Nissan GT-R Track Edition provkörd i USA

Nissan GT-R Track Edition
Motor:
 3,8-liters, dubbelturbo, V6 bensin, 570 hästkrafter, 637 newtonmeter
Kraftöverföring: Sexstegad sekventiell dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 2,7 sekunder
Toppfart: 315 km/h
Vikt: 1700 kg
Mått (längd/höjd/bredd):
4710/1370/1895 mm
Pris (USA): $128 490 USD
(Testbil ca $132 000 USD)

Nissan GT-R går att få i tre olika utföranden. Först ut är instegsmodellen som fokuserar mest på vardaglig körning, sedan har vi GT-R med tillvalet Track Edition som naturligtvis har siktet inställt på bankörning, och sist men inte minst är GT-R Nismo som föredrar att leva hela sitt liv på Nürburgring. Vi har redan kört vanliga GT-R i södra Europa men nu har tiden kommit för att testa Track Edition i Monticello, strax norr om New York City. Låt oss ta reda om vi märkte någon skillnad genom att lägga i Högsta Växeln och provköra Nissan GT-R Track Edition.

Vanliga GT-R tillhandahåller tillräckliga prestanda för att göra de flesta väglagliga bilar till åtlöje. Samtidigt lyckas den på något sätt vara bekväm, praktisk, och besitta förmågan att köra ifrån motorcyklar på Grossglockner (ja, vi har testat). Dessvärre vägrade Nissan att släppa ut sin GT-R Track Edition på Monticello Motor Clubs bana, vilket må låta ironiskt, men de var tvungna att minimera riskerna. Av den anledningen fick vi bara köra bilen på allmänna vägar, vilket de flesta ägarna faktiskt också kommer att göra.

GT-R är mer målinriktad än vad vissa verkar ha fått för sig. Visst, den är inte lika dramatisk som några av dess konkurrenter, men den garanterar ändå en fokuserad upplevelse. Bilen är löjligt snabb, året runt-kapabel, och lättframförd. GT-R Track Edition vässar bara spetsen ytterligare. Fartsensationen är oförändrad, men den är inte riktigt lika bekväm, vilket i denna kontext inte har någon negativ konnotation. Som vanligt känns dock automatlådan trög, och det förblir bilens akilleshäl. Såvida man inte kör som om det brinner i farstun. I så fall känns de sena växlingarna och följaktligen också de höga varvtalen helt rätt.

Track Edition känns onekligen mer målmedveten och ligger som klistrad mot asfalten. Varje kurva kan tas snabbare än man egentligen vågar och den hårdare fjädringen gör bilen ännu lite råare. Vår begränsade tid med den avslöjade inte alla nyanser mellan en vanlig GT-R och Track Edition, men skillnaden var ändå märkbar. Vi får lov att testa den ytterligare innan vi kan dra några konkreta slutsatser, men det kan vara så att Track Edition är modellutbudets pärla.

Översatt av Andreas Bergman.

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 4.5

Sammanfattning

Nissan GT-R Track Edition känns onekligen mer målmedveten och ligger som klistrad mot asfalten. Varje kurva kan tas snabbare än man egentligen vågar och den hårdare fjädringen gör bilen ännu lite råare.