Test: Kia EV6

Kia EV6 AWD GT-Line (2022)
Motor: Elmotor, 325 hästkrafter, 605 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 5,2 sekunder
Toppfart: 188 km/h
Elektrisk räckvidd (WLTP): 506 km
Vikt: 2 105 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4680/1880/1550 mm
Pris: 649 800 SEK
(testbil cirka 711 500 SEK)

Vi har lyft fram Kias imponerande klassresa otaliga gånger. Det börjar nästan bli uttjatat men faktum är att märket överraskar gång på gång. Stinger GT är en utmärkt långfärdsvagn som skulle visa vägen för Kias nya image. De lyckades även elektrifiera Niro, ge den namnet e-Niro och sätta ett pris som gjorde att den klassade in i det rimligt prissatta elbilssegmentet i förhållande till räckvidd. Inom några år ska alla Kias bilar vara elektrifierade på ett eller annat sätt och för att uppnå det behöver märket visa framfötterna. Dessa så kallade framfötter är i det här fallet Kias senaste elbil, EV6, som vi tidigare provkört i Spanien. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera Kias viktigaste flaggskepp på hemmaplan.

EV6 är syskonbil till Hyundai Ioniq 5 som imponerat så pass mycket att den vann den mycket prestigefyllda utmärkelsen Årets Högsta Växeln-bil 2021. De två modellerna delar plattform men har gått åt två helt olika håll gällande design. EV6 ser sportig ut trots att den är en crossover. Varselljuset smalnar av mot grillen och gör att fronten konstant ser lika arg ut som Lilla My. I profil syns den sluttande taklinjen tydligt och de relativt smala bakrutorna bidrar till att bilen ser mindre ut än den faktiskt är.

EV6 bakdel domineras av den distinkta LED-listen som sträcker sig över hela bakluckan. Under bakljusen är bilens blinkers kamouflerade av en silverlist som illumineras och sveper i orange sken när föraren slår på blinkersen. Mitt på bakluckan är Kias nya logotyp placerad och den är enligt mig en klart snyggare kreation än tidigare märke. Att den är i storlek XL är en indikation på att Kia är stolta över deras senaste elbil. EV6 design är klart mer aggressiv än syskonet Hyundai Ioniq 5 men den sistnämnda står, i mina ögon, kvar som guldmedaljör i skönhetstävlingen.

På insidan märks det tydligt att EV6 har utvecklats som en elbil från grunden. Kupén är luftigare än en herrgård och baksätet känns enormt med massor av utrymme för benen och ett helt platt golv. Framtill finns mängder med förvaringsutrymmen och mittkonsolen går inte hela vägen fram vilket ger en än mer öppnare känsla. Sikten bakåt är dock dålig på grund av det sluttande taket och den lilla bakrutan.

Infotainmentskärmen är högupplöst men den inbyggda kartan är krånglig att styra. Klimatanläggningen hanteras tack och lov inte via skärmen utan via en separat panel under. ”Knapparna” till klimatanläggningen är dock touch men det finns vred för att ställa temperaturen. En intuitiv funktion är att det går att ändra kontrollerna under skärmen till att styra ljudet och radion.

Då funkar de två vreden istället som volym och att bläddra i kanal-/låtlista. En otroligt viktig detalj är att det går att sätta på rattvärme, sätesvärme och sätesfläktar via väl integrerade touchknappar på mittkonsolen. En, enligt mig, vital del av en bil för att slippa leta efter värme i rumpan i massa undermenyer en iskall vintermorgon; något man tyvärr måste göra i syskonet Ioniq 5.

När man börjar köra märks det tydligt vad för typ av bil Kia vill att EV6 ska vara. Stötdämparna är nämligen hårt inställda vilket gör att bilens vikt maskeras väl men färden blir stundvis relativt stötig. Det är inte samma bekväma känsla som i Ioniq 5 utan mindre ojämnheter känns tämligen väl.

Det innebär dock att bilen levererar en mer dynamisk känsla och på kurviga vägar hålls den relativt upprätt. Det faktum att de lågt placerade batterierna sänker bilens tyngdpunkt hjälper enormt och tillsammans med fyrhjulsdriften känns EV6 stabil som ett tåg och kontrollerbar oavsett underlag. Den levererar en genuint tajt körkänsla med rapp styrning trots sin storlek och vikt.

GT-Line-versionen har 325 hästkrafter och den direkta kraften gör att det är väl godkänt för EV6. Greppet vid acceleration är fenomenalt även på halt väglag tack vare den otroligt kompetenta fyrhjulsdriften. Som många andra bilar har även Kia EV6 olika körlägen men i EV6 är det stor skillnad mellan dem. I eco och normal är bilen kvick men i sportläget märker man av den där sparken i rumpan som framkallas när man stampar gasen i botten.

Kia EV6 är oerhört tyst. Inte bara i låga hastigheter utan även på motorväg. Avsaknaden av en brummande motor brukar göra att vind- och vägljud hörs tydligare i elbilar men EV6 är överraskande tyst och vindljudet är i princip obefintligt.

På motorväg kan man även sätta igång autopiloten som fungerar bra och som till och med är kapabel till att själv byta fil, så länge föraren vidrör ratten. En anmärkningsvärd funktion är enpedalskörningen med inbromsning som är mjukare än överkokta grönsaker. Från de sista km/h till stillastående märks det knappt att bilen stannar.

Kia EV6 har många av de egenskaper som definierar en bra elbil. Interiören känns premium, köregenskaperna är trevliga och räckvidden konkurrerar med många dyrare bilar i segmentet. EV6 känns som en genuint genomarbetad bil med en design som drar åt sig blickar. Kia har släppt en fullträff som har alla förutsättningar för att göra succé på elbilsmarknaden.

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 4.5

Sammanfattning

Kia EV6 är en oerhört kompetent elbil. Den känns välbyggd, levererar trevliga köregenskaper och har en väldigt trivsam interiör. Komforten blir tyvärr lidande av hårt inställda stötdämpare men väger upp med bra väghållning och kurvtagningsförmåga.