BMW X3 M40i 2018 (US Spec)
Motor: 
3,0 liter, rak 6-cyl, turbo, 360 hästkrafter, 500 newtonmeter
Kraftöverföring: 8
-stegad automat, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100
: 4,8 sekunder
Toppfart:
 250 km/h
Mått (längd/höjd/bredd): 
4708/1676/1891 mm
Vikt: 
1885 kg 
Pris (Sverige): 
624 000 SEK (testbil cirka 750 000 SEK)
Pris (USA): $53 500 USD (testbil cirka $65 000 USD)

BMW X3 har länge suttit i BMW:s modellutbud som en finne i en Victoria Secret-modells ansikte. Ful, ensam, och inte särskilt omtyckt. Den halvstora SUV:en sålde av någon outgrundlig anledning ändå relativt väl, men nu finns det tack och lov en helt ny generation på marknaden. Vi fick möjligheten att provköra den på de höstlövstäckta vägarna i New York State, och på superexklusiva Monticello Motor Club. I vanlig ordning valde vi den snabbaste versionen. Låt oss därför lägga i Högsta Växeln och provköra nya BMW X3 M40i.

Det första som slår en så fort man närmar sig nya X3 är hur mycket den har växt. Jag blev inledningsvis högst förvirrad eftersom jag inte kunde föreställa mig att det var just en X3 jag hade framför och inte något större. Dessutom är den inte längre oattraktiv (läs ful), vilket äntligen gör BMW:s mellanstora SUV till ett faktiskt alternativ att ha i åtanke om man shoppar efter en bil i den klassen. Såvida man inte tycker att fronten ser för mesig ut.

En snabb titt på interiören avslöjar att nya X3 inte bara ser bättre ut utvändigt, utan också invändigt. Steget från 5-serien till X3 är ungefär lika stort som ett spädbarns lillfinger. Kvalitetskänslan är orimligt hög, och BMW har som vanligt lagt fokus på känsla och funktionalitet snarare än på en glansig yta. Om du vill skryta är Mercedes-Benz ett bättre val, men bara om du inte bryr dig om användarupplevelsen. Vilket du i allra högsta grad borde.

Motorn som tveklöst kommer att sälja bäst är naturligtvis 20d. Fyra cylindrar, 190 hästkrafter, och ett sorgligt dieselklatter tilltalar förvånansvärt många, men jag tillhör inte den skaran. Toppmotorn M40i är enligt mig det bästa valet eftersom bilkörning ändå ska vara njutbart. Sex cylindrar och 360 hästkrafter fångar min uppmärksamhet alla dagar i veckan, och X3 M40i exemplifierar detta. Den går som en trimmad rymdraket utan att offra alltför mycket komfort.

Frågan är då hur detta påverkar väghållningen och körglädjen? Inte över huvud taget. Vi gav oss ut på en bana för att, ursäkta språket, köra skiten ur BMW:s senaste modell och den betedde sig alldeles exceptionellt väl. Den är ytterst kontrollerad i kurvorna, trots den semihöga karossen och motorn sparkar lätt iväg bilen i på tok för höga hastigheter på raksträckorna. Detta utan att vara svårkörd. X3 M40i blir kort fattat aldrig för mycket.

BMW har alltså lyckats transformera X3 till en genuint bra bil som faktiskt väcker ha-begär. Den ser avsevärt mycket bättre ut, är rymligare, har en briljant interiör och prestanda (i M40i) som räcker till och blir över. Den enda nackdelen är givetvis priset, men så länge du är beredd att betala det får du en alldeles utmärkt vardagsbil.

Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.