Nya BMW Vision Neue Klasse X: ”Min mamma kan inte se skillnad”

BMW räddades från undergång i början av 60-talet tack vare modellserien Neue Klasse. Nu ska beteckningen i stället användas på framtidens elbilar från det tyska märket, däribland BMW Vision Neue Klasse X.

Först ut är emellertid en rad konceptbilar. Det började med sedanen BMW Vision Neue Klasse men nu har det blivit dags för tyskarna att visa upp suven.

Vi åkte till Portugal för att titta närmare på BMW Vision Neue Klasse X.

BMW Vision Neue Klasse X
Vi fick ta en närmare titt på nya Neue Klasse i Portugal. (Foto: BMW)

Ett tydligt fokus

Neue Klasse ska vara helt elektrisk, digital och cirkulär. Med det menas det att fokus ligger på hållbarhet och att BMW nu utvecklar en helt ny, helt elektrisk plattform.

Det är ett kliv bort från märkets mer traditionella approach som går ut på att erbjuda flera drivlinor på samma plattform, men det inkräktar inte på märkets befintliga strategi.

Med Vision Neue Klasse X visar BMW att “Neue Klasse är mer än bara en bil eller ett specifikt koncept, det är i stället en fråga om att omdefiniera BMW-varumärket”, förklarar Oliver Zipse, vd på BMW.

BMW Vision Neue Klasse X
BMW satsar en del på retrostuket med nya Neue Klasse X. (Foto: BMW)

Nära tillverkning

Konceptbilar är ofta extremt långt från faktisk produktion. När det kommer till Vision Neue Klasse X är inte så fallet.

Det märker man vid en första okulärbesiktning där man snabbt konstaterar att bilen i stora drag mer eller mindre ser ut som en ersättare till BMW X3.

Enligt en av designerna på plats kunde inte hans mamma se skillnad på konceptbilen och den färdiga bilen, men med det sagt är det en rad detaljer som tyder på att det är en bit kvar till produktion.

BMW Neue Klasse X
Den färdiga produktionsbilen kommer att visas upp om inte alltför länge. (Foto: BMW)

Kommer att leva parallellt

På plats i Portugal gavs vi även möjlighet att prata med BMW:s försäljningschef, Jochen Goller.

Han förtydligade att ”BMW kommer att erbjuda elbilar och fossilbilar parallellt, men på olika plattformar”.

Med andra ord kommer exempelvis framtidens BMW i5 byggas på Neue Klasse-plattformen, medan fossilvarianten håller sig till en annan plattform.

BMW fortsätter att anpassa sig till olika marknader. ”Vi bygger alltid in flexibilitet i leveranskedjorna”.

Det innebär att vi kan tillverka elbilar och fossilbilar tillsammans och kan anpassa oss utan att behöva stänga ner fabriker som andra gör” fortsätter Jochen.

Neue Klasse innebär mer än bara en bil, utan märket ska tillverka sex nya Neue Klasse-modeller till 2028.

I det receptet ingår även ett mer holistiskt tänk där man tar hänsyn till leveranskedjor, användning av material, resursanvändning, och återvinning.

BMW Vision Neue Klasse X
Interiören fokuserar på det digitala, med hållbara materialval. (Foto: BMW)

BMW Vision Neue Klasse X är framtidens elbil

BMW Vision Neue Klasse X kommer att vara mer effektiv än den bil som den rimligtvis ersätter – BMW X3.

Det görs exempelvis genom mer energitäta batterier. Fortsättningsvis kommer bilarna att få ett 800V-system vilket ökar laddeffekten upp till 30 procent. 10 minuters laddning ska ge en räckvidd på 300 kilometer.

Fortsättningsvis kommer Neue Klasse-bilarna ha uppåt 30 procents längre räckvidd än det befintliga utbudet. Luftmotståndet har även minskat med 20 procent. Allt detta mynnar ut i en bil som är upp till 25 procent mer effektiv.

Den första suven på Neue Klasse-plattformen kommer att börja tillverkas i Ungern under 2025.

BMW Vision Neue Klasse X
Det finns två koncept inom Neue Klasse-familjen än så länge. (Foto: BMW)