Linus provkör nya Ford Focus i Nice

Senast jag satt i en Ford Focus fick jag motorstopp fler gånger än jag är villig att erkänna. Kopplingen i föregående generations Focus RS var nämligen allt annat än användarvänlig för en ömtålig stackars motorjournalist med skadat vänsterben. Nu är lyckligtvis benet läkt sedan länge – i god tid tills att det började närma sig presslansering för nästa generation Focus. Kommer jag att få motorstopp igen? Är nya Ford Focus något att ha? Svaret är endast ja på en av de två frågorna.

Nya Ford Focus är en klassisk halvkombi (som även kan fås som helkombi) i Golf-klassen, och det är just Volkswagen Golf som Ford har i kikarsiktet. Få tillverkare har resurser och kunskap nog för att verkligen kunna producera en bil som kan slå giganten som har fått namnge segmentet. Ford är dock en av dessa.

Pris (exempel)
1.0T EcoBoost, Trend, 100 hk, manuell (från 177 900 SEK, lanseringserbjudande)
1.5 EcoBlue diesel, Trend, 95 hk, manuell (från 207 900 SEK)
1.0T EcoBoost, Titanium 125 hk, manuell (från 218 900 SEK)
1.5 EcoBlue diesel, Titanium, 120 hk, automat (från 255 900 SEK)

En av de på förhand mest spännande nyheterna är motorerna, och gemensamt för dem alla är ledordet bränsleekonomi. Dieseln är en vidareutveckling av den som vi sett tidigare. Bland uppdateringarna hittar vi ett mindre cylinderblock, med lägre vikt som följd, och fyra ventiler per cylinder (välkommen till 2000-talet Ford). Till att börja med är detta också den enda motorn som man kan få med den nya, i samarbete med GM utvecklade, 8-stegade automatlåda som presterar gott i normal körning, men som vid gaspådrag blir lite halvtrög.

Bensinmotorerna är två till antalet och är båda turboladdade, tre-cylindriga maskiner med – ja, du läser rätt – cylinderavstängning. När vridmomentet är lågt (typ med farthållaren aktiverad på motorväg) stängs den mittersta cylindern av. Detta ska enligt Ford dra ner bränsleförbrukningen med cirkus 5 %. Ford påstår även att funktionen inte märks av, och visst talar de sanning. Aldrig under hela provkörningen märktes det att någon cylinder är inaktiv.

Fakta
– Autobroms med fotgängar- och cyklistavkänning
– Adaptiv farthållare som standard

Den 1,5 liter stora bensinaren är tänkt att helt ersätta den tidigare 4-cylindriga motorn genomgående i hela det globala produktutbudet. Kraftpaketet hade nyligen premiär i nya Ford Fiesta ST, vilken du kan läsa mer om här.  Den 1,0-liter stora maskinen är inte riktigt helt ny, utan (precis som dieseln) en vidareutveckling av en äldre modell, som nu bland annat fått partikelfilter och ett bakvänt cylinderhuvud.

Köp den stora skärmen! Dock inte för själva skärmens skull, utan för ljudsystemet som följer med på köpet (cirka 7 500 SEK). Jag tar billjud på oerhört stort allvar, och tro mina ord när jag säger att det här är det – med GOD marginal – bästa ljudsystemet i klassen OCH ett par klasser över.

Vi fick köra den 1,5 liter stora motorn i både 150 och 182 hästars-utförande, och de båda imponerar vid lugn körning. Gången är ovanligt jämn och smidig för att vara en kraftigt turboladdad 3-cylindrig motor, och bränsleförbrukningen landade på 0,85 liter per mil trots att vi körde som kokainstinna biltjuvar längs med bergsväggarna nordväst om Nice. Negativt för de båda är dock sättet som kraften levereras på. Först händer ingenting, sen ingenting, och så plötsligt vid 4000 varv kommer all kraft på en gång för att sedan försvinna lika snabbt igen. Det gäller att verkligen köra sk*ten ur den stackars motorn för att faktiskt komma någonvart. Detta passar dock de sportiga köregenskaperna galant – nya Ford Focus är nämligen riktigt rolig att köra, inte minst tack vare styrningen.

Vad är coolast – röda bromsok eller Linus?

Körupplevelsen är även i övrigt generellt trevlig. Fjädringen och väghållningen är mycket god. Den manuella växellådan är trevlig att använda rent mekaniskt, men man måste hålla armen i en något udda vinkel för att komma åt den. Det samma kan sägas om automatlådan, vars nya vred à la Jaguar är något svårt att använda utan att titta. Mer användarvänligt är dock bagageutrymmet och baksätet, som nu är två helt klart godkända faktorer (ett av föregående generationens största problem).

Konkurrenter
Volkswagen Golf
Hyundai i30
Honda Civic
Volvo V40
Mazda 3
Opel Astra

På förhand var jag skeptisk till exteriördesignen, men väl på plats upplevs bilen långt mer välproportionerlig. Det handlar knappast om någon skönhet, men jag skulle inte heller kalla modellen för ful. Interiören (som jag gärna skulle ägna en hel artikel åt att diskutera) är välbyggd, om än med en del plastiga material, och designen är betydligt mycket roligare än den i Golf. Ett halvdumt infotainmentsystem och head-up-display på plastbit drar dock ner betyget.

Det halvdumma infotainmentsystemet. Pluspoäng för den funktionella och snygga placeringen av skärmen.

Det blev inget motorstopp. Nej, det är på frågan huruvida nya Focus är något att ha som svaret är jakande. Efter denna (förvisso korta) resa kan jag bekräfta att Ford har konstruerat en rasande kompetent halvkombi som mycket väl kan tänkas vara ett bättre köp än klassledande Golf. Mer om detta kommer du att kunna läsares senare när vi testat bilen på svensk mark.