Test: Audi e-tron

Audi e-tron 55 quattro (2020)
Motor:
elmotor, 408 hästkrafter, 664 newtonmeter
Kraftöverföring: en-växlad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 6,6 sekunder
Toppfart: 200 km/h
Vikt: 2681 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4901/1629/1935 mm
Pris: 895 000 SEK
(Testbil ca 1 100 000 SEK)

Två segment inom bilvärlden som växer snabbt i popularitet är SUV:ar och elbilar. Det logiska är därför att kombinera de två vilket har gett upphov till bilar som Tesla Model X och Jaguar I-Pace. Nu har också Audi gett sig in i spelet med sin helt eldrivna SUV e-tron som slår an en lite annorlunda ton än sina konkurrenter. Istället för att försöka sticka ut som en elbil ska den vara mer ”normal”. Låt oss ta reda på hur väl den lyckas med det genom att lägga i Högsta Växeln och recensera nya Audi e-tron.

Utvändigt ser e-tron mer ut som en högbyggd A6 Allroad än en futuristisk Q7. Designen är inte upprörande på något vis, nästan lite tråkig. Det enda som föreslog att det rörde sig om en elbil var de gräsligt fula miljöpartist-fälgarna som testbilen var utrustad med. Den bästa designdetaljen är dock den bakre LED-ljusrampen som på en svart bil med svarta fälgar ser riktigt elak ut.

Invändigt är det som man har kommit att vänta sig av en modern Audi: en massa touch-skärmar och väldigt lite knappar. Dessa fungerar relativt väl men exempelvis klimatsystemet skulle vara lättare att använda med knappar och vreden. E-tron skiljer sig dock från sina syskon i två viktiga hänseenden: mittkonsolen är ihålig och rymmer nästan lika mycket prylar som ett mindre bagageutrymme, och det sitter en skärm på vardera dörr. Testbilen var nämligen utrustad med kamerabackspeglar. Det ser inledningsvis coolt ut men man inser snabbt att det bara är jättedumt. Det känns onaturligt, är svårt att avgöra avstånd på en skärm, och ögonen måste fokusera om vilket är ansträngande och tar tid. Ack, vilken gimmick!

Backspeglarna bidrar dock till en av Audi e-trons bästa egenskaper: hur tyst den är. Det är nästan skrämmande tyst i den, vilket också känns onaturligt. Man tänker rent instinktivt att det borde vara mer oljud, men det är det inte. Oerhört avslappnande! E-tron är en ruskigt bekväm bil som gör föraren lugn. Baksidan är dock körupplevelsen.

Audi e-tron har en elmotor på över 400 hästkrafter vilken misslyckas med att tillhandahålla den våldsamma acceleration som många av konkurrenterna gör. Det känns till och med som att Audi har konfigurerat motorn för att inte leverera all kraft på en gång för att inte skrämma någon. Men jag vill bli skrämd, jag vill chocka mina passagerare, det är en del av charmen med en elbil från första början.

Därutöver är den kraftigaste motorbromsinställningen långt ifrån tillräcklig för att kunna erbjuda så kallad enpedalskörning där det räcker med att släppa på gasen för att bromsa bilen rejält. Audi vill att man ska använda bromspedalen som i en vanlig bil, men varför inte bara låta föraren välja hur han vill ha det? Precis som alla andra elbilar på marknaden gör. Dessutom förmedlar styrningen lika mycket känsla som en kallblodad psykopat. E-tron presterar alltså inte särskilt väl när det kommer till körkänsla.

Audi e-tron är en relativt stor bil, och den är inte överdrivet opraktisk, men jag hade ändå räknat med att en bil av dessa dimensioner skulle ha något bättre benutrymme där bak. Bagageutrymmet är åtminstone godkänt. Tyvärr misslyckas också e-tron att leverera gällande räckvidden. Bilen är faktiskt riktigt törstig, och om man inte vill få huvudvärk av den mest tankekrävande eco-körningen världen någonsin har skådat kommer man inte längre än 25 mil på en laddning. Hur ska den stereotypiske Audi-föraren då kunna ta sig till Åre på sportlovet?

Så vem är egentligen Audi e-tron till för? Med en räckvidd på som mest 30 mil framstår den mest som en andrabil, men med ett pris norr om miljonen ter det sig högst osannolikt. Bättre är det då att slå till på en Renault Zoe eller Nissan Leaf som erbjuder samma räckvidd till ett betydligt lägre pris, och naturligtvis också mindre flärd. E-tron saknar också en hel del karaktär och gör ingenting bättre än någon av sina konkurrenter förutom möjligtvis att inte sticka ut alltför mycket och det vinner man tyvärr knappast några priser för.

Betyg

Exteriör:
Interiör:
Körglädje:
Valuta för pengarna:
Relativ praktikalitet:
Ha-begär:
Relativ prestanda:
Teknologi:
Motorljud:
Komfort:
Total poäng: 3.2

Sammanfattning

Audi e-tron gör inte mycket rätt förutom att vara tyst och bekväm. Den är för dyr, har för kort räckvidd och är långt ifrån tillräckligt snabb.