Test: Hyundai Kona Electric

Hyundai Kona Electric 64 kWh (2020)
Motor: Elmotor, 204 hk, 395 Nm
Kraftöverföring: Enväxlad automatlåda, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 7,9 sekunder
Toppfart: 167 km/h
Vikt: 1 685 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4180/1800/1570mm
Pris: 409 900 SEK (testbil cirka 474 900 SEK)

Att köpa en elbil innebär som oftast ett kraftigt ekonomiskt bakslag, i synnerhet om lång räckvidd är högprioriterat. De asiatiska tillverkarna har dock insett att det finns en efterfrågan av högpresterande elbilar med en, i sammanhanget, låg prislapp. Hyundai Kona Electric har genom att fylla det gapet gjort stor succé på den europeiska marknaden, och kan titulera sig som en av Sveriges bäst säljande inom sitt segment. Koreanernas långsiktiga mål är emellertid att bli regionens största leverantör av nollutsläppsbilar, något som reflekteras i nyöppnandet av produktionsanläggningen i Tjeckien. Vi lägger i Högsta Växeln för att utreda om Kona Electric matchar Hyundais ambitionsnivåer.

Vad som utmärker bilen är att man för ynka 409 900 riksdaler – exklusive 60 000 kronor i klimatbonus – kan lägga väntarna på en long-range-modell som på pappret mäktar med 484 km räckvidd. Det är förvisso en ansenlig summa pengar för en liten crossover, men det är få bilar utöver Teslas modeller som uppvisar högre siffror. Framförallt finns det ingen direkt utmanare inom samma prisklass. Likt alla elbilar är emellertid räckvidden högst beroende av körstil; just motorvägsfart tenderar att dränera batteriet likt fulöl på en studentfest. Jag klarade mig trots det från Uppsala till Sundsvall, och 8 mil därtill, på en laddning, vilket motsvarar cirka 40 mil. Detta trots att testbilen tillhörde den äldre sorten, vars räckvidd ”endast” uppgick till 449 km.

När man konkurrerar med pris som främsta argument tenderar kvaliteten att lida, och så är även fallet med Kona Electric. Interiören – med dess silverfärgade mittkonsol i hårdplast – för tankarna till ett charterplan, medan materialvalen överlag lämnar mycket att önska. Komforten är trots det riktigt bra, och det är enkelt att hitta en bekväm sittposition i de läderklädda stolarna, mycket tack vare de 16 olika lägesinställningarna vilka manövreras elektriskt. Med ventilerade säten tacklar man dessutom sommarhettan utan problem, en funktion som sällan går att finna utanför premiumsegmentet. Andra tekniska finesser som återfanns i testbilen är exempelvis filhållningsassistent, bromsassistent, adaptiv farthållare, head-up-display, och en 10,25 tums stor infotainmentskärm som både är lättanvänd och snabbarbetad.

Teknikens under i all ära, men något som skulle kunna förbättras är praktikaliteten. Baksätet upplevs som klaustrofobiskt litet, och de som mäter över 185 cm i längd kommer troligtvis att slå i taket. Inte heller bagageutrymmet är särskilt rymligt – ett återkommande problem bland elbilar då batterierna tar upp en hel del yta. I egenskap av crossover-SUV förväntar man sig mer, men den lågtgående, sluttande taklinjen är boven i dramat.

Att köra är Kona Electric överraskande nog genuint rolig, dock inte på samma sätt som syskonet Kona N. Bilen besitter tillräckligt med vridmoment för att lämna däckspår vid trafikljusen, och i kurvigt väglag känns den planterad i asfalten tack vare dess låga tyngpunkt som en följd av de tunga, golvmonterade batterierna. I stadstrafik glider man fram med lättja, och den ständigt tillgängliga elkraften är välkommen vid upprepade start/stopp. Fjädringen upplevs däremot på ojämnt underlag som aningen hård, vilket är svårt att förstå då bilen egentligen inte aspirerar på att vara sportig – titta bara på designen: med miljöpartistfälgar och ett futuristiskt designspråk som skriker ”nollutsläpp” är det här ett åkdon som vänder sig till de som vill fly undan miljöskam.

Hyundais stjärnskott på elbilsmarknaden är ett strålande alternativ för de som önskar hålla nere koldioxidutsläppen, men samtidigt inte vill spräcka budgeten alternativt kompromissa på räckvidden. Synd bara att man inte lade mer krut på exteriör- och interiördesignen; bilen känns i dagsläget tämligen intetsägande, bortsett från att den är väldigt funktionell.

Betyg

Exteriör:
Interiör:
Körglädje:
Valuta för pengarna:
Relativ praktikalitet:
Ha-begär:
Relativ prestanda:
Teknik:
Komfort:
Total poäng: 3.2

Sammanfattning

Hyundai Kona Electric är en uppriktigt bra bil som fyller ett stort gap i marknaden, sett till pris och funktion.