Test: Porsche Macan

Porsche Macan (2020)
Motor:
2-liters, 4-cylindrig, bensin, 245 hästkrafter, 370 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift.
Acceleration 0-100 km/h: 6,7 sekunder
Toppfart: 225 km/h
Vikt: 1870 kg
Mått (längd/höjd/bredd):
4696/1624/1923 mm
Pris: 620 000 SEK (
Testbil ca 920 000 SEK)

“Är det den med V8:an? Det är den med V8:an jag vill ha”. Huruvida mannen misstog Macan för en Cayenne eller om han hade storslagna planer i åtanke fick jag aldrig bekräftat. I vilket fall som helst hade jag inte hjärta nog att berätta för honom att ”min” Macan bara hade fyra cylindrar. I vissas ögon är det mer kontroversiellt än Cayennes avtäckning år 2002, men det är inte första gången fyra cylindrar har funnits under huven på en Porsche. Det är emellertid inte 1948 längre och när tyskarna tryckte ner fyra cylindrar i 718 blev mottagandet lika varmt som en sibirisk vinter – av den anledningen är sexan tillbaka. Frågan är dock om en mindre motor platsar bättre i Porsches senaste instegsmodell, Macan. Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och åka hela vägen till Australien.

Great Ocean Road är en av världens mest kända vägar. Den slingrar sig längst Australiens södra kust med start strax utanför Melbourne, pepprad med sevärdheter och turister. Porsche Macan lyckas väl med att sticka ut bland alla hyrbilar och turistbussar. I svart utstrålar den en viss mognad och elegans, något som reflekteras i den utmärkta interiören. Kvalitetskänslan är enastående och visar på sant hantverk. Infotainmentsystemet  är intuitivt, grafiken är bra, sätena är bekväma, och i det stora hela är lyx det genomsyrande ledordet.

Great Ocean Road följer kustens topografi och erbjuder många svängar och på så vis även utmärkta möjligheter att testa bilens gränser. En Porsche är riktad  mot de som ser bilkörning som något älskvärt snarare än ett måste. Det som utmärker Macan från mängden är det faktum att den har exceptionellt bra väghållning. Den rör sig med samma flinkhet som en halvkombi, och inget beträffande dess dynamiska färdigheter pekar på att den tekniskt sett är en bil på styltor.

Man känner sig bekväm med att ta valfri kurva i valfri hastighet, vilket tyder på briljant ingenjörskonst. Styrningen är något tung men väldigt direkt, och bilen byter riktning med samma elegans som en ballerina, något som den lätta motorn bidrar till. Detta för oss vidare till elefanten i rummet. Den två liter stora fyrcylindriga motorn pumpar ut  245 hästkrafter vilket resulterar i en 0-till-100-tid på 6,7 sekunder. Med andra ord är den mer fokuserad på väghållning snarare än ren och skär kraft.

Lyckligtvis jobbar växellådan i nästintill perfekt symbios med motorn. Resultatet är att det inte är någon påtaglig tröghet i drivlinan vilket gör att Macan känns betydligt piggare än vad siffrorna ger nys om. Dessutom låter den riktigt sportigt, särskilt högre upp i varvtalen, något som för tankarna till äldre sportbilar. Dessvärre saknar motorn den mustighet och kraft som man förväntar sig; den känns inte lika avslappnad som en större motor.

Sedan 2014 har nästan 400 000 Macan sålts, och det krävs ingen raketforskare att lista ut varför. Den är tveklöst en av de mest mångsidiga SUV:arna i segmentet och uppfyller alla tänkbara krav så länge man håller sig till asfalten. Den må sakna den råhet som ofta gör en Porsche så magnifik men kommer att dra in stålar likt en fiskare som använder sig av dynamit, något som kommer att leda till fler modeller för oss entusiaster. Macan lyckas med att erbjuda sann körglädje och användbarhet och på den fronten är den svårslagen. Tyvärr betalar man en redig summa för märkesprestigen och i basutförande är Macan tämligen uselt utrustad och extrautrustningen rusar snabbt iväg i kostnad.

Great Ocean Road lyckades framhäva både Macans tillkortakommanden och dess fördelar. Den får plats med fyra vuxna utan större svårigheter (om man inte är väldigt lång) även om andra bilar i segmentet är rymligare samt tillkommande bagage, den har utmärkt väghållning och är verkligen vad en SUV bör vara. Den hade dock mått bra av mer krut; i vissa hänseenden verkar det även som att Porsche har varit lata när de utvecklade Macan och de kunde ha gjort den lite mer spännande. Med det sagt är den i sin helhet ett mycket attraktivt paket och förtjänar den kassakostatus som märket siktar på. Den må vara kontroversiell, men den gör djävulskt bra ifrån sig – den är ett nödvändigt ont helt enkelt.

Betyg

Exteriör:
Interiör:
Körglädje:
Valuta för pengarna:
Relativ praktikalitet:
Ha-begär:
Relativ prestanda:
Teknik:
Motorljud:
Komfort:
Total poäng: 3.4

Sammanfattning

Porsche Macan är en briljant bil på mångt och mycket. Med sin fyrcylindriga motor är den något kontroversiell och saknar det där lilla extra men framstår ändock som väldigt attraktiv. Den kommer sälja som smör och det är väldigt bra för oss entusiaster.