Mazda CX-3 2.0
Motor:
 2,0-liters, 4-cylindrig, bensin, 150 hästkrafter, 206 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-stegad automatväxellåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 9,7 sekunder
Toppfart: 195 km/h
Vikt: 1415 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4275/1765/1535mm
Pris: Från 176 900 SEK (Testbil cirka 262 800 SEK)

Det verkar som att alla vill köra en SUV istället för en kombi, åtminstone att döma av biltillverkarna. De trycker nämligen ut fler stadsjeepar nu än någonsin och de kommer i alla möjliga olika storlekar. Även om du är ute efter en småbil måste du därför självfallet köpa en SUV, och Mazdas modell i segmentet är CX-3. Nu under hösten genomgår den en liten (med betoning på liten) uppdatering och frågan är om den är lika relevant nu som den var 2015 när den först lanserades. Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och recensera Mazda CX-3.

De uppdateringar som CX-3 får syns egentligen inte alls men om man tittar noggrant ser man att fronten ser lite annorlunda ut. De har dock inte lyckats förstöra det fenomenala utseendet CX-3 levererade från första bilen. Bilen är skitsnygg, särskilt bakifrån. Linjerna faller samman i en tuff och aggressiv helhet som är minst sagt tilltalande. CX-3 är tveklöst en av de kaxigaste barnen på gatan.

Interiören har också fått lite kosmetisk tillsyn, men det rör sig inte om mycket mer än några tygklädda paneler samt lite bättre teknik i form av adaptiv farthållare och adaptivt helljus. Layouten för tankarna till BMW med det iDrive-liknande infotainmentsystemet. Det är enkelt att använda och tillräckligt snyggt att titta på utan att vinna några designpriser. En negativ punkt är dock klimatsystemet som kontrolleras via tre vreden som både ser och känns varken moderna eller exklusiva.

Testbilen var utrustad med toppmotorn: en bensinare på två liter med 150 hästar. Dessa går ner i backen genom alla fyra hjul och en sexstegad automatlåda. Motorn är bra utan att utmärka sig som makalös, men bilen känns framhjulsdriven. Detta är en återkommande detalj hos flera asiatiska märken (däribland Lexus och Honda) och inte bara Mazda. Bortsett från det är CX-3 riktigt skojig att köra. De små yttre måtten ger den en väghållning som är typisk för småbilar. Det innebär att den är högst följsam i kurvor och lätt att kasta runt som man behagar. Kul!

De små yttre dimensionerna leder också till begränsade praktiska egenskaper. Tro inte att CX-3 har mer bagageutrymme än valfri annan icke-SUV-småbil för det har den inte. Dessutom är baksätet ingen rolig plats med sina små fönster och dåliga benutrymme. CX-3 passar därför bättre som en andrabil för de som har behov att lasta barn och annat diverse gods.

På det stora hela är Mazda CX-3 ett attraktivt paket. Dessutom är grundpriset högst sympatiskt; för under 180 000 får du en basmodell med 121 hästkrafter och Mazdas utmärkta manuella låda och det är den modellen jag hade valt. Testbilen kostade nämligen över 250 000 kronor vilket inte alls är orimligt men det framstår inte som en lika bra deal. Det är dock synd att man inte kan få bilen med 2,5-litersmotorn som satt i den Mazda 6 som vi också nyligen testade. Då hade den varit en riktig miniraket men kanske hade det varit för bra för att vara sant.

BETYG
Exteriör
8
Interiör
6
Körglädje
8
Relativ praktikalitet
6
Ha-begär
6
Relativ prestanda
5
Teknik
6
Motorljud
6
Komfort
6
Valuta för pengarna
7
Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.