Volkswagen ID.4 GTX (2021)
Motor: Elmotor, 299 hästkrafter, 472 newtonmeter
Kraftöverföring: Enstegad växellåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 6,2 sek
Toppfart: 180 km/h
Elektrisk räckvidd: 480 km
Vikt: 2 224 kg
Mått: (längd/bredd/höjd):
4582/1852/1616mm
Pris: Från 572 900 SEK (testbil cirka 665 600 SEK)

Volkswagen har minst sagt rosat elbilsmarknaden sedan de lanserade sin ID-serie. Först ut var kompaktbilen ID.3 som snart efterföljdes av storebror ID.4. Med en tidsenlig design à la minimalism, god räckvidd och ett vettigt pris har modellen blivit en global bästsäljare – inte helt oväntat av en el-SUV från det tyska folkbilsmärket. De med sportig framtoning föredrar troligtvis GTX-varianten som kommer med fyrhjulsdrift och starkare motor; på förhand ett säkert recept för succé. Låt oss lägga i Högsta Växeln för att avgöra om den lever upp till förväntningarna.

Det designmässiga temat är enkelt. Exteriören är avskalad och futuristisk vilket funkar väl för en teknikfokuserad elbil av dess slag, men den är i min mening inte särskilt upphetsande. De runda formerna påminner på sätt och vis om en Barbapapa. Det som särskiljer GTX från en vanlig ID.4 är främst baklyktorna med 3d-teknik liksom 20-tumsfälgarna den kommer med för ett mer sportigt intryck.

Invändigt finner vi en interiör som likväl osar modernitet och är minimalistisk ut i fingerspetsarna. Kupén är följaktligen otroligt luftig, i synnerhet med det utsträckta panoramaglastaket, men kvalitetskänslan upplevs som aningen låg.

Detta är möjligen ett resultat av den detaljfattiga designen samtidigt som materialvalen lämnar en del att önska. Vi har tidigare påpekat att exempelvis syskonbilen Škoda Enyaq uppfattas som mer lyxbetonad. De röda sömmarna längst dörrpanelerna och instrumentbrädan, liksom den sportiga ratten, är i varje fall ett plus för just GTX-modellen. 

Konkurrenter
Ford Mustang Mach-E
Hyundai Ioniq 5
Škoda Enyaq
Kia EV6

Infotainmentsystemet och bilens olika funktioner hanteras till hundra procent genom olika touchknappar vilket inte kan beskrivas som annat än idioti. Vissa anser antagligen att det är modernt och häftigt, men det är framförallt krångligt och tidskrävande vilket knappast är önskvärt. Detta är emellertid en trend som genomsyrar mer eller mindre hela bilindustrin och ingenting som är unikt för just Volkswagen.

Hur är den då att köra? GTX-emblemet skapar trots allt en hel del förväntningar följt av dess anknytning till märkets GTI-bilar. Först och främst bör vi klargöra att bilen inte är särskilt inspirerande att köra. Med 299 el-hästkrafter är ID.4 GTX förvisso accelerationskraftig och det sportigare chassit håller upp väl för entusiastisk körning samtidigt som dess låga tyngdpunkt samt torque vectoring planterar bilen i asfalten när det vankas kurvigt väglag.

Den upplevs däremot aldrig som lekfull och körupplevelsen beskrivs bäst som odramatisk. Det är emellertid inte nödvändigtvis någonting negativt. Komforten är de facto väldigt hög, om än lite stötig med den sportigare fjädringen och 20-tums-fälgarna. Kupén isolerar också riktigt bra mot ljud utifrån vilket är särskilt välkommet på långtur.

Viktigast för en elbil torde emellertid vara räckvidden. ID.4 GTX erbjuder enligt WLTP-cykeln 48 mil vilket får ses som klart godkänt, men det återstår att se hur den siffran påverkas av Sveriges kalla vinterklimat. Med fyrhjulsdrift, dragkrok och ett rymligt bagageutrymme är det också en väldigt allsidig och praktisk bil som fyller de flesta behov. Inte konstigt att modellen säljer lika väl som glass i solsken. 

Volkswagen har sammanfattningsvis gjort ett klart godkänt jobb med GTX-varianten av ID.4 som erbjuder efterlängtad fyrhjulsdrift och högre prestanda. Det gäller emellertid att kalibrera förväntningarna vad gäller dess köregenskaper – vi har inte att göra med en elektrifierad hot hatch, modellbeteckningen till trots. Det blir emellertid intressant att se om bilar som Hyundai Ioniq 5 och Kia EV6 kan rucka på tyskarnas marknadsdominans.

För- och nackdelar

+ Komfortabel
+ Praktisk

– Oinspirerande körning
– Krångliga touchknappar

BETYG
Helhetsintryck
Italien-fantast som väljer stil och profil framför praktikalitet. Alfa Romeo är inte helt oväntat ett personligt favoritmärke.