom gör den inte överdrivet mycket väsen av sig. Visst, folk vänder sig ändå om när en sprillans ny Porsche glider förbi men knappast som om det vore en knallgul Lamborghini. Här behöver man egentligen inte göra några uppoffringar. Förutom priset. Och det är en stor uppoffring.

Betyg

Exteriör:
Interiör:
Körglädje:
Valuta för pengarna:
Relativ praktikalitet:
Ha-begär:
Relativ prestanda:
Teknik:
Motorljud:
Komfort:
Total poäng: 4.5

Sammanfattning

Nya Porsche 911 är något så imponerande som världens bästa vardagssportbil. Om du har lite drygt 1,8 miljoner kronor som ligger och skräpar mellan och under soffkuddarna bör du samla ihop dessa och gå och köpa en ny 911. Nu. Det är en order.