I februari reste vår chefredaktör Andreas Bergman ner till Portugal för att provköra nya Mazda 3, en halvkombi som imponerade starkt (inte minst med sin unika design). Föga förvånande lanseras bara några månader senare nu även nya CX-3, som i praktiken är en suvifierad Mazda 3. Eller ja, CX-30 heter ju kompaktsuven nu. Den tillkomna nollan i modellnamnet motiveras av att bilen har blivit större. Har Mazdas senaste kompaktsuv något nytt att komma med förutom ett nytt namn? Jag hoppade på ett plan till Barcelona för att ta reda på det!

Vad är nytt?
– Helt ny uppföljare till tidigare modellen CX-3
– Tillgänglig med Skyactiv X motorn
– Stort fokus på design
– Modern säkerhetsutrustning

Den helt klart viktigaste nyheten med Mazda CX-30, och den kanske absolut viktigaste nyheten i hela bilbranschen i år, är Skyactiv X-motorn. Det unika med enheten är hur bensinen förbränns. Tekniken, som kallas för ”Spark Plug Controlled Compression Ignition” (eller SPCCI, kort och gott) är emellertid för komplicerad för att beskrivas i detalj i denna text. I korthet handlar det om att använda kompression (precis som i en dieselmotor) i kombination med traditionell tändstiftsförbränning för att på så sätt uppnå en högre verkningsgrad. Tanken är att man ska vinna fördelar både när det kommer till kraft och bränsleförbrukning.

Vi fick provköra en prototyp med Skyactiv X under motorhuven på en kortare sträcka. På låga varv låter motorn som en klatterdiesel och den är relativt bottensvag, men i övrigt är det en riktigt trevlig drivlina att köra. När man väl kommer upp i över 1500 varv är motorn len, stark och responsiv. Bränsleförbrukningen tycktes väldigt lovande, men sträckan vi körde var för kort för att faktiskt kunna få fram några pålitliga siffror (på en rak 90-sträcka utan kullar låg vi på 3,7 liter per 100 km för den som ändå vill veta).

Priser
2,0 122 hk bensin, från 249 900 kr
2,0 180 hk bensin, från 279 900 kr
1,8 115 hk diesel, från 293 400 kr
Automatlåda + 16 500 kr

Förutom Skyactiv X kommer CX-30 även att säljas med Skyactiv D (115 hästar diesel) samt Skyactiv G (122 hästar bensin). Den senare varianten är den som förväntas bli storsäljaren och den som vi tillbringade mest tid med på provkörningen. Tyvärr känns Skyactiv G för svag för bilens storlek. I stadstrafik märker man inte av den bristande styrkan, men på motorvägen måste man tänka sig för både en och två gånger innan en omkörning kan påbörjas. Nej, en motor av den här kalibern känns klart underdimensionerad med tanke på bilens annars höga kvalitetskänsla.

Intill golfbanorna i Girona hittar man många villor som är minst lika väldesignade som Mazda CX-30.

Konkurrenter
Volkswagen T-Roc
Škoda Kamiq
Toyota CH-R
Seat Ateca
Med flera

Alla motorer kan kombineras med antingen en automatisk eller manuell växellåda, båda med sex växlar (förutom dieselmotorn, vilken endast får automatlåda i Sverige). Automatlådan gör precis vad en automatlåda ska göra. Den arbetar i det tysta, lugnt och smidigt utan att märkas av. Den manuella lådan är minst lika bra. Kopplingspedalen är perfekt avvägd, kastet är kort och växlarna kuggar i behagligt. Överlag är bilen trevlig att köra – bekväm, trygg och stabil. Med den starkare Skyactiv X-motorn känns faktiskt chassit riktigt lätt och spralligt att ratta runt på de spanska landsvägarna.

Interiören ger en lika stark premiumkänsla som den snygga utsidan. Det är här som Mazda sticker ut i jämförelse med konkurrenterna. Materialen är av hög kvalitet, tekniken är modern och formgivningen läcker. Infotainmentsystemet är kraftigt inspirerat av BMW:s äldre system, inklusive ett vridhjul intill växelspaken som kontrollerar systemet. Helt klart ett av de bästa systemen i klassen, även om jag önskat mig en lite större skärm. Även baksätet hade kunnat vara lite mer generöst i storlek, särskilt när det kommer till benutrymmet.

Standardutrustning (exempel)
Backkamera
Head up display
Apple CarPlay & Android Auto
Navigation
Adaptiv farthållare
LED-strålkastare
2-zons ACC

Det är sällan som jag lämnar en provkörning och tänker att detta faktiskt är en bil som jag på riktigt vill köpa, men ibland händer det. Jag gillar nya CX-30 skarpt – en väldigt mogen och modern liten suv med hög kvalitetskänsla och grym design. Priserna börjar på 249 900 kronor, vilket kan tyckas vara högt för klassen, men då får man också riktigt bra standardutrustning på köpet (se listan till höger för exempel). Personligen skulle jag dock undvika den svagare bensinmotorn och istället hoppa upp till Skyactiv X-modellen. En bil som denna förtjänar helt klart att inte lida av en underdimensionerad drivlina.