Test: Mazda CX-30

Mazda CX-30 Skyactiv-X Cosmo (2020)
Motor
: 2,0 liter, fyra cylindrar, bensin, SPCCI-tändning, 24-volts mildhybridsystem,180 hästkrafter, 224 newtonmeter
Kraftöverföring
: 6-stegad automat, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h
: 8,9 sekunder
Toppfart
: 204 km/h
Vikt
: 1613 kg
Mått (längd/bredd/höjd)
: 4395/1795/1540 mm
Pris
: från 249 900 SEK
(testbil ca 347 700 SEK)

Att Mazdas storsäljare CX-3 bytt namn till CX-30 är något förbluffande. Om man ville markera en skillnad, varför kallade man den inte CX-4? Varför dög inte CX-3? Kommer resten av Mazdas modellprogram också att byta namn nu? Namnet åsido är Mazda CX-30 (vilken inte ska förväxlas med den storleksmässigt liknande, men eldrivna, MX-30) en riktigt intressant modell som är extremt nära besläktad med nya Mazda 3. Bilen är tänkt att konkurrera med bland annat Volkswagen T-Roc, men har CX-30 verkligen det som krävs för att sticka ut? Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på det!

Design är en av CX-30:s största försäljningsargument. Här har Mazda lyckats bra – riktigt, riktigt bra. Ingen annan SUV i det här segmentet har en lika vacker, mogen och samtidigt modern design. Soul Red Crystal, som testbilens läckra röda lack heter, är lika snygg som den alltid varit och passar CX-30:s linjer. Lägg dock här märke till att jag skriver vacker och mogen. Majoriteten av konkurrenterna tycks hellre satsa på lekfullhet när det kommer till form och färg. Vad du föredrar är helt upp till dig, men personligen är jag helt fäst vid CX-30:s utseende.

Även interiören är riktigt bra, både sett till design och funktion. I jämförelse med konkurrenter som Hyundai och Volkswagen är materialens kvalitet mycket god, vilket genomsyrar hela upplevelsen. Denna interiör har en förvånansvärt hög premiumfaktor. De (lite för) mörkbruna kontrasterna i lädret livar upp interiören och formgivningen är utförd med stor precision. Jag hade dock gärna sett mer konturbelysning (en av det sena 10-talets bästa trender!).

Teknik finns det mycket av och förvånansvärt mycket är standardutrustning, men kvaliteten är tyvärr inte den högsta. Förarinstrumenten är till hälften digitala men erbjuder inte många funktioner och upplevs tyvärr som lite för plottrigt. Kamerasystemet (360-graders kamera ingår i den högre utrustningsnivån) är lågupplöst och kamerorna blir lätt smutsiga. Infotainmentsystemet får godkänt i betyg men inte mer. Det snurrbara klickhjulet med omkringliggande knappar är – och har alltid varit – det absolut bästa sättet att kontrollera en skärm i en bil på (och kommer troligen alltid att vara det).

Köregenskaperna upplevs som mogna. Bilen är stabil och har bra väghållning. Fjädringen lutar åt det hårdare hållet men inkräktar inte alltför mycket på komforten. I stort känns detta som en större bil än vad den faktiskt är – fram till dess att man tar på sig racinghandskarna och trycker på gaspedalen som om det vore en sinande ketchupflaska. Det är på kurviga småvägar som Mazda CX-30 ter sig som bäst.

För att vara en kompakt-SUV är bilen nämligen riktigt sportig. Storleken gör det lätt att placera bilen rätt i kurvorna och fyrhjulsdriften gör att bilen upplevs som neutral snarare än understyrd, vilket är ovanligt i klassen. Chassit är tight, direkt och hyfsat kommunikativt. Detta är definitivt klassens bästa körupplevelse när det kommer till sportighet!

Något som däremot förstör körupplevelsen är testbilens taskiga växellåda. Testbilens sexstegade automatlåda lever tyvärr inte upp till bilens annars så höga kvalitet. Seg och trögfattad är nog de bästa adjektiven här. Nej, välj den briljanta manuella lådan, vilken vi testade på provkörningen i Spanien i höstas, om du inte tvunget ska ha automat. Detta är särskilt synd med tanke på den annars så trevliga motorn.

Just, ja – motorn. Testbilen var utrustad med Mazdas nya Skyactiv X-motor, vilken nyttjar en revolutionerande tändningsteknik (kompressionständning i en bensinmotor!) för att höja förbränningsgraden. Här kan du läsa mer om detta.

Det största försäljningsargumentet för Mazda CX-30 är priset. Standardutrustningen är mycket god och för blott en skvätt över 300 000 kronor får du ett fullutrustat exemplar. Med tanke på den kvalitet man dessutom får för de pengarna är det svårt för mig att komma att tänka på en enda modell som kan mäta sig med CX-30:s prisvärdhet. Då bilen dessutom är förvånansvärt praktisk är detta helt klart en av de absolut bästa bilarna i segmentet just nu. Bra jobbat, Mazda!

Betyg

Exteriör:
Interiör:
Körglädje:
Valuta för pengarna:
Relativ praktikalitet :
Ha-begär:
Relativ prestanda:
Teknik:
Motorljud:
Komfort:
Total poäng: 3.5

Sammanfattning

Nya Mazda CX-30 är en fantastiskt prisvärd och snygg liten SUV som dessutom för med sig spännande tekniska nyheter. Bra jobbat, Mazda!