Nissan Leaf provkörd i Danmark
Förra generationen Nissan Leaf kom till Europa redan 2011 med ett namn som dubblade som akronym: Leading, Environmentally-friendly, Affordable, Family car. Det må låta lika spännande som akvatisk ekologi. Faktum är dock att det är just det receptet som än en gång har tillämpats när den andra generationen utvecklades; bevisligen har det fungerat eftersom . Nissan har dessutom något andra biltillverkare inte har – flera års erfarenhet av elbilar. Med andra ord behöver de ”endast” bygga vidare på succén. Låt oss ta reda på om de är på rätt väg genom att lägga i Högsta Växeln och provköra nya Nissan Leaf i Köpenhamn.
Vad är nytt?
Mer kraft: från 108 till 135 hästkrafter och från 254 till 320 newtonmeter
Mer krut: 0 till 100 på 7,9 sekunder istället för 11,5
Mer teknologi: ”premiumfunktioner till ett pris som inte är premium” enligt Nissan
Ett regnigt, kallt och blåsigt Danmark var det som väntade, knappast den bästa miljön för att lansera en elbil men det gav oss åtminstone en mer verklighetsförankrad testmiljö, långt ifrån södra Europas soldränkta och släta asfalt samt en total avsaknad av riktiga löv. Nissan presenterade även en ny körcykel som presenterar den faktiska räckvidden kontra den man uppnår i ett laboratorium. Generellt är miljötänket mer holistiskt och dementerar diverse argument gällande batteriernas negativa sida – återanvändning är exempelvis något som tillämpas.
Priser:
Från 344 900 SEK (utan miljöbilspremie)
Från 284 900 SEK (med miljöbilspremie)Räckvidd
Nya körcykeln (WLTP): 270km (415km i stadskörning)
Gamla körcykeln (NEDC): 378km
80 procent laddning på 40 minuter
Närmare 7000 snabbladdare runtom Europa
Rent konceptuellt är nya Nissan Leaf en evolution snarare än en revolution. Som man väntar sig av en ny generation är allting snäppet bättre och utöver räckvidd och prestanda är bilen även tystare, mer praktisk och fullpackad med högteknologiska funktioner. Dessvärre gäller inte det navigationssystemet som är lika tydligt som en karta från 1600-talet. Den mest utmärkande funktionen är ProPilot som är märkets svar på diverse premiummärkens halvautonoma körassistenter.
Se även:
Hyundai IONIQ
Kia Soul EV
Nissan Leaf
Volkswagen e-Golf
Fortsättningsvis är Leaf påtagligt tystare och man är välisolerad från omvärlden. Räckvidden i allt annat än optimala förhållanden var hyfsade 22 mil och precis som alla elbilar är gasresponsen direkt och accelerationen påtaglig. Det innebär att den känns lättfotad och dessutom att den är rolig att köra – något som den låga tyngdpunkten även bidrar till.
Nya Nissan Leaf är inte en upphetsande bil men den är sanslöst vettig. För att hålla priset nere erbjuds den idag inte med högre batterikapacitet men det är endast en tidsfråga – ”det är inte raketforskning” enligt Nissan. Tanken är att den ska vara en elbil för folket och det är precis vad den är. Nya Leaf tar hänsyn till gemene man och verkar ha det som krävs för att bli en sann folkbil, åtminstone för den inbitne miljöfantasten.