Kia EV6 provkörd i Spanien

Kia EV6 RWD (2022)
Motor: Elmotor, 228 hästkrafter, 350 newtonmeter
Kraftöverföring: Steglös växellåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 7,3 sek
Toppfart: 185 km/h
Elektrisk räckvidd: 528 km
Vikt: 2 000 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4680/1880/1550mm
Pris: Från 569 900 SEK 

Det lär inte ha undgått någon att Kia har gjort en enorm klassresa de senaste åren. Nu är 76 procent av alla bilar som märket säljer laddbara och om bara två år ska den siffran vara 100 procent. En otroligt viktig pusselbit i den ekvationen är den sprillans nya elbilen EV6 som ska visa vad framtiden har att ge för Kia. Vi la i Högsta Växeln och begav oss till Marbella för att se om den har vad som krävs för att bli en favorit för svenskarna.

En Kia? På riktigt?

Konkurrenter
Ford Mustang Mach-E
Hyundai Ioniq 5
Škoda Enyaq
Volkswagen ID.4

Kia EV6 har en minst sagt intressant design. Fronten är låg och sportig med en aggressiv uppsyn. Bakdelen domineras av en ljusramp med snyggt integrerade blinkers. Axelavståndet är långt och överhängen korta vilket Kia hoppas ger ett sportigt intryck. EV6 är en crossover så den är något högre men den får också ett närmast coupé-liknande sluttande tak. Det här ser inte ut som någonting Kia har tillverkat tidigare och jag är försiktigt positiv till det nya designspråket. Det klår dock inte ärkerivalen Hyundai Ioniq 5.

En elbilsinteriör som heter duga

Kia har utnyttjat det faktum att en elbilsinteriör kan vara betydligt luftigare än en ”konventionell” bil men utan att gå helt bananers. Mittkonsolen slutar innan instrumentpanelen för att skapa en känsla av rymd men rutorna är relativt små vilket har en rakt motsatt effekt. Designen är överlag riktigt snygg och interiören domineras av två stycken välvda displayer integrerade i ett stycke.

Dessa är också snygga men fullproppade med information så det är inte alltid självklart vad man ska titta på. Under huvudskärmen sitter ytterligare en touchskärm som dubblar som inställningspanel för klimatanläggningen och snabbvalsfunktioner. Här har även två fysiska rattar fått ta plats vilket är helt suveränt bra.

Ett skepp kommer lastat – med teknik

Kuriosa
Premiärhelg 13-14 november
Dedikerad EV-plattform
GT-modell lanseras 2022
1600 kg dragvikt
Tillgång till Ionity

Nya EV6 är på sätt och vis Kias flaggskepp och den har därför utrustats med allt du kan föreställa dig. Vad sägs om 360-kamera med 3D-vy, ventilerade framstolar, automatisk parkeringsfunktion där du inte ens behöver sitta i bilen, och alla assistenssystem du kan föreställa dig? Dessutom fungerar tekniken alldeles ypperligt väl. Kia har även byggt in en biffig snabbladdningsfunktion som ska kunna ta EV6 från 10-80% batteri på 18 minuter. Naturligtvis är detta betingat tillgänglighet till en lika biffig snabbladdare.

Tystare än en koreansk mus

Kia EV6 AWD (2022)
Motor: Elmotor, 325 hästkrafter, 605 newtonmeter
Kraftöverföring: Steglös växellåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 5,2 sek
Toppfart: 188 km/h
Elektrisk räckvidd: 506 km
Vikt: 2 105 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 4680/1880/1550mm
Pris: Från 634 800 SEK

Elbilar tenderar att vara knäpptysta men EV6 är knäpptystare. Vindljud existerar knappt – inte ens i motorvägshastighet. Fjädringen är relativt hårt inställd och vill inte riktigt samarbeta över mindre ojämnheter i vägen. Det fungerar fint på sydeuropeiska silkeslena vägar men det återstår att se hur den beter sig på svenska osthålsvägar. Något som fjädringen har gynnat är dock väghållningen.

Visst, det rör sig om en 2,1 ton tung klump men för sin vikt rör den sig otroligt stabilt och beslutsamt i kurvor. Accelerationsmässigt beter den sig som en klassisk elbil med massa vrid som alltid är tillgängligt. Instegsmodellen (med 228 hk) har en motor som driver bakhjulen, men man kan välja till ytterligare en, förvisso mindre, motor som även driver framhjulen. Bilen har då fortfarande en bakhjulsdriven karaktär samtidigt som den blir ett självklart val för svensken.

Summan av kardemumman

Så har Kia lyckats med sin sprillans nya elbil? Det verkar onekligen så. Nya EV6 ser spännande ut, har en trivsam interiör, och är allmänt behaglig att köra (möjligtvis med undantag för den något hårda fjädringen). Räckvidden är ”upp till” 528 km, säljstart i Sverige är i november och bilen kostar mellan 569 900 och 674 700 riksdaler (exklusive miljöbonusen). Kia har aldrig gjort sig kända för att tillverka sexiga bilar men EV6 är banne mig den sexigaste bilen de någonsin har tillverkat. Om detta inte är ett recept för en succé i Sverige kan jag lika gärna säga upp mitt medborgarskap.

För- och nackdelar

+ Den sexigaste Kian någonsin
+ Knäpptyst
+ Snygg interiör fullproppad med teknik
– Fjädringen klarar inte av små ojämnheter i vägen
– Rörigt infotainmentsystem
– Svår körposition för längre individer

Betyg

Första intryck:
Total poäng: 4.5

Sammanfattning

Nya Kia EV6 verkar uppfylla alla tänkbara krav man rimligtvis kan ställa på en modern elbil. Vårt första intryck var minst sagt positivt och vi ser fram emot ett mer utförligt test på hemmaplan.