Test: BYD Seal U provkörd – familjens bästa vän?

Tema ”hav” är det som gäller när BYD namnger sina nya modeller. De är redan på god väg med Dolphin som precis vann ”Årets europeiska bilköp” av biljuryn Autobest. Därefter kom Seal, som är snäppet större. Nu har det emellertid blivit dags för denna: En helt ny, mellanstor suv i form av BYD Seal U.

Den nya suven heter också Seal, något som är bestämt märkligt eftersom utbudet i havet är stort.

Man har dock lagt till bokstaven U, och tanken är väl att det rör sig om samma bil men i olika karosser.

Det är egentligen det som är vettigt: Vill du ha en låg och sportig sedan med fokus på prestanda och körglädje, välj Seal. För familj och komfort är det i stället Seal U som gäller.

Jag, David på norska Bil og Motorbloggen begav mig till Portugal på en provkörning.

BYD Seal U
BYD Seal U är knappast den första elektriska suven från Kina. (Foto: David K Andersen)

En strandad säl?

Seal U har vad BYD kallar X-design i fronten, med böljande linjer och som trenden vill ha det: en LED-ramp i rött som går över bakändan.

Bilen är attraktiv, men inte särskilt djärv i sitt formspråk. Den ser både smal och hög ut. Hjulen hade gärna kunnats placerats längre ut och fyllt hjulhusen bättre – något som är typiskt för kinesiska suvar.

Dess storlek överraskar i verkligheten, inte minst när den rent designmässigt framstår som tämligen generisk och således lätt försvinner i havet av eldrivna suvar. Men kastar man ett getöga på yttermåtten är det en annan historia man möts av.

Svaret är 4,78 meter, ungefär i stil med Tesla Model Y – eller halvvägs mellan en Volkswagen ID.4 och Audi Q8 e-tron. Eller en BMW X3 om man är fossilt lagd.

BYD Seal U använder utrymmet tämligen effektivt, åtminstone sett till de 552 liter stora bagageutrymmet.

Det är bättre än bilar som Nissan Ariya och Ford Mustang Mach-E. Med det sagt finns det mindre bilar som sväljer mer utan att vara större – lagom var bara förnamnet.

En frunk finns inte att tillgå – vilket är märkligt då bilen sitter på en dedikerad elbilsplattform och utrymmet under motorhuven är kolossalt. Tydligen visar det sig att kinesiska konsumenter är helt ointresserade av frunkar.

BYD Seal U kan dra upp till 1 300 kilogram och har en taklast på 75 kilogram. Nyttolasten på 410 kilogram är emellertid ingenting att skriva hem om.

Något som imponerar desto mer är baksätet. BYD:s omtalade Blade-batteri är inte så högt vilket ger bra benutrymme och ett golv som är förhållandevis lågt.

BYD Seal U
Interiören är inte lika galen som i andra BYD-modeller. (Foto: David K Andersen)

En dubbel uppsättning batterier

BYD Seal U erbjuds i två utföranden, Comfort och Design där batteristorlekarna skiljer sig.

Instegsversionen (Comfort) har 71,8 kWh brutto, medan Design-varianten har 87 kWh. Det resulterar i en räckvidd på 420 respektive 500 km, vilket kan anses som godkänt.

Det stora batteriet sörjer även för högre snabbladdning – upp till 140 kW. Instegsvarianten kan ladda upp till 115 kW.

BYD SEAL U
BYD Seal U erbjuds i två utföranden. (Foto: David K Andersen)

Med krafsande framhjul

BYD Seal – alltså sedanen – har fyrhjulsdrift och 530 kusar. Samma tänk har definitivt inte använts i Seal U.

I stället får man nöja sig med 218 kinesiska kusar som går till framhjulen. Märkligt nog finns ingen fyrhjulsdriven variant att tillgå.

Om du är på jakt efter en kvick elbil är Seal U helt fel bil, utan prestandan lämnar mycket att önska. Till vardagen fungerar den fint, tills du ska köra om med skuffen fylld av packning.

Seal U har en mer välkalibrerad gaspedalen och bromskänsla. Just här tycker jag att modellen beter sig mer välutvecklad och mognare än tidigare BYD-modeller som Dolphin. Att stampa plattan i mattan och låta framhjulen spinna loss likt en huligan är även lite småkul.

 (Foto: David K Andersen)
Seal U är inte en bil som bjuder upp till dans. (Foto: David K Andersen)

Komfort för hela slanten – nästan

Körupplevelsen domineras av komfort. Receptet räcker inte riktigt hela vägen fram, men nästan.

Ljudnivån är behagligt låg och med säten och en skön körställning kommer du att glida avslappnat på vägen.

Ett litet minus för bristen på höjd- och lutningsjustering av det främre passagerarsätet. Här gäller det att gilla BYD:s fasta sittvinkel och höjd för att trivas.

Styrningen är ganska långsam, men den gör den också bekväm, och viktningen känns rätt. Detta passar stuket på bilen fint.

Men BYD verkar ha lite svårt att hantera den höga vikten, att döma av denna första provkörning på portugisiska vägar.

Det är helt klart önskvärt att leverera mjuk och bekväm fjädringskomfort, vilket är en härlig inställning. Problemet är att det inte riktigt fungerar.

Fjäderben och fjädrar måste vara ganska styva för att klara den höga vikten, medan dämparna är svaga, för att ge komfort. Resultatet är att små, skarpa gupp tränger igenom vid låga hastigheter.

Ingenting äventyrar säkerheten eller tryggheten, och just den här frågan är något som även etablerade tillverkare som Kia och Hyundai också har kämpat med under lång tid. Med det sagt känns fjädringen inte helt genomarbetad på Seal U.

Men om man tittar på exempelvis på Volkswagens elbilar är det uppenbart att ett elbilschassi är fullt kapabelt att lyckas, även utan luftfjädring eller andra aktiva hjälpmedel.

BYD Seal U
Fjädringen har det inte helt lätt med underlaget. (Foto: David K Andersen)

Snyggt och lite kul

Att sitta i förarsätet är en härlig upplevelse, med tanke på segmentet och den förväntade prisklassen.

Kvalitetskänslan är skön, BYD säger att målet med märkets modeller är att leverera premiumkänsla till ett bra pris, vilket de lyckas ganska bra med.

Inte för att vi är på den tyska premiumnivån, vilket inte heller förväntas i något som förmodligen kommer att kosta mycket mindre. Med det sagt känns påkostat och fint i BYD Seal U.

Materialvalen är inte bara välvalda, utan allt känns även väl ihopskruvat och byggt för att hålla.

Värt att notera är också att den ganska utsvävande och överdesignade stilen som du hittar inuti Dolphin and Seal-sedanen är helt borta i U. Linjerna är rena och snygga.

Det skapar ett större lugn i interiören och ger den avslappnande känslan du vill ha i en familjebil.

Den stora skärmen i mitten mäter 15,6 tum och kan, precis som i andra BYD-modeller, gå från vertikalt till horisontellt läge med en knapptryckning. Mer roligt än nyttigt, men varför inte.

BYD Seal U
Seal U stoltserar med hyfsat imponerande rymd. (Foto: David K Andersen)

BYD Seal U satsar på valuta för pengarna

BYD Seal U placerar sig rakt i målgruppen för svenska familjer. Ett stort minus är emellertid att den saknar fyrhjulsdrift, vilket hade gjort den mer komplett för svenska förhållanden. Det innebär emellertid att det går att prissätta den mer konkurrenskraftigt.

Priserna i Nederländerna börjar på runt 500 000 kronor.

Det finns nämligen mycket att uppskatta hos Seal U – även om namnet är en gåta. Räckvidden, interiören, baksätet och utrustningen imponerar alla.

BYD Seal U känns även förvånansvärt robust, vilket lockar och helhetspaketet är attraktivt.

Något svenskt pris har ännu inte kommunicerats. (Foto: David K Andersen)
Tekniska data

BYD Seal U Comfort (2024)

Motor: En elmotor fram, 218 hästkrafter, 310 newtonmeter
Kraftöverföring: Steglös automatlåda, framhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h på 9,3 sekunder
Toppfart: 175 km/h
Elektrisk räckvidd: 420 km
Vikt: 2 120 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4785/1668/1890 mm
Pris: Ännu ej fastställt

Tekniska data

BYD Seal U Design (2024)

Motor: En elmotor fram, 218 hästkrafter, 330 newtonmeter
Kraftöverföring: Steglös automatlåda, framhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h på 9,6 sekunder
Toppfart: 175 km/h
Elektrisk räckvidd: 500 km
Vikt: 2 222 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4785/1668/1890 mm
Pris: Ännu ej fastställt

Första intryck

BYD Seal U (2024)

3.0

BYD Seal U har ambitionen att vara familjens bästa vän. Medan den har en hel del positiva egenskaper, räcker de inte hela vägen fram.