Test: Škoda Octavia Scout
Škoda Octavia Combi Scout 2,0 TDI (2022)
Motor: 2-liters, I4, diesel, 200 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 6,8 sekunder
Toppfart: 234 km/h
Vikt: 1 622 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4703/1829/1508 mm
Pris: 377 500 SEK
(testbil cirka 450 400 SEK)
Škoda har sakta men säkert blivit en mer bestående del av det svenska folkhemmet. Med vettiga priser, rikligt med utrustning, fiffiga lösningar – och inte minst av allt – praktiska kombimodeller med fyrhjulsdrift har det tjeckiska märket blivit en vanlig syn på våra nordiska vägar.
Kommuniststämpeln har sakteligen suddats bort och idag är det ibland omöjligt att skilja en Škoda från en Volkswagen sett till premiumkänsla. En bil som är mer lagom än en Volvo är numera Octavia, inte minst i fyrhjulsdrivet dieselutförande à la Scout. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera nya Škoda Octavia Scout.
Scout-beteckningen innebär att Octavia Scout är mer friluftigt lagd vilket förtydligas av högre markfrigång, offroadchassi, plast runt hjulhusen, och den ovannämnda fyrhjulsdriften. Resultatet är en bil som utstrålar ”jag vandrar upp till Kebnekaise-toppen, jag tar inte helikopter”. Även om den reella skillnaden jämte en vanlig fyrhjulsdriven Octavia i verkligheten är knapp innebär den högre markfrigången och det mer robusta utseendet att bilen känns mer kompatibel med familjer där ”semester” och ”vandring” kan användas i samma mening.
Konkurrenter
Volkswagen Golf Alltrack
Volvo V60 Cross Country
Interiört är det Octavia med allt vad det innebär. Det innebär – nästan viktigast av allt – fysiska knappar på ratten. Men det innebär även touchkontroller för ljudvolymen och ett infotainmentsystem som har utvecklats av någon som inte vet vad definitionen av ”smidigt” är. Till exempel höjs volymen genom att dra fingret på en touch-sensor i stället för att vanligt volymvred. Varför försöka uppfinna hjulet på nytt?
Andra Octavia-modeller
Škoda Octavia RS iV
Škoda Octavia iV
Škoda Octavia
Något som imponerar mer är dock hur sanslöst praktisk Octavia i kombiutförande är. Den är rymligare än en Volvo V90 och Škodas slogan – Simply Clever – genomsyrar bilen i mångt och mycket; det finns ett sovpaket med extra stora nackstöd bak och tillhörande täcke, smartphone-fickor i baksätet, en miljard fiffiga lastlösningar för lastutrymmet och så vidare. Baksätet är även det av vettig storlek, även för långa nordeuropéer.
Körupplevelsen är inte direkt det man kallar för upphetsande. Under huven på vår testbil fanns det en ny 2-liters dieselpjäs på 200 hästkrafter. Dess styrkor är att den dels sipprar diesel i samma takt som en 14-åring dricker whiskey och att den rent prestandamässigt är förvånansvärt rapp. Den lyckas dock ha en distinkt dieselaktig ljudbild. Som dragbil lämpar den sig väl och tillsammans med den sjustegade dubbelkopplingslådan bjuds man på en väldigt trivsam körupplevelse.
Sett till tillkortakommanden är listan inte lång. Octavia Scout förblir exakt så vettig och rationell som den alltid varit och Škoda har lyckats väl med att leverera det kunderna efterfrågar. I övrigt är Octavia Scout trevligare än sina koncernsyskon och interiören är riktigt ombonad. Det känns som att allt är genomtänkt varför infotainmentsystemets tillkortakommanden är så chockerande.
Škoda Octavia Scout fortsätter att imponera med sin oerhörda praktikalitet och användarvänlighet. I dieselutförande är den minst sagt konservativt lagd men vi lever fortfarande i en värld där inte alla har möjlighet att ratta elektrifierat (se Octavia iV). Den drar otroligt lite diesel, den är bekväm, är bestämt äventyrligt lagd och räds inte för att ge sig ut i skogen. Den utstrålar lagom på ett väldigt stereotypiskt vis och det är rent krasst svårt att se varför man skulle behöva mer bil. Vilken tjeck bil!
Betyg
Sammanfattning
Med Škoda Octavia Scout verkar det som att det tjeckiska märket har tagit sig en ordentlig titt på vad som går hem i Sverige. Resultatet är en trivsam kombi som gör precis det man förväntar sig och även utmärker sig bland betydligt dyrare alternativ. Alla är inte redo för elektrifierat och nya Octavia Scout visar att en hederlig bil inte är fy skam.