Jaguar I-Pace EV400 90 kWh AWD
Motor: Elmotor, 400 hk, 696 Nm
Kraftöverföring: Enväxlad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 4,8 sekunder
Toppfart: 200 km/h
Vikt: 2 133 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4682/1565/2011mm
Pris: Från 879 900 SEK (testbil cirka 966 000 SEK)

Marknaden för elbilar växer så det knakar, men i premiumsegmentet ekar det tomt bortsett från Tesla och en handfull nyintroducerade tyskar. Tills nu. Jaguar har nämligen gett sig in i fighten med vad jag länge trodde var en konceptbil. Nya I-Pace ser ut att ha anlänt direkt från yttre rymden, till skillnad från Tesla som ser ut att höra hemma i en valkoloni (åtminstone när det kommer till Model X och Y). Frågan är dock hur I-Pace står sig mot herren på täppan? Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och recensera Jaguar I-Pace.

Vill du köra ett rymdskepp? Goda nyheter! Jaguar har modellen just för dig. I-Pace ser nämligen inte ut som något annat på vägen. Jaguar har verkligen anammat konceptbil-på-vägen-inställningen och resultatet är minst sagt unikt. Framifrån är utseendet både tufft och typiskt Jaguar. Bakifrån får vi oss en ny smak av det brittiska märket som fungerar bra. Från sidan finner vi en silhuett som bara en mor kan älska. Om du tycker att Tesla Model X eller BMW X6 ser klumpiga ut kommer du knappast att gilla I-Pace. Enligt mig ger den ordet ”ograciös” en helt ny betydelse men utseendet är åtminstone roligare än en Teslas. Jaguar kallar bilen för en SUV men jag håller inte med om det. I mina ögon är den en hybrid av alla karossformer som finns och någonsin har funnits.

Insidan är, precis som i fallet Range Rover Velar, inte fullt lika futuristisk som utsidan. Infotainmentsystemet delas med andra Jaguarer och Land Rovers och har nu också blivit digitaliserat med dubbla touchskärmar och snyggt integrerade vreden för klimatanläggningen. Problemet med att den automatiska omställningen från ljust till mörkt skärmläge när man kör in i en tunnel har också följt med från Velar. Till skillnad från Velar är dock I-Paces kabin härligt ljus och luftig. Baksätet passar alldeles utmärkt för både storväxta barn och vuxna, och bagageutrymmet är riktigt stort.

Elbilar har både för- och nackdelar när det kommer till väghållning. Å ena sidan är de tunga på grund av batterierna vilket är dåligt, men å andra sidan har bilarna ofta en låg tyngdpunkt vilket är väldigt bra. Precis så känns I-Pace när man pressar den hårt, som en tung bil med låg tyngdpunkt. Den är också oerhört bekväm tack vare en skön luftfjädring, mjuka stolar och fin ljudisolering.

När det kommer till prestanda har vi att göra med oceaner av vrid och 400 elhästar vilket motsvarar ungefär en miljon vanliga hästkrafter. Resultatet är acceleration som är våldsam och snudd på obehaglig. Den som aldrig har upplevt en effektstark elbil kan med fördel testa att bli slagen i huvudet med full kraft av ett baseballträ för att uppnå ungefär samma sensation.

Det viktigaste enligt mig med en elbil må vara prestandan, men det näst viktigaste är räckvidden. En elbil kan vara hur snabb som helst men om man bara kan köra 15 mil på en laddning är den inte användbar i verkliga livet. Jag kan gladeligen rapportera att Jaguar I-Pace klarar av cirka 40 verklighetsförankrade mil vilket enbart klås av de dyraste Tesla-modellerna.

Så är Jaguar I-Pace en värdig utmanare till Tesla? Herr Musk må inte vara något vidare duktig på att bygga snygga bilar men det går inte att förneka att de klår det mesta på elbilsmarknaden just nu, om än till oftast orimligt höga priser. Och så är egentligen också fallet med I-Pace. Men testbilen med all sin utrustning kostade strax under miljonen. Det är mycket pengar men hos Tesla får du inte särskilt mycket för den slanten. Valet blir därför enkelt för mig.

Med I-Pace har Jaguar hittat tillbaka till sina rötter. Den är innovativ, snabb och uppseendeväckande, vilket är precis vad en Jaguar ska vara. I-Pace är det bästa som har byggts av Jaguar Land Rover på många år, men samtidigt är jag tveksam på bilens kvalitet. Det tog oss ett halvår att få tag på en bil eftersom den hamnade på verkstad gång på gång vilket är minst sagt oroväckande. Låt oss dock hålla tummarna för att Jaguar lyckas lösa detta snarast eftersom I-Pace är en alldeles utmärkt bil som förtjänar att sälja i tusental.

BETYG
Exteriör
Interiör
Körglädje
Valuta för pengarna
Relativ praktikalitet
Ha-begär
Relativ prestanda
Teknik
Motorljud
Komfort
Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.