10 år med Nissan Leaf
Om man tänker på Nissan är sällan innovationsbenägen det adjektiv som tankarna förs till. Men faktum är att de hoppade på elbilståget på ett storskaligt manér långt före den pågående elbilsrevolutionen satte fart. 2010 debuterade Nissan med första generationen Leaf som först introducerades i USA och Japan innan man i Sverige kunde lägga vantarna på elbilen redan 2011. 2018 kom den andra generationen som vi då provkörde i Köpenhamn. I år, för att fira Nissan Leafs tionde födelsedag som alltså gick av stapeln i fjol bjöd Nissan in oss till en dag i sällskap av en massa löv. Låt oss lägga i Högsta Växeln och fira Nissan Leafs 10 år på marknaden på Trosta Park utanför Stockholm.
Saluförs på 59 marknader
Över 500 000 sålda bilar
Det har hänt en hel del med Leaf under sitt första decennium i livet men det mest utmärkande är att den är historiens mest sålda elbil – över en halv miljon bilar har ljudlöst rullat ut ur fabriken sedan 2010. Jämte föregångaren har även räckvidden ökat från 117 kilometer till dagens 385 kilometer, en siffra som står sig rätt bra bland konkurrenterna. Designmässigt har Nissan Leaf gått från att se ut som en vitvara under den första generationen till en vitvara den andra. Som min kära kollega Andreas skrev när vi testade första generationen Leaf för 5 år sedan:
”Låt mig börja med att konstatera att en Nissan Leaf egentligen är en helt vanlig bil som bara råkar vara eldriven. Detta betyder att den inte är stylad som ett rymdskepp, och att den har ett bagageutrymme som faktiskt är användbart och inte fullt av batterier.”
Uppdateringar inför 2021:
Intelligent backspegel (kamera)
WIFI-hotspot
Längdjusterbar ratt (!)
Ny färg
Nya USB-uttag
Det är precis det som alltid varit Nissan Leafs charm – att kunna erbjuda en elbil till gemene man som tar sig an vardagen med bravur utan att skrika till omvärlden att man är miljöpartist. Senaste gången vi testade nya Leaf var 2019 där vi då konstaterade att den tveklöst är en av de bästa elbilarna på marknaden. Mycket kan dock hända på två år och på Trosta Park fick vi sätta 2021-års Leaf (som fått en del uppdateringar) på prov genom ett antal utmaningar.
Konkurrenter
Hyundai Kona Electric
Hyundai IONIQ
Mazda MX-30
Peugeot e-208
Renault Zoe
Volkswagen ID.3
Den första utmaningen bestod av en traditionell halkbana som visade att man helt och hållet kan stänga av antisladden. Sedan tog vi oss an en manöverbana där man skulle backa genom att endast använda backkameran vilket gick bättre än väntat och till sist var det en slalombana som stod på tur. Det vi kunde konstatera är att Leaf erbjuder en tämligen alldaglig körupplevelse men känns ständigt pigg tack vare elmotorns direkta vridmoment. Där den fallerar är egentligen på interiören och infotainmentsystemet som verkar vara hämtat direkt från förra generationen Leaf.
Jag var 14 år gammal när Leaf kom ut vilket med andra ord innebär att den existerat under hela min motorjournalistiska karriär. Den må inte direkt vara universums mest upphetsande bil, och definitivt inte den mest upphetsande som Nissan erbjuder men den gör precis exakt det man förväntar av den och den gör det bra och till en oerhört överkomlig peng.
Bygg din Nissan Leaf här!