Test: BMW M5 Competition

BMW M5 Competition (2021)
Motor: 4,4-liter, V8:a, 625 hästkrafter, 750 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, urkopplingsbar fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 3,3 sekunder
Toppfart: 305 km/h
Vikt: 1 970 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4983/1903/1469 mm
Pris: 1 268 700 SEK
(testbil cirka 1 650 000 SEK)

BMW M5 är likt Volkswagen Golf GTI eller Porsche 911 en bil som sen begynnelsen har definierat sitt segment. Den lyckas med konststycket att vara en bekväm och praktisk sedan till vardags, men är samtidigt också en i högsta grad kompetent sportvagn när andan faller på. Detta gäller särskilt senaste Competition-versionen med uppgraderad fjädring och 25 extra hästar under huven. Vi fick för några månader sedan möjlighet att testa M5 CompetitionGotland Ring, men nu är det dags att lägga i Högsta Växeln och bedöma dess meriter som gatbil.

Att testa M5 Competition på bana är förvisso ett perfekt sätt att uppleva dess rekorderliga prestandapotential, men för att verkligen demonstrera bilens breda palett är få scenarion bättre än en veckas vardagsbruk i Stockholms-hösten. Mornarna är ofta kalla, trafiken är ofta tät, och vägarna tenderar att vara ömsom torra, ömsom blöta.

Konkurrenter
Audi RS6
Alpina B5
Dodge Charger
Mercedes E63 AMG S

Dessa förhållanden framhäver dels de 5-serie-egenskaper som gör M5:an till en så fantastisk vardagsvagn. Den briljant komponerade interiören bjuder på gott om utrymme, det är lätt att hitta en bekväm körposition, och med undantag från lite väl mycket vägljud från de breda däcken är åkkomforten mycket god.

Dessutom finns all tänkbar komfortutrustning att tillgå, den åttastegade automatlådan glider sömlöst mellan växlarna, och allt ifrån det briljanta iDrive-systemet till de snabba ratt- och sätesvärmarna uppför sig klanderfritt. Inte ens bränsleförbrukningen, som ligger runt en liter milen till vardags, är överdrivet skrämmande.

Höstvädret demonstrerar också poängen med att modellen sen några år tillbaka, mot M-traditionerna, är fyrhjulsdriven. Att köra en turboladdad M-bil på kallt eller blött underlag är normalt att förknippa antingen med ett frenetiskt arbetande antisladdsystem, eller (om man stänger av systemet) med att man med bakpartiet vilt viftande tuggar sig igenom ett par bakdäck på nolltid.

Men med M xDrive-systemet – som går att koppla ur om man vill ägna sig åt en smula traditionell M-huliganism – kan man faktiskt utnyttja M5:ans oerhörda prestanda under en mycket större del av året. 

Och detta är fantastiskt, för det är precis när man får tillfälle att utnyttja prestandan som M5:an kommer till sin fulla rätt. Bilen är förvisso stor, vilket man snabbt blir varse i trånga parkeringshus, men när man pekar dess nos mot en kurvig landsväg krymper den omkring föraren och gömmer sin stora massa otroligt effektivt.

En stor del av detta sörjer den kvicka och skalpell-precisa styrningen för, då man kan placera bilen på vägen med millimeterprecision. Detta kombinerat med det välkalibrerade chassit inger ett väldigt förtroende och resultatet är en känsla av full kontroll i alla lägen.

Den största nackdelen med M5 Competition är egentligen att den inte finns i kombiutförande, eller Touring som det heter på BMW-språk, då detta hade spätt på dess stora mångsidighet ytterligare.

Detta beror särskilt på att den i och med fyrhjulsdriften faktiskt är ett realistiskt alternativ till en Audi RS6 även på våra nordliga breddgrader. Gangster-favoriten är förvisso mer bekväm, men som körupplevelse är BMW:n långt mer underhållande och karaktärsfull.

Själv hade jag nog hamnat någonstans mitt emellan och valt en Alpina B5 Touring, och då fått en mer diskret och komfortabel bil på köpet. M5:an är fantastisk, men jag behöver inte ultimat prestanda på vägen, jag känner inte behovet av att ta min vardagsbil på trackday, och jag väcker gärna inte mina grannar tidigt på morgonen med ett högljutt cold start-program. Jag är dessutom mer lagt åt kombi- än sedanhållet. Är man däremot inte lagd som mig, och dessutom vill ha en bil som är mer lekfull än en RS6, utan att fila att för mycket på komforten, är M5 Competition ett utmärkt val.

För- och nackdelar

+ Bekväm till vardags
+ Fantastisk körmaskin
+ Fyrhjulsdrift

– Finns inte som kombi
– Lite mycket däckljud

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 4.5

Sammanfattning

BMW M5 Competition är en oerhört mångsidig bil. Den är en oerhört snabb och kompetent prestandabil, men är samtidigt också i stort sett lika komfortabel som vilken 5-Serie som helst. Fyrhjulsdriften betyder dessutom att den oerhörda prestandan är tillgänglig året runt. Synd bara att den inte finns som kombi.