Toyota RAV4 Adventure (2022)
Motor: 2,5-liters, 4-cylindrig, bensin, 210 hästkrafter, 250 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 8,5 sekunder
Toppfart: 210 km/h
Vikt: 1658 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4611/1864/1742mm
Pris: Hybrid från cirka 350 000 SEK

Toyota RAV4 har länge fått mitt hjärta att slå med samma intensitet som efter en melatonindos. Den senaste generationen imponerar ändock på oss och precis som med nya Camry vill Toyota få sina bilar att inte längre vara synonyma med att bo i Skövde. Nu kommer nya RAV4 i så kallat Adventure-utförande och eftersom vi alltid ligger i framkant har vi redan provkört den. Låt oss lägga i Högsta Växeln och provköra nya Toyota RAV4 Adventure.

För dig som som hellre bor i tält än på hotell

Vad är nytt?

Interiör med orange sömmar
Robustare utseende
Uppdaterade framlyktor

Adventure-varianten är den mest extrema RAV4:an vi får i Sverige, åtminstone i termer av friluftskänsla. Den är lagd åt det mer terrängaktiga hållet och Toyota har gjort allt de kan för att ställa in siktet på de som använder begrepp som ”aktiv livsstil”. De individer där kamouflage är en del av garderoben och som har Kebnekaise-toppen som drömresmål. När det gäller utseendet ser den tveklöst mer äventyrlig ut och den kantiga designen är ändå tilltalande. Den otroligt blå lacken gjorde även sitt för att den skulle se lite mer spännande ut.

Toyota RAV4 interiör

På insidan fortsätter det äventyrliga spåret med orange sömmar och dekorinlägg. Det gjorde att bilen såg mer ut som en RAVE4 snarare än en RAV4. Infotainmentsystemet är en katastrof och ser ut att vara hämtat från en Gameboy Color. Baksätet är rymligt och bilen lägger onekligen mycket tyngd på just praktikalitetsaspekten.

Det går att trotsa terränglagen

Med syfte att testa RAV4 på riktigt – inklusive dess olika terränglägen – begav vi oss till en terrängpark. På motorvägen dit konstaterade vi att ljudnivån var acceptabel medan dämpningen var åt det styvare hållet. Det inkräktar dels på komfort, dels på terrängkörning – man vill gärna ha lång fjädringsväg när man rör sig bortom asfalten.

Väl på plats vid terrängparken började vi med sandkörning (och valde därför sandläget) och imponerades snabbt av fyrhjulsdriftsystemet. Vi körde även i lera, förhållandevis djupt vatten – RAV4 Adventure har ett vaddjup på närmare 60 centimeter – och den tog sig an allt med bravur. Vi utsatte den tveklöst för mer än någon annan RAV4-ägare någonsin kommer att göra, men nu vet ni åtminstone vad den klarar av.

Toyota RAV4 Adventure fokuserar främst på att vara så mångsidig som möjligt, något den lyckas oerhört väl med. Vi testade den med en drivlina som inte kommer till Sverige – en 2,5-liters fyra med en åttastegad automatlåda – som är ungefär en miljon gånger trevligare än den förfärliga CVT-hybrid-kombinationen som vi får stå ut med i Sverige. RAV4 Adventure lyckas även med konststycket att kännas mer robust – något man kan tacka Toyota-emblemet för och utseendemässigt är den en klar förbättring jämte föregångaren.

Tilltalar de som spelar bingo

Nya Toyota RAV4 tar ett kliv mot ett mer spännande Toyota. Runtom i världen har Toyota i många fall ett lite häftigare rykte – mycket tack vare att de tillverkar genuint kompetenta modeller – medan Toyota i Sverige lägger allt krut på att tilltala pensionärer. I just Adventure-utförande blir RAV4 än mer tilltalande och passar sannerligen SUV-imagen väl. Hoppas bara roligare drivlinor är på ingång.

För- och nackdelar

+ Ballt utseende
+ Kompetent i terräng
+ Rymlig

 

– Bara hybrid till Sverige
– Mer kosmetik snarare än mekanik
– Orange interiör tröttnar man på

BETYG
Första intryck
Chefredaktör och medgrundare. Har kört snabbast av alla på redaktionen (344 km/h). Föredrar tygsäten framför läder. Kör en första generationens Fiat Panda köpt i Rom.