Škoda Octavia provkörd i Stockholm
Škoda Octavia Combi Style
Motor: 1,5-liters, fyrcylindrig, bensin, 150 hästkrafter, 250 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-växlad manuell, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 8,3 sekunder
Toppfart: 224 km/h
Vikt: 1421 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4689/1468/1829mm
Pris: 274 400 SEK (Testbil ca 363 500 SEK)
Škoda Octavia har tillverkats i över sju miljoner exemplar och det gör den till märkets mest sålda modell. Den är en bil som är lagom stor för en familj, lagom stark och rimligt prissatt. Nu är den fjärde generationen här som delar plattform med nya Golf och som har fått en helt ny design.
När biltillverkarna släpper en ny bil brukar det ofta vara på ett mer exotiskt ställe än i ett gråmulet Sverige. Vi brukar få ratta bilarna på soldränkta bergs- eller kustvägar i behagliga temperaturer men på grund av det rådande läget i och med coronaviruset har vi begränsat resandet. Vi lägger därför i Högsta Växeln, packar väskorna och tar oss till, öh, Södertälje för att provköra nya Škoda Octavia.
Den fjärde generationen Octavia är enligt mig tveklöst den mest stilrena någonsin, särskilt sedd från sidan. Designen påminner från vissa vinklar om syskonet Superb och vissa drag till och med från lilla Scala. Alla ljus är nu fullt ut LED och i utrustningsnivån Style kommer Matrix-strålkastare som standard. Nya Octavia har växt både på bredden och längden för att maximera innerutrymmena och se mer dynamisk ut än tidigare.
Vad är nytt?
-Stilrenare exteriör
-Avskalad interiör
-Nya och effektivare motorer
-Lyxigare utrustning
På insidan är allt lika nytt som notiserna från Omni. Materialen känns högkvalitativa och det finns färre knappar än på en surfplatta. Infotainmentskärmen är nu uppflyttad närmare vindrutan och mätarhuset har blivit digitalt. Utrustning som head-up-display, tvåekrad ratt (som Mercedes S-klass hade när den kom 2013) och stämningsbelysningen gör att interiören uppfattas som exklusiv. Väljer man DSG-lådan pryds mittkonsolen av en växelväljare som ser ut som en liten ”flärp” à la nya Golf.
Octavia lanseras med fler motoralternativ än vad det finns bokstäver i bibeln. För första gången kommer den som laddhybrid och kallas i det utförandet för Octavia iV. Vill man åka miljövänligt, men samtidigt vinna när trafikljuset slår om till grönt går det att välja Octavia RS som nu har blivit laddhybrid och som producerar totalt 245 hästkrafter. Två av motoralternativen blir mildhybrider och en 130 hästkrafter stark motor drivs med naturgas. Men först av allt lanseras motorerna som drivs med diesel och bensin.
Vi valde en bil med den 150 hästkrafter starka 1,5-liters bensinmotorn och sexväxlad manuell växellåda. Det första som märks är hur tyst den är. Bensinmotorn ger ifrån sig mindre ljud än en tassande katt och även i högre hastigheter är vägljudet relativt dämpat. Škoda har lagt krut på att få till en bekväm, snarare än sportig upplevelse bakom ratten och det uppskattas. Den beter sig exakt som man förväntar sig att den ska göra, körupplevelsen är mogen och bilen är lätthanterlig i alla situationer. Testbilen var utrustad med det adaptiva chassit som innebär att man kan välja mellan tre olika lägen; komfort, normal och sport. Ett briljant tillval som fungerar ypperligt och där man verkligen känner skillnad mellan de olika lägena.
Priser:
Combi
150 TSI – från 274 400
150 TDI – från 313 700
Gas – okänt
iV – okänt
RS – okänt
Škoda Octavia i kombiutförande är en av de vettigaste bilarna man kan välja just nu. Allt fungerar precis som man vill att det ska göra och både interiören och exteriören har fått sig ett ordentligt lyft från tidigare. Den känns lyxigare än någonsin, och minst lika praktisk och vettig som den alltid har varit. Nya Octavia är helt enkelt en oerhört trevlig bil och ett attraktivt, men väldigt lagom val, som utan vidare skulle kunna stjäla några kunder från koncernsyskonet Golf.