Test: Hyundai Ioniq Electric

Hyundai Ioniq Electric (2019)
Motor:
Elmotor, 136 hästkrafter, 295 newtonmeter
Kraftöverföring: Enväxlad automatlåda, framjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 9,9 sekunder
Toppfart: 165 km/h
Vikt: 1575 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4470/1450/1820mm
Pris: 389 900 SEK (Testbil 429 900 SEK)

För några år sedan kom Hyundai ut med en Prius-inspirerad modell vid namn Ioniq. Föga förvånande låg fokus på elektrifiering med två hybrider och en helt eldriven variant. Nu har det blivit dags för en inte jättenödvändig uppdatering och vi har testat den i helelektriskt utförande. Låt oss ta reda på hur bra den är genom att lägga i Högsta Växeln och recensera nya Hyundai Ioniq Electric.

När vi testade Ioniq Electric 2017 kunde vi snabbt konstatera att den var en högst imponerande bedrift från Hyundai eftersom den var genuint kul att köra och hade ett pris som klådde de flesta konkurrenterna. Den största negativa punkten var räckvidden på bara cirka 20 verklighetsförankrade mil. För att vara en modern elbil var det helt enkelt inte tillräckligt bra.

Uppdaterade Ioniq Electric har inte bara fått ett gäng små kosmetiska exteriöra uppdateringar, huvudsakligen lyktorna fram och bak, men också förbättrad räckvidd. Hyundai påstår att bilen ska rulla strax över 30 mil innan man blir tvungen att uppsöka en laddstation men i verkligheten rör det sig om strax under 25. Det är en stor förbättring sedan tidigare men inte nog för att utmärka Ioniq Electric för att ha särskilt bra räckvidd.

Även interiören har justerats i förhållande till tidigare årgångar. Varför har jag ingen aning om eftersom den gamla interiören fungerade alldeles utmärkt. Knapparna var logiskt utplacerade och kändes logiska men har nu bytts ut mot touchknappar vilka bara är osmidigare att använda utan att addera någon funktionalitet. Fördelen är dock att instrumentpanelen ger ett renare intryck, men den gamla upplevdes knappast som plottrig. If it ain’t broke, don’t fix it.

Nya Ioniq Electric har också fått några extra hästkrafter under huven vilket förbättrar en redan överväldigande positiv körupplevelse. Det omedelbara vridmomentet gör bilen rolig att köra samtidigt som den är både tyst och bekväm. Men Ioniqs aktiva säkerhetssystem påminner om en Kafka-roman eftersom de är så förbannat känsliga och barnmorskiga. Tight kökörning i Stockholms innerstad kan bäst liknas vid en övningskörares första biltur eftersom autobromsen tror att man ska köra in i framförvarande fordon även om man bara rullar i några kilometer i timmen flera meter bakom den. Detsamma gäller den aggressiva filhållningsassistenten som måste stängas av varenda gång bilen startas om.

Ioniqs praktiska egenskaper är fortsatt smått begränsade av den sluttande taklinjen, både i baksätet och bagageutrymmet men detta är ändå en användbar bil i vardagen för den som inte behöver en kombi. Som lång förare sitter man fortfarande lite för högt bakom ratten och bakåtsikten är som tidigare dålig. Det största problemet är dock prisökningen på hela 60 tusen. Ioniq Electric är därför inte längre lika attraktiv på den snabbt växande elbilsmarknaden.

Nya Hyundai Ioniq Electric är en opersonlig, vitvaru-aktig och idiotsäker elbil som är fin att köra, tyst och bekväm. Visst har den sina problem såsom säkerhetssystemen som hör mer hemma i en förmyndarstat än en bil, och en irriterande dålig bakåtsikt men detta är ändå en bra elbil. Jämfört med den gamla modellen ter sig erbjudandet dock betydligt sämre eftersom priset nu är mycket högre samtidigt som räckvidden bara blivit marginellt bättre. Spar några kronor och försök få en bra deal på den gamla bilen istället. Eller köp laddhybriden.

Betyg

Exteriör:
Interiör:
Valuta för pengarna:
Relativ praktikalitet:
Ha-begär:
Relativ prestanda:
Teknik:
Motorljud:
Komfort:
Körglädje:
Total poäng: 3.5

Sammanfattning

Uppdaterade Hyundai Ioniq gör inte mycket bättre än den gamla. Den är fortfarande bekväm och förhållandevis kul att ratta men det nya priset och de på tok för känsliga assistanssystemen är minst sagt irriterande.