Test: Škoda Octavia RS iV
Škoda Octavia RS iV (2021)
Motor: 1,4-liters bensinfyra, laddhybrid, 245 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: Sex-stegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 7,3 sekunder
Toppfart: 225 km/h
Elektrisk räckvidd: 60 km
Vikt: 1695 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4689/1470/1829mm
Pris: 429 400 SEK (testbil cirka 500 000 SEK)
En Škoda är på många sätt en Volkswagen för den kompromisslöst rationelle, som vill åt det göttaste som en modern VAG-bil har att erbjuda i form av robust ingenjörskonst utan att behöva betala för ett finare märke eller en flådigare inredning. Men detta förefaller att till viss del ställas på sin kant när denna ultimata symbol av praktisk förnuftighet kombineras med sportiga designattribut och löften om exalterande köregenskaper. Låt oss därför lägga i Högsta Växeln och undersöka om nya Octavia laddhybrid i RS-version bjuder på en övertygande korsning av fart och förstånd.
Vi börjar med att titta på den praktiska sidan av ekvationen, och märker då snabbt att nya Octavia är en rejäl uppdatering från sin ganska till åren komna föregångare. Den har växt på både bredden och längden, och fått en betydligt modernare – men samtidigt karakteristiskt lågmäld – design.
Likt i de senaste syskonen från Tyskland och Spanien har man också skruvat upp den teknologiska standarden, vilket dels medfört välkomna detaljer som virtual cockpit-instrument och en drös elektroniska förarassistanssystem, men också en uppsjö av touchkontroller – för vilka vår begränsade entusiasm är ett ganska uttjatat mantra vid det här laget. Utförandet invändigt förblir förhållandevis enkelt men robust, och med en längre hjulbas än exempelvis en Volkswagen Golf är utrymmena i både baksätet och skuffen smått enorma för klassen.
Ute på vägen märker vi att sittpositionen är god och ergonomin fin, samt att komforten med den adaptiva fjädringen i Comfort-läget är oväntat bra för en bil med stora fälgar och prestandaambitioner. Även drivlinan är som förväntat mestadels smidig och följsam, och den elektriska räckvidden på dryga sex mil är fullt godkänd. Det samlade intrycket är således att nya Octavia är en högst övertygande vardagsvagn och därmed en bra Škoda.
När vi börjar tittar på Octavia RS iVs meriter som prestandabil börjar övertygelsen emellertid att vackla en smula. Jämfört med en vanlig iV tillför RS-modellen bland annat runt 40 extra hästkrafter, ett 15mm lägre chassi och en mängd sportiga styling-detaljer av tveksam smakfullhet både in- och utvändigt.
Chassit är det i och för sig inget större fel på med bra grepp och balans, men det känns att bilen med sin hybriddrivlina är tung – runt 200 kilo tyngre än en vanlig RS. Detta hindrar effektivt både den acceleration och den lekfullhet som man förväntar sig av den här typen av bil från att infinna sig.
Dessutom verkar drivlinan vara programmerad av en grupp människor som aldrig har kört en sportbil. Jag kan absolut förstå att bilen frikopplar eller stänger av motorn i stadstrafik för att spara bränsle, men att den gör detta i Sport-läget och när man växlar manuellt är rent ut sagt dumt. Att helt förlora motorbromsen på väg in i en kurva är extremt förvirrande och irriterande, och varför ge föraren löftet om manuell kontroll över växlarna med paddlar på ratten om motorn ändå stängs av så fort man börjar bromsa för att sedan hoppa igång i den växel som bilen själv tycker passar bäst? Att Sport-läget dessutom medför att V8-ljud spelas genom högtalarna kan bara klassas som löjligt.
Sammanfattat är Škoda Octavia RS iV inte en bil för sportbilsälskaren, utan snarare en illusion för de som tror att de är ute efter någonting sportigt och helt enkelt inte vet bättre. Den är för tung, för långsam och dåligt kalibrerad för allt vad heter aktiv körning. Vill du ha en ny Octavia laddhybrid är således mitt råd följande: Köp en vanlig iV och använd den för vad den är – en trevlig vardagsbil med ovanligt god komfort och praktikalitet för klassen. Vill du ha en RS, köp då istället en med en gammal hederlig bensin- eller dieseldrivlina.
Betyg
Sammanfattning
Nya Škoda Octavia vRS iV är en praktisk, komfortabel och trevlig vardagsbil, men som sportvagn är den för tung och för långsam med en dåligt kalibrerad drivlina. En vanlig Octavia iV är således ett långt mer vettigt val.