Hyundai Tucson Plug-In Hybrid (2021)
Motor: 1,6-liters, 4-cylindrig, bensin + elmotor, totalt 265 hästkrafter, 304 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 8,2 sekunder
Toppfart: 191 km/h
Elektrisk räckvidd: 62 km
Vikt: 1818 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4500/1650/1865 mm
Pris: 439 900 SEK (Testbil ca 469 900 SEK)

Privatleasing från 4795 SEK/månad

Hyundai Tucson har gång på gång imponerat på Högsta Växeln-redaktionen. Jag körde den för första gången i december förra året och min kära kollega Tobias drog en repa till fjällen i februari i år med den. Vi konstaterade båda att den är prisvärd och framstår som ”ett lysande värdeerbjudande sett komfort, praktikalitet och design”. Faktum är att om du beställer en Tucson idag får du vänta till närmare årsskiftet innan den står på din garageuppfart. Nu har det emellertid blivit dags för den förväntade storsäljaren att ge sig in på marknaden – laddhybriden. Låt oss lägga i Högsta Växeln och provköra nya Hyundai Tucson Plug-In Hybrid i Stockholm.

Precis som sina elektrifierade och icke-elektrifierade syskon har laddhybridsvarianten en exteriör som heter duga och det origami-inspirerade utseendet är synnerligen tilltalande i den uppsjö av kliniskt designade bilar som finns på marknaden.  Det enda som skiljer i utseende mellan en ordinarie Tucson och denna PHEV-variant är laddluckan. På insidan möts man av en för det mesta genomtänkt kupé som domineras av stora skärmar och en logisk layout. Dessvärre har touchknappar ersatt de traditionella knapparna även här och det är en trend vi vill ska ta slut pronto. Utrymmesmässigt försvinner några liter från bagageutrymmet med tanke på batterierna men skillnaden är knapp – endast 58 liter.

Den stora nyheten är naturligtvis drivlinan. På ren el kommer man uppåt 7 mil om man kör som om man har ett nyfött spädbarn i baksätet men i verkligheten är cirka 5 mil rimligt. Övergången mellan el- och förbränningsdrift sker helt obemärkt vilket bidrar till en mer raffinerad upplevelse. Systemeffekten på 265 hästkrafter må låta imponerande men som man kommit att förväntat sig av laddhybrider känns det inte riktigt lika potent som man kan tro. Faktum är att den har mindre vridmoment till förfogande än sitt ordinarie hybrid-syskon.

På motorväg ligger den stabilt och ljudnivån i kupén är låg. Tucson PHEV är dessutom ruskigt välutrustad med ventilerade säten och en rad funktioner som egentligen är mer hemmahörande i betydligt dyrare bilar. Det är just den känslan som är en stor del av upplevelsen i nya Tucson och något som gäller för Hyundai i stort – mycket premiumkänsla till ett icke-premiumpris.

Hyundai Tucson Plug-In Hybrid är lika rätt i tiden som att låtsas engagera sig i samhällsfrågor på sociala medier. Tucson PHEV bibehåller alla färdigheter som man finner hos ordinarie Tucson men med en imponerande elektrisk räckvidd som lär räcka gott och väl för de flesta vardagspendlarna. En nackdel med många laddhybrider är att batterierna förvandlas till hundratals kilo onödig vikt när de har slut på kräm, något som trissar upp förbrukningen ganska rejält. I Tucsons fall verkar detta inte vara ett bekymmer utan förbrukningen är i linje med en mer konventionell hybrid. Under mina knappa 24 timmar i dess sällskap kunde jag tveklöst konstatera att den besitter alla de egenskaper som krävs för att bli en storsäljare i vårt avlånga rike. Bli inte förvånad när varenda kotte har en.

BETYG
Första intryck
Chefredaktör och medgrundare. Har kört snabbast av alla på redaktionen (344 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.