Peugeot 208 är en liten småbil som kom år 2011. Den tog över efter Peugeot 207 som var märkets dåvarande modell i B-segmentet. Den första generationen 208 har nästan 9 år på nacken vilket inom bilvärlden är en kolossalt lång tid. Nu är en ny 208 här som dessutom släpps i en helt elektrisk variant. Den ska vara den snyggaste, smartaste och trendigaste småbilen från Peugeot hittills. Jag hoppade genast på ett plan som tog mig till Lissabon, Portugal för att sätta nya 208 på prov och ta reda på fler detaljer kring bilen.

Det första jag möttes av när jag kom ut från flygplatsen var tyvärr ingen böljande värme och strålande sol utan istället ett par regndroppar som landade på näsan. Den gråa miljön lystes som tur var snabbt upp av ett antal Peugeot 208 som stod uppradade i (nästan) alla regnbågens färger. Den nya bilen går nämligen att få i tre nya starka färger; blå, gul och röd.

En av de första tankarna som slog mig när jag såg nya 208 var hur snygg den är. Fronten ser lika kaxig ut som en skurk i en serietidning tack vare de distinkta, rivsårsliknande LED-lamporna. Det syns att den är relativt liten, men den ser samtidigt sportig och välproportionerlig ut. Den klarblåa bilen jag körde var försedd med utrustningsnivån GT-Line som innebär att alla exteriördetaljer är svartare än natten. För att få den att framstå som så sportig som möjligt är den längre, bredare men lägre än första generationen. Den svarta listen som går mellan bakljusen är inspirerade av de större Peugeot-modellerna som 508 och 3008. Peugeot 208:s design är enligt mig riktigt lyckad, särskilt om man jämför med den första generationen.

Motorer:
Bensin
1,2-liters, 75 hästkrafter, 111 newtonmeter, manuell
1,2-liters, 100 hästkrafter, 205 newtonmeter, manuell och automat
1,2-liters, 130 hästkrafter, 230 newtonmeter, automat
Diesel
1,5-liters, 100 hästkrafter, 250 newtonmeter, manuell
El
50 kWH, 136 hästkrafter, 260 newtonmeter, automat

Även interiören imponerar. Det första man märker när man sätter sig i förarsätet är den udda formen på ratten. Den ser ut att vara starkt inspirerad av en Formel 1-ratt och är således inte helt rund. Det tar ett litet tag att vänja sig vid formen men när man väl gjort det är den riktigt trevlig att använda. Om man klämmer och känner på interiörens material märker man att de allra flesta ställena är mjuka snarare än av hård plast som påminner om billiga plastleksaker. När man trycker på startknappen är det första man möts av en förardisplay i 3D-effekt. Det kan låta löjligt och onödigt men faktum är att det är en häftig detalj som fungerar ypperligt bra och som höjer kvalitetskänslan i interiören.

Jag påbörjade teststräckan i en bil med en dieselmotor med 100 hästkrafter och manuell växellåda. Efter att jag hade krånglat mig ut från flygplatsen begav jag mig mot motorvägen för att ta mig söderut. Jag kunde snabbt konstatera att nya 208 är oerhört tyst. Visst sipprar det in lite vindljud från backspeglarna men vägljudet och dieselklattret är förvånansvärt dämpat. Efter ett litet tag var det dags att klättra uppåt i bergen och ta sig runt på lite kurvigare vägar. Här briljerar 208 tack vare sin lätta vikt och man får kämpa ordentligt för att få den att understyra i tajta krökar. Den manuella lådan är fullt godkänd men den hade upplevts sportigare om avståndet mellan växlarna hade varit kortare. Efter en kort paus bytte jag till en bil med en 130 hästkrafter stark bensinmotor och åttastegad automatlåda. Det är den starkaste motorn vid lansering och den räcker gott och väl för att hänga med i trafikrytmen, även bland hetsiga portugiser.

Priser:
Från 159 900 kronor för minsta bensinmotorn
Från 194 900 kronor för dieselmotorn
Från 359 900 kronor för elbilen (utan miljöbilspremie)

Andra dagen var det dags att få känna på den helelektriska bilen som har fått namnet e-208. Peugeot e-208 ser nästan exakt ut som sina bensin- och dieseldrivna tvillingsyskon med undantag för bokstaven ”e” på bagageluckan och en grill som matchar exteriörfärgen. E-208 har en angiven räckvidd på 340 kilometer som vi får undersöka om det stämmer när vi prövar bilen på hemmaplan. Batterierna i e-208 sitter i golvet och förvaringsutrymmena är därför exakt samma som i bensin- och dieselbilarna. Trots att elbilen väger cirka 300 kilo mer ligger den som gjuten på vägen tack vare den låga tyngdpunkten. Den beter sig och ser ut som en vanlig bensin- och diesel-208 och det är något jag uppskattar enormt mycket.

Peugeot 208 är en snygg och charmig småbil. Den är en bil som ska passa alla, oberoende av vilken drivlina man vill ha. Den är trevlig att köra, härlig att titta på och överkomligt prissatt. Ett vettigt val i småbilsdjungeln helt enkelt. Peugeot 208 går att beställa nu, men e-208 kommer att levereras från början av 2020.

Redaktör och B-fotograf. Näst yngst på redaktionen och bäst på att köra fel. Ring för hämtning vid Stockholms stadshus och jag hittas kort därefter strax utanför Västerås på väg åt fel håll. Har en speciell förkärlek till bilar med gedigen kvalitet.