Škoda Octavia iV (2021)
Motor: 1,4-liters, 4-cylindrig, laddhybrid, bensin, 204 hästkrafter, 350 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-stegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 7,7 sekunder
Toppfart: 220 km/h
Elektrisk räckvidd: 55 kilometer
Vikt: 1 755 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4689/1994/1743mm
Pris: 400 200 SEK
(testbil cirka 500 000 SEK)

Škoda har sedan de blev en del av Volkswagen-koncernen 1994 varit den tyska jättens mer funktionsdugliga tjeckiska syskon. De premierar funktion före form, något som genomsyrar deras modeller från topp till tå. Det är sannerligen egenskaper som tilltalar gemene svensk varför kombimarknaden är lika het som marockansk sand. Sedan får det gärna vara elektrifierat vilket gör att Octavia iV framstår som en till synes utomordentlig proposition – den är prisvärd och praktisk och råkar även ha en laddlucka. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera Škoda Octavia iV.

Škoda Octavia iV ser egentligen ut som vilken Octavia som helst – den är funktionellt designad och har ett utseende som ungefär är lika kontroversiellt som att dricka vin på en vinprovning. Den är del av Volkswagen-gruppens enorma utbud av laddhybrider men Škoda har gjort sin egen tolkning av det hela. Interiört är det en balansgång mellan genomtänkta och funktionella inslag i stil med en logisk utformning och en rad praktiska men också fullständiga idiotlösningar. Exempel på det sistnämnda är touchreglage i stället för ett volymvred och ett infotainmentsystem som ser bättre ut än det fungerar

Konkurrenter
Kia Ceed SW PHEV
Volkswagen Golf e-Hybrid

På ren el kommer man 3–4 mil beroende på körstil och elmotorns 116 hästkrafter gör att bilen ändå upplevs som kvick vid gaspådrag. Den känns dock oerhört framhjulsdriven när man trycker gasen i botten. Utan elmotorns hjälp är det dock en helt annan femma och den extra tyngden av batteriet gör sig känd. Emellertid sker övergången mellan el och förbränning obemärkt och hybridsystemet fungerar i det stora hela väl.

Octavias främsta gren skulle jag säga är hur rymlig och mjuk den är. Den är komfortabel och fjädringen är inställd exakt så man vill ha det i en bil av denna typ. Octavia iV låtsas inte vara något den inte är, till skillnad från syskonet Octavia iV RS. Icke-RS-varianten känns vettig rakt igenom. Jämte sina koncernsyskon à la Seat Leon och Volkswagen Golf är tjecken snäppet mer kompetent och har verkligen genomgått Škoda-behandlingen.

Något annat som talar för denna vettighet är fokuset på just praktikalitet, de ergonomiskt lagda stolarna och den goda sikten runt om. Om man gillar att dra paralleller kan man konstatera att Octavia iV är bilvärldens charterresa till Spanien; lagom var bara förnamnet. Med det sagt är det egentligen det gemene man begär. Den är dock inte nämnvärt billigare än sina koncernsyskon och faktum är att det skiljer över 60 papp mellan Octavia iV och motsvarande Seat, till spanjorens fördel – inte en helt försumbar summa pengar.

Škoda Octavia iV är helt rätt i tiden under denna övergångsperiod som vi genomlever. Den är rymlig, bekväm, okontroversiell och lagom rapp. Rent krasst är den ungefär lika spännande som sjörapporten i Sahara men det är tveklöst något som talar till dess fördel. Jämte sina stallkamrater förblir den mest praktisk och genomtänkt, även om volymreglaget är frustrerande nog för att orsaka en blodpropp. Octavia iV levererar exakt på de punkter man förväntar sig och om du är på jakt efter en laddhybrid i C-segmentet som är komfortabel, kompetent och rymlig är du på rätt spår.

BETYG
Helhetsintryck
Chefredaktör och medgrundare. Har kört snabbast av alla på redaktionen (344 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.