Porsche Macan S (2019)
Motor:
3-liters, 6-cylindrig, bensin, 354 hästkrafter, 480 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift.
Acceleration 0-100 km/h: 5,3 sekunder
Toppfart: 254 km/h
Vikt: 1940 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4696/1624/1923mm
Pris: 670 000 SEK (Testbil ca 984 000 SEK)

Porsche, sportbilsmakarna som kontroversiellt nog bestämde sig för att bygga stadsjeepar för 17 år sedan. Cayenne var stor och brackig och fick senare sällskap av lillebror Macan som inte var lika stor eller brackig. Macans stora fördel var att den var den mest halvkombiga SUV:en pengar kan köpa, något som verkligen inte har förändrats i och med den nyliga uppdateringen den fått. Vi bestämde oss för att testa ett knallgrönt exemplar i S-utförande i ett försomrigt Sverige. Låt oss alltså lägga i Högsta Växeln och recensera nya Porsche Macan S.

Med nya Macan har Porsche valt att, som så många gånger tidigare, gå en väldigt försiktig väg när det kommer till bilens uppdateringar. På utsidan är det inte mycket mer än ljusrampen där bak som avslöjar att det rör sig om en ny version av modellen. I ärlighetens namn föredrar jag faktiskt den utgående modellens separerade lampor men rampen sticker tveklöst ut mer. Och låt oss vara ärliga, om du köper en grön Porsche vill du sannolikt inte smälta in alltför mycket.

På insidan är det business as usual förutom den nya infotainmentdisplayen som är större, mer responsiv och enkel att använda. Layouten är logisk och väldigt tysk, vilket utan tvekan är en bra sak. Tyvärr är dock backkameran långt ifrån bra och genant lågupplöst. Ratten är riktigt snygg och har en industriell känsla med sina aluminiuminslag. På mittkonsolen sitter det fortfarande för mycket knappar, något som Porsche har rådit bot på i sina dyrare modellerna. Placeringen av dessa är inte alltid helt logisk och de stjäl för mycket uppmärksamhet från vägen. På det stora hela rör det sig dock om en korrekt och framför allt trivsam förarmiljö.

I baksätet finner man benutrymmet, eller snarare avsaknaden av den. Jag må vara lång men inte ens ett barn som, gud förbjude, fått sina ben amputerade skulle kunna sitta bakom mig. Bagageutrymmet är av fullt rimlig storlek, men den som inbillar sig att Macan är en stor bil bör tänka om.

Att Porsche Macan är en relativt nätt bil är dock en stor fördel när motorvägen övergår till landsväg. Bilen beter sig mer som en halvhög halvkombi än en mellanstor SUV. Den ligger platt och stabilt på vägen och tuffar bokstavligt talat på som ett tåg. Macan accelererar som om det inte finns något annat den hellre gör, och när man blir tvungen att sätta bromsarna på prov levererar de gång på gång. Det som imponerar mest är dock just hur en hög bil kan kännas så låg i kurvorna. Macan är helt otvivelaktigt i en klass för sig när det kommer till dess köregenskaper.

Under huven har Macan i S-utförande fått 14 extra hästkrafter som hämtas ur samma bensin-V6:a som tidigare. Porsche räknar med att den relativt nyintroducerade bensinfyran kommer att sälja bäst vilket säkert är sant, men entusiasten bör definitivt satsa de extra 60 tusingar som den större motorn går loss på. Trots en förhållandevis blygsam effekt om 354 hästkrafter accelererar Macan S som om den hade betydligt fler pållar under huven. Tillsammans med den våldsamt effektiva PDK-lådan påminner S-modellen mer om gamla GTS vilket är en alldeles utmärkt egenskap enligt mig. Synd bara att motorljudet inte är mer framträdande.

Det är svårt att inte tycka om Macan S om man sitter bakom ratten. Den är briljant att köra, och med några fler hästkrafter och en fortsatt utmärkt dubbelkopplingslåda blir paketet bara ännu bättre. Utsidan är naturligtvis en åsiktsdelare och utrymmena i kombination med priset innebär att det här är en bil som många blir tvungna att tacka nej till. De som ändå väljer Macan S som sin kompanjon kommer dock inte att bli besvikna.

BETYG
Exteriör
Interiör
Körglädje
Valuta för pengarna
Relativ praktikalitet
Ha-begär
Relativ prestanda
Teknik
Motorljud
Komfort
Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.