Test: Volvo V90 T6 Recharge

Volvo V90 T6 Recharge (2021)
Motor: 2,0-liters, 4-cylindrig, bensin, 253 hästkrafter + elmotor på 87 hästkrafter. Systemeffekt 340 hästkrafter, 590 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automat, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 5,9 sekunder
Toppfart: 180 km/h
Elektrisk räckvidd: 61 km
Vikt: 2099 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4945/2019/1472mm
Pris: 573 000 SEK
(testbil cirka 675 000 SEK)

En Volvo-kombi är fortfarande en lika vanlig syn på våra svenska vägar som semlor på fettisdagen. Anledningen är enkel – de är trygga, praktiska och (ibland) prisvärda. Det är ett recept som skriker folkhemsaura, något Volvo kom att distansera sig själv från 2015 när nya Volvo XC90 kom till världen och markerade starten på det nya Volvo. Trots en mer lyxig approach har Volvo inte glömt sina rötter och nya V90 är i rätt utförande ett kvitto på det. Vi har dock testat den nya laddhybriden som har en prislapp som är allt annat än folklig. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera Volvo V90 T6.

Inför modellår 2021 har V90 kommit att uppdateras och på typiskt svenskt manér har förändringen varit konservativ. Utseendemässigt är det nya mörkare baklyktor som huserar ny LED-teknik. Framtill finner man en ny stötfångare. Interiört finner man ett uppdaterat ljudsystem och en funktion som reducerar vägljudet. Med andra ord, en helt vanlig facelift. Volvo V90 förblir en riktig läckerbit som kan skryta med ett elegant yttre kombi-nerat med en interiör som är en utomordentlig avvägning mellan form och funktion.

Upplevelsen bakom ratten är som väntat väldigt gemytlig. Volvo fokuserar mer eller mindre helhjärtat på komfort och på att körupplevelsen ska klassas som trevlig. De har verkligen funnit sin nisch i det förhållandevis tuffa kombi-segmentet. Vår testbil var en T6-laddhybrid som med 340 hästkrafter och fyrhjulsdrift (bensin fram, el bak) minst sagt hade en hel del krut att komma med. Elmotorn står för 87 hästkrafter medan förbränningsmotorn står för resten. Likt sina konkurrenter är inte prestandasiffrorna synonyma med upplevelsen som erbjuds. Det är dock inget nytt för laddhybrider, men den känns inte på något sätt långsam. Det går att hålla högt tempo men varken chassit eller styrningen uppmanar till särskilt dynamisk körning. Den gör sig bäst på motorväg eller – om man kör på ren el – i stadskärnan. I alla lägen upplevs den dock som väldigt robust.

Konkurrenter

Audi A6 Avant 55 TFSI e
367 hk/500Nm/0–100 på 5,7s
El. Räckvidd (WLTP): 65 km
Från 684 400 SEK

BMW 530e xDrive Touring
292 hk/420Nm/0–100 på 5,9s
El. Räckvidd (WLTP): 53 km
Från 590 100 SEK

Mercedes-Benz E 300 de
306 hk/700 Nm/0–100 på 5,9s
El. Räckvidd (WLTP): 50 km
Från 583 900 SEK

Att Volvo V90 jämförs med jättarna från Tyskland är beröm i sig. Som sagt är komfort dess trumfkort samtidigt som bilen är fullsmetad med diverse säkerhetssystem. Man känner sig trygg i en Volvo. Även i laddhybridutförande rymmer bagageutrymmet lika mycket som i en ”ordinarie” V90 – batterierna är nämligen under bilens golv snarare än i bagageluckan som är fallet hos Mercedes. Båda Audi A6 och BMW 5-serie har dock nästan identiska utrymmen.

 Volvo V90 T6 Recharge upplevs som en laddhybrid som verkar vara genomtänkt från botten upp snarare än att ha utformats som en eftertanke. Resultatet är en otroligt bekväm och trivsam kärra som med sin elektriska räckvidd på cirka 4–5 mil i verkligheten gör bra ifrån sig i stan och om man pendlar. Komfort är dess paradgren och på motorväg är den lätt att avverka ruskigt långa sträckor i. Fyrhjulsdriftssystemet är dessvärre beroende av att man har krut i batteriet men det går att ladda upp med hjälp av förbränningsmotorn. Den är dyr och apropå den ovannämnda folkhemsauran är prislappen något avskräckande. Volvo har med V90 kommit med en riktigt vass pjäs till ett riktigt tufft segment. Om jag hade varit på jakt efter en elektrifierad kombi hade mitt sikte varit ställt på V90.

Betyg

Helhet:
Total poäng: 3.5

Sammanfattning

Volvo V90 T6 Recharge tar sig an sina tyska konkurrenter med gasen i botten. Den höga prislappen må vara avskräckande men det krävs inte jättelång tid innan den börjar framstå som rimlig jämte dess rivaler. V90 T6 erbjuder hög komfort, hyfsad elektrisk räckvidd och tummar inte på praktikaliteten för elektrifieringens skull. Ett minst sagt resonabelt alternativ i ett tämligen grått segment