Test: BMW i5 – visar var skåpet ska stå

Sedan 1972 har BMW 5-serie varit en av märkets viktigaste modeller. Nu har det blivit dags för bilen att bli elbil. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera nya BMW i5.

Nya 5-serien har elektrifierats enligt samma filsofi som flaggskeppet 7-serie. Med andra ord är tanken att bilen ska vara en BMW 5-serie, med allt vad det innebär, men gå helt på el.

BMW i5
Vi testade bilen i Stockholm. (Foto: Marcus Berggren)

Ett rikt arv

BMW 5-serie är en av marknadens mest framgångsrika affärssedaner, men över 10 miljoner tillverkade exemplar sedan 1972.

Modellen sägs kombinera ”komforten av 7-serien med sportigheten av 3-serien” med ett högt fokus på kördynamik. 

Nya 5-serie är tänkt att kombinera inslag från historieböckerna med framtiden, varför nya i5 är en sådan viktig modell för det bayerska märket.

Med nya BMW 5-serie lägger tyskarna enormt mycket krut på mjukvara – ett område där de börjar köra ifrån många av sina konkurrenter – samtidigt som hållbarhet är en hjärtefråga. 

Det är inte mycket som talar om för omvärlden att i5 är en elbil. (Foto: Marcus Berggren)

Digitalisering rakt igenom

Exteriört har BMW tagit ett kliv bort från märkets mer traditionella formspråk, men har inte tagit samma väg som den mer kontroversiella flaggskeppsmodellen i7. 

Resultatet är polariserande och nya i5 är inte lika elegant som tidigare generationer, även om utförandet på vår tetsbil var trevligt med mörkblå lack och silvriga fälgar.

På insidan möts man av teknik en masse i form av ett fokus på digitalisering, med en svepande infotainmentskärm på 14,9 tum, 40 säkerhetssystem, och enormt många uppkopplingsmöjligheter.  

Nya 5-serie erbjuder autonom-inspirerad körning – exempelvis går det att byta fil genom att titta i backspegeln – och infotainmentsystem erbjuder applikationer som Youtube. Det går även att spela spel när det vankas laddstopp.

Kvalitetskänslan är hög och det finns många inslag från 7-serie. Att BMW gjort 5-serie till en lyxbil är tydligt, särskilt när man tittar på bilens dimensioner som bräcker femmetersgränsen, en siffra som förr i världen endast förknippades med renodlade limousiner.

Baksätet är rymligt, med bra benutrymme och högt i tak.

BMW i5
Interiören är en digital historia. (Foto: BMW)

En atletisk pjäs

Fjädringen är åt det styvare hållet i i5 M60, men bilen blir aldrig obekväm.

Vi testade bilen i ett snöigt – och stundtals slaskigt – Sverige. Fyrhjulsdrivna i5 M60 får ner kraften i backen väl. 

På motorväg känns i5 solid och komfortnivån gör att man med lätthet kan korsa kontinenter. 

På laddfronten erbjuder BMW numera Plug & Charge vilket innebär att bilen sköter all debitering vid laddning och att man således bara behöver koppla in sladden för att ladda.

Styrningen är kommunikativ och man känner sig hyfsat engagerad i körupplevelsen. På slingriga landsvägar känner sig i5 som hemma, även om den aldrig blir genuint rolig att ratta.

Chassit är enastående bra och att avverka kurva efter kurva i hög takt är enkelt men saknar en viss lekfullhet.

M60 möts av våldsam acceleration och man nosar snabbt på frihetsberövande hastigheter.

Den bjuder tveklöst upp till dans och man kan ta sig an valfri kurva i raskt tempo och komma ut på andra sidan utan incident.

Körupplevelsen påminner om det man förväntar sig av en BMW 5-serie, eldriften till trots, vilket innebär att den känns som en BMW i första hand och en elbil i andra. 

I vinterskrud var räckvidden drygt 30 mil, vilket inte kan anses som toppen. Bilen kan laddas upp till 205 kW.

BMW i5
i5 imponerar kördynamiskt. (Foto: Marcus Berggren)

BMW i5 M60 är chockerande bra

Nya BMW i5 M60 tar sig an segmentet med pompa och ståt. BMW erbjuder de färdigheter man förknippar med 5-serie – lyx, komfort och en atletisk väghållning – och paketerar det hela riktgt väl.

Nya i5 imponerar sett till körupplevelse och paketering, trots att nya 5-serien inte är en renodlad elbil.

Den erbjuder en hög kvalitetskänsla och en körupplevelse där avvägningen mellan sport och komfort är välkalibrerad.

Med nya BMW i5 har tyskarna gjort det enormt svettigt för konkurrenterna.

BMW i5
BMW 5-serie går att få både som bensin, diesel, laddhybrid, och elbil. (Foto: Marcus Berggren)

Fördelar

  • Känns som en tvättäkta BMW
  • Flexibel plattform
  • Bekväm

Nackdelar

  • Högt instegspris
  • Ingen vidare räckvidd på vintern
  • Inget överdrivet ha-begär
Tekniska data

BMW i5 M60 (2024)

Motor: Elmotor bak, fram, 601 hästkrafter, 820 newtonmeter.
Kraftöverföring: En-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift.
Acceleration: 0–100 km/h på 3,8 sekunder.
Toppfart: 230 km/h.
Elektrisk räckvidd: 516 km.
Vikt: 2 205 kg.
Mått: (längd/bredd/höjd): 5060/1900/1515 mm.
Pris: från 1 257 000 SEK (Testbil cirka 1 500 000 SEK)

Helhetsintryck

BMW i5

5.0

BMW i5 visar sannerligen var skåpet ska stå när det kommer till elbilar.