Kia Sportage provkörd i Stockholm

Kia Sportage Hybrid (2022)
Motor: 1,6-liters, 4-cylindrig, bensin, 180 hästkrafter, elmotor på 60 hästkrafter. Systemeffekt på 230 hästkrafter, 350 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 8,3 sekunder
Toppfart: 193 km/h
Vikt: 1 808 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4515/1865/1650 mm
Pris: från 375 400 SEK
Privatleasing från 4450 SEK/månad

Kia tar lika stora kliv som Usain Bolt på 100 meter och är för närvarande mitt uppe i en förnyelse av sitt varumärke. Stinger gav ett smakprov på vad som komma skulle. En ny logotyp markerade starten på det nya kapitlet medan Kia EV6 sannerligen cementerade koreanernas nya riktning.

Med det sagt består kärnverksamheten av mer traditionella bilar, särskilt utanför rikets gränser. En rejäl storsäljare stavas Sportage och har i fyra generationer levererat prisvärd praktikalitet till de stora massorna. Nu är det dags för en helt ny generation. Låt oss lägga i Högsta Växeln och provköra nya Kia Sportage.

För européer, av asiater

Nya Sportage är helt designad och utvecklad för den europeiska marknaden, precis som koncernsyskonet Hyundai Tucson. Jämte Tucson är de mekaniska skillnaderna obefintliga och interiörerna väldigt lika. Prisskillnaden är uppåt 40 000 SEK till Tucsons fördel, men Sportage är mer välutrustad från grunden. Att Sportage utvecklats för den europeiska marknaden menas det att den i Europa erbjuds i ett utförande med kortare hjulbas. På andra marknader är Sportage 15 centimeter längre.

Alla generationer Kia Sportage.

Konkurrenter (urval)
Ford Kuga

Honda CR-V
Hyundai Tucson
Mazda CX-5
Toyota RAV-4
Volkswagen Tiguan

Allt med nya Sportage är sprillans nytt och som modell har den gått från att vara en arbetshäst med samma bottenplatta som skåpbilen Mazda Bongo till att vara en sydkoreansk supermodell. Kias fokus förblir emellertid att tilltala den stora massan, och tillsammans med syskonet Hyundai visar de att det inte innebär att man måste vara utan funktioner som rent historiskt endast återfunnits i lyxbilar.

Kuriosa
2*12,3″-skärmar
1650 kg dragvikt
587 liter bagageutrymme

Nya Sportage är den andra bilen med märkets nya designfilosofi även om den förstnämnda tveklöst bjuder på en mer konservativ approach. På insidan möts man av samma interiör som i flaggskeppet EV6. Den digitala instrumentpanelen sträcker sig från Ystad till Haparanda och är sammankopplad till infotainmentskärmen vilket går i linje med bilens digitala fokus.

Elektrifierat för varje krona

Drivlinor
Hybrid

230 hk/350 Nm
från 375 400 SEK

Laddhybrid
265 hk/350 Nm/57 km elräckvidd
från 437 900 SEK

Testbilen var en 230-hästars hybridvariant men det finns även flera andra drivlinor där den mest intressanta är laddhybriden. Kias mål är att ha 100 procent laddbar försäljning på den svenska marknaden till 2024, varför krutet har lagts på just elektrifierade modeller.

Hybriddrivlinan känns raffinerad och pendlar mer mellan ren eldrift och fossildrift än vad man anar. Övergångarna sker sömlöst och tack vare elektrifieringens hjälp känns den responsiv. Med det sagt kan prestandan bäst beskrivas som ljummen men det finns tveklöst nog med kräm för mer inspirerande körning.

Det största lyftet jämte föregångaren är komfortnivån, utöver designen. Förra Sportage var stötig medan den nya är åt det mjukare hållet. Det har troligtvis att göra med att europeiska Sportage de facto har tagit hänsyn till kontinentens minst sagt ojämna vägbanor. Det rör sig dock inte om en molnliknande komfort utan i stället finner man vissa inslag av sportighet, men inget som inkräktar nämnvärt på bekvämligheten.

Summan av kardemumman

Nya Kia Sportage har närmare 20 konkurrenter på marknaden just nu. Den stoltserar med ett häftigt utseende, en interiör som imponerar både sett till kvalitet och teknik, och mycket utrustning från grunden. Den är dessutom praktiskt lagd, upplevs som raffinerad, och har ett bra infotainment. Körupplevelsen är inte överdrivet exalterande och i mångt och mycket rör det sig ”bara om en bil” men det är inte rimligt att egentligen begära mer. Utbudet i segmentet är fullständigt överväldigande men Kia har inte sparat på krutet. 

Betyg

Första intryck:
Total poäng: 4.0

Sammanfattning

Likt syskonet Hyundai Tucson bjuder Kia Sportage på en trevlig upplevelse. Det märks att koreanerna har inspekterat marknaden väl och brassat på ordentligt i ett försök att utmärka sig i segmentet. Huruvida man väljer Tucson eller Sportage är högst subjektivt men klassresan förblir ett faktum.