Den mest sålda BMW M-bilen 2023 var en elbil

BMW M-bilar förknippas ofta med sex- eller åttacylindriga motorer. Men sedan slutet av 2021 har elbilen i4 gått att köpa i M-format, närmare bestämt som i4 M50.

BMW kategoriserar i4 M50 som en renodlad M-bil i sin statistik, vilket inte är helt förenligt med sanningen.

Enligt tyskarna har den varit den mest sålda M-bilen både 2022 och 2023.

Det rapporterar amerikanska The Drive.

BMW i4
i4 M50 må inte vara en renodlad M-bil, men den går ändock att sladda. (Foto: Marcus Berggren)

Med extra krydda

När BMW adderar fler än två siffror efter M-beteckningen är det ett tecken på att det rör sig om en M-Sport-modell snarare än en renodlad M-bil.

M i beteckningen står för Motorsport, varför den reserveras för det tyska märkets mest prestandastinna modeller såsom M3 och M5.

Med det sagt är toppmodellen i i4-utbudet just M50, varför M-beteckningen används. Den används emellertid också på bilar som BMW Z4 M40i och X2 M35i.

Sålda mer än övriga ”M-bilar”

BMW har inte publicerat exakta siffror för respektive modell, utan har enbart kommunicerat att just i4 M50 sålde bättre än bilar som M2 och M3.

Det tyska märket har även gått ut med att den första renodlade elektriska M-bilen dyker upp under 2027.

BMW M3 Touring
Nya M3 Touring är den första av sitt slag. (Foto: Morgan Petri)

BMW har elektrifiering på horisonten

BMW M är emellertid inte helt främmande för elbilar. Nya XM, den andra renodlade M-bilen någonsin, är försedd med en V8 och en elmotor.

Även kommande M5 Touring sägs vara försedd med samma drivlina.

Att använda sig av elektrifiering till förmån för prestanda är något som på senare år blivit en trend som aktörer som exempelvis Koenigsegg, Mercedes, och Porsche har hakat på.

Oavsett vad visar BMW i4 M50:s framgångar att marknaden suktar efter prestandamodeller i form av elbilar, oberoende av beteckning.