Test: Tesla Model X 100D

Tesla Model X 100D
Motor:
422 hästkrafter, 967 newtonmeter.
Kraftöverföring: Enväxlad transmission, fyrhjulsdrift.
Acceleration 0 – 100 km/h: 4,9 sekunder
Toppfart: Begränsad till 250 km/h
Vikt: 2459 kg
Mått (längd/höjd/bredd):
5050/1680/2020 mm
Pris: 1 163 300 SEK
(Testbil cirka 1 370 180 SEK)

Idag kan man välja mellan en stor mängd alternativa bränslen, men det råder konsensus kring att eldrift är vad som primärt kommer att driva bilar i framtiden. Även om många tillverkare har eldrift eller elektrifiering inarbetade i sitt rådande modellutbud, finns det inget bilmärke som satsar mer på elektricitet än Tesla. Vad man fram till nu har trott är att en elbil innebär en kompromiss, något som Tesla med sin SUV: Model X vill motbevisa. För att se om en medelstor familj kan åka på långresa med en elbil lade vi i Högsta Växeln (inte bokstavligt talat i detta fall) och körde Tesla Model X 100D mot Sveriges hjärta.

Den konventionella bilden av elbilar är inte lädersmetade säten, måsvingedörrar eller vingar över bakaxeln, men Tesla är inte heller en konventionell biltillverkare. Av den anledningen ser inte Model X ut som en vanlig elbil, eller någon annan bil för den delen. Insidan är tack vare smidig paketering otroligt luftig och i vår testbil kunde upp till sex personer med bagage sitta bekvämt. Stolarna är inget under av ergonomi, men de ser läckra ut och är bra nog för längre turer. Insidan är annars i vanlig Tesla-manér otroligt häftig om man är teknikintresserad.

Alla dörrar öppnas och stängs automatiskt och nästan alla bilens funktioner kontrolleras på en pekskärm vars storlek konkurrerar med den på en biograf. Vissa materialval osar inte Bentley-kvalitet och man kan fråga sig om man inte borde kryddat till det lite extra på en bil i denna prisklass. Vad man då ska komma ihåg är att likt en Porsche 911 GT3 betalar man inte för trä-baserad konst utan prestanda.

På samma sätt är det tekniken man betalar för i Teslan. Amerikanarna har finurliga lösningar till precis allt från de tämligen balla måsvingedörrarna i bak, till framrutan som verkar sträcka sig över nästan hela bilen. Man kan kalla det distraktioner eller innovationer, oavsett tänkte jag oavbrutet på dessa finesser under resan istället för att det inte var mahogny-trä som beprydde instrumentpanelen.

Körupplevelsen i Model X 100D är lika unik som dess dörrfunktioner. Max-accelerationen är inte lika ”vad i självaste h*****e är detta för någon bil” som man får i en Model S P100D, men med denna konfiguration gör bilen noll till hundra på 4,9 sekunder. Detta är en siffra som man inte kan bli annat än imponerad över, speciellt när det kommer till en familjekoloss av dessa dimensioner.

När det kommer till kurvor får man ändå berömma Tesla för att man har lyckats placera vikten så lågt. Tack vare att mestadels av vikten är placerad väldigt lågt känns bilen stabil trots sin tyngd, men det rör sig samtidigt inte om någon banbil. Att smiska svenska vägbanor är lite som att uppmuntra Nalle Puh till att bita ihjäl en friluftsvandrare, rent tekniskt går det men det finns saker som han hellre sysslar med.

När det kommer till räckvidd är detta alltid en het fråga vad det gäller elbilar. Den teoretiska räckvidden ligger på 565 kilometer, vilket är bättre än vad gasglade Joel Sandberg får ut i en Volvo XC90 T6. I praktiken handlar allt om hur och var man kör. Vår resa sträckte sig 40 mil och detta var inget problem för Teslan. Vad som dock blir uppenbart med elbilar oavsett sort, är att man bör lägga ned lite tankeverksamhet på planering under längre resor.

Tesla själva har gjort livet lätt i Sverige då det finns snabbladdare som tankar upp strömmen förvånansvärt snabbt längs med större delen av det etablerade vägnätet. När man kommer fram är det fördelaktigt att ha laddning på plats för att kunna köra utan ångest om man nu befinner sig långt från en Supercharger Teslas egna snabbladdare. Sammantaget kan man säga att jag aldrig upplevde någon riktigt ångest tack vare varierande laddmöjligheter på plats. Har man inte möjlighet att ladda vid sin destination är det direkt nödvändigt att planera och efterforska kring hur man bäst utför sin resa.

Sammanfattat kan man inte säga annat än att Tesla har lyckats med Model X. Räckvidden och infrastrukturen tillåter nu ”vanligt” folk att inte oroa sig ute på bilresor. Tekniken och framför allt  måsvingedörrarna (som jag hatar mig själv över att jag gillar så mycket) är i toppklass. Vad som går emot bilen är egentligen priset där man kan diskutera huruvida bilen känns tillräckligt ”lyxig” för sin prislapp. Min slutsats är att man då måste definiera ordet ”lyx”. För mig är lyx att inte behöva oroa sig, något som grannen stirrar avundsjukt på och som gör livet bättre.

I fallet Tesla Model X 100D tickar den samtliga av dessa boxar. Är du en förmögen person av den gamla skolan kommer du snarare att kika på att lägga några extra slantar på en Bentley Bentayga. Om du däremot är en person som är villig att ifrågasätta den etablerade bilden av lyx, då är Teslan högst intressant. Tesla verkar konstant bryta ny mark och hade jag pengarna, då hade jag förmodligen köpt en Model X med svarta fälgar och lekt med dörrarna tills grannarna bad mig växa upp.

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 3.5

Sammanfattning

Förutsatt att man är en naturvän, har det gott ställt har ett behov av att frakta familj, är det svårt att inte välja något annat en Tesla Model X. Den enda elbilen som kommer i närheten är egentligen en annan Tesla. Med Model X 100D visar man att det med lite planering går att köra riktigt långt på el under bekväma omständigheter. Fundera bara ett extra varv hur du själv definierar lyx innan du köper den, själv hade jag inte tvekat.