Mazda MX-30 (2021)
Motor:
 Elmotor, 145 hästkrafter, 271 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad växellåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 9,7 sekunder
Toppfart: 145 km/h
Vikt: 1750 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4395/1795/1570mm
Pris: 349 900 SEK (testbil ca 349 900 SEK)

Mazda, ett av de mest underskattade bilmärkena på den svenska marknaden, har länge släpat efter i den pågående elektrifieringen av bilindustrin i och med en total avsaknad av elbilar. Tills nu. MX-30 är ett originellt alternativ till den evigt växande uppsjö av elbilar som presenteras för oss. Mazda vill locka köpare med en exteriör och interiör lika konventionell som ett nykteristmöte mitt på dansgolvet på en Finlandsfärja några minuter efter midnatt. Låt oss lägga i Högsta Växeln för att ta reda på hur mycket av en fullträff Mazda MX-30 faktiskt är.

Namnet MX-30 för tankarna till Mazdas ruskigt underhållande glädjepiller MX-5 men bilarna har alltså inte mycket gemensamt utöver vem som tillverkar dem. MX-30 är framhjulsdriven, helt eldriven och byggd för att vara rimligt praktisk i en genomsnittlig svensks vardag. Samtidigt är det tydligt att Mazda har designat MX-30 som en andra-bil, främst på grund av den klandervärda räckvidden, men vi kommer till det lite senare.

Designen då? Ja, det är en av Mazdans främsta säljargument. Utvändigt ser den inte ut som något annat, inte lika linjeskön som en MX-5 eller halvkombin 3, utan något kantigare och klumpigare. Snygg vill jag inte påstå att den är men alltjämt nytänkande, intressant och framförallt annorlunda. Mest annorlunda skulle jag säga är de bakhängda bakdörrarna, så kallade självmordsdörrar. De ser riktigt balla ut men baksätet vill du säkerligen inte befinna dig i. Såvida du inte är klaustrofil förstås.

Konkurrenter
Fiat 500 el
Honda e
Nissan Leaf
Seres 3
Volkswagen ID.3

Designfilosofin fortsätter även på insidan. Bakom ratten känns det som att man befinner sig i ett halvt återvunnet dansk-japanskt vardagsrum. På sätt och vis stämmer det också eftersom Mazda har ansträngt sig för att materialen ska vara både återvunna och veganska. Visst låter det kanske löjligt, men oavsett vad man tycker om veganism är MX-30 en utomordentligt trevlig bil att befinna sig i. Här finns både en oerhört snygg ratt, schyssta detaljer i kork och en härlig kontrast mellan mörka och ljusa ytor. Infotainmentsystemet är även det alldeles fenomenalt lättarbetat, men man måste leva med en svensk språkinställning som verkar komma direkt från Google Translate.

Körupplevelsen skulle jag beskriva som typiskt framhjulsdrivet ”elbilig”. Det betyder att man känner i ratten när man trycker på gasen och att gasresponsen är omedelbar. Precis som alla Mazdas är MX-30 underhållande att köra men för den delen inte särskilt dramatisk eller spänningsfylld. Bilen har 145 hästkrafter vilket låter löjligt men i en elbil behövs faktiskt inte mer. Man behöver ju trots allt inte varva motorn till det optimala varvtalet för att få ut all kraft och vridmoment. Upplevelsen kan beskrivas som att dricka en gin och tonic, trevligt men inte särskilt excentriskt.

En av de viktigaste punkterna med en elbil är dess räckvidd. Ju längre räckvidd, desto längre kan man köra mellan varje laddning. Här underpresterar MX-30 rejält. 20 mil säger Mazda att man kommer på en laddning, och när vi testade på vintern (i kallt väder, vilket naturligtvis påverkar räckvidden negativt) såg vi aldrig mer än 14-15 mil på mätaren när bilen var fulladdad. Man får anstränga sig för att hitta en konkurrent med sämre räckvidd än så, särskilt nu när 30-40 mil börjar bli standard.

När man sedan tar Mazda MX-30:s pris i åtanke kan man förlåta bilens usla räckvidd. Med den nuvarande miljöpremien kostar Mazdan en bra bit under 300 000 riksdaler (eller 3 000 kr/månad att privatleasa) vilket får anses vara mycket väl godkänt. För det priset får du en mellanstor bil som är oerhört modern och trevlig att tillbringa tid i. Samtidigt försöker inte Mazda låtsas som att MX-30 ska vara något annat än en bra andra-bil. Därför är den min favorit-elbil just nu. Men låt oss se hur länge det varar…

BETYG
Helhet
Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.