Test: BMW Z4 M40i tar sig an roliga vägar i Rumänien

Att köra nedcabbat kräver oftast breddgrader med varmare klimat, varför vi lade i Högsta Växeln och dundrade till Rumänien för att recensera nya BMW Z4 M40i.

Den nuvarande generationen Z4 lanserades 2018 men har fått sig en uppdatering.

Nya Z4 delar plattform med Toyota Supra och de båda bilarna tillverkas parallellt i Graz, Österrike.

Vi valde att lägga vantarna på Z4 M40i, toppmodellen med en rak sexa, dubbelturbo, och 340 bayerska kusar under huven.

BMW Z4 M40i
Vi provkörde BMW Z4 i Rumänien. (Foto: Joel Sandberg)

Ett första stopp i BMW Z4 M40i

Testbilen, en mattgrå Z4 med röd inredning, hämtar vi när vi anländer i den rumänska huvudstaden, Bukarest, sent på kvällen.

Vi lämnar staden i all hast och styr skutan norrut, en bra bit från närmsta samhälle.

Påfarten till motorvägen är förvånansvärt kort, och jag måste mosa gaspedelen för att inte bli påkörd bakifrån.

Vi hade backtävlingen Harghita Hill Climb Challenge där vi fick möjlighet att åka med i en racingpreppad Mini Cooper SE.

Dundrandes fram på motorvägen 

Färden fortsätter på motorvägen, och vi märker snabbt att hastighetsbegränsingen anses vara mer av en rekommendation snarare än något lagstadgat. 

Likt ofta som vi kör om en skruttig bil som kör halva hastighetsbegränsningen blir vi passerade av en fartdåre som har dubblat det som står på skyltarna.

BMW Z4 M40i visar sig vara tyst med taket uppfällt, med en förhållandevis hög komfortnivå, även i motorvägsfarter.

BMW Z4 M40i
Z4 är mer bekväm än man kanske tror. (Foto: Joel Sandberg)

När det vankas serpentinvägar 

Vi tillbringade natten på ett boende i bergen och sedan fortsatte vi får resa genom landet.

Bergsvägarna till och från övernattningsorten visar sig vara en utomordentligt bra plats att testa BMW Z4:s mer dynamiska färdigheter.

Det kryllar av härliga bergsvägar i Rumänien och vi tog sannerligen till vara på den 340 hästkrafter starka radsexan både i hårnålskurvorna och på de långa raksträckorna. 

Slutsatsen blir att BMW Z4 M40i är riktigt snabb och ibland till och med lite lekfull.

Det krävs dock en relativt hög hastighet innan bilen visar sin lekfulla sida och den känns aldrig okontrollerad eller svår att behärska.

I lägre hastigheter upplevs den som mogen och stabil.

BMW Z4 M40i
BMW Z4 M40i är toppmodellen i Z4-familjen. (Foto: Joel Sandberg)

BMW Z4 M40i siktar in sig på kuperad terräng

Ambitionen var att få möjlighet att testa BMW Z4 på berömda Transfagarasan Highway, en väg som anses vara en av Europas bästa.

Vi har gästat vägen ett antal gånger tidigare, men denna gång hade ett jordskred satt käppar i hjulen för oss.

Vi tar en tit på väderprognosen och konstaterar att vi får lägga våra planer på hyllan och i stället blick vidare mot nästa mål.

Vi bestämmer oss därför för att fortsätta färden till staden Sibiu som ligger nära bergen, för att morgonen därpå bestämma vilken rutt vädergudarna tillåter.

BMW Z4 M40i
Z4 M40i upplevs som genuint snabb. (Foto: Joel Sandberg)

Exotiskt värre

Färden mot Sibiu bjuder på fantastiskt vacker flora och fauna, samt trevliga och jämna vägar.

Vägsträckan slingrar sig genom öppna landskap med höga bergstoppar i bakgrunden samt pittoreska byar med blandat förfallna och fascinerande byggnader. 

Vi möts av familjer som åker häst och vagn och rullar fram i en tiondel av vad hastigheten på skyltarna visar. Dessutom härjar ofta gatuhundar och kor fritt i de små byarna.

Vädret stretar emot

Till slut når vi Sibiu i Transsylvanien och stadens äldre delar som bjuder på vacker arkitektur, idylliska torg och mysiga caféer och restauranger. 

Natten tillbringas på ett boende mitt i smeten och nästa dag kör vi rask takt mot Bukarest igen.

Trots våra förhoppningar om cabriolet-anpassad väderlek bjuds det i stället på regn och dimma. Vi väljer en rutt genom bergen, snarare än över topparna.

Vi möts av vacker natur med branta berg på båda sidor. Solen tittar stundtals fram och vi fäller ned taket på Z4 för att kunna njuta för fullt av den raka sexan.

BMW Z4 M40i
Interiören är funktionellt lagd. (Foto: Joel Sandberg)

BMW Z4 M40i i Rumänien är receptet för en drömsemester

Att åka på roadtrip i Rumänien är något vi starkt rekommenderar.

BMW Z4 M40i var ett härlig inslag vars förhållandevis låga vikt och bakhjulsdrift passar ypperligt på kurviga vägar.

Den raka sexan garanterat ett leende när man mosar gaspedalen, lyssnar på motorns skönsång och njuter av vinden i håret.

M40i är det starkaste motoralternativet i Z4 och det absolut bästa valet. 

I en roadster, där man sitter nära marken och kan ta kurvor som om däcken vore täckta med superlim, så krävs det en stark motor med många hästkrafter för att körupplevelsen ska bli så rolig som möjligt. 

Z4 M40i är en utmärkt sportbil för sommarmånaderna och ett vettigt val när man ska utforska spännande vägar i nya länder. 

Vi vill rikta ett stort tack till BMW:s pressansvarige i Rumänien, Alex Seremet, för hjälpsam guidning och ett fantastiskt omhändertagande under hela resans gång.

Fördelar

  • Rapp växellåda
  • Tyst med taket uppfällt

Nackdelar

  • Kräver hård körning för att upplevas som rolig
  • Krångligt infotainment
Tekniska data

BMW Z4 M40i Roadster (2024)

Motor: 3,0-liters, 6-cylindrig, bensin, 340 hästkrafter, 500 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 4,5 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 1 640 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4324/1864/1304 mm
Pris: 716 600 SEK (Testbil cirka 800 000 SEK)

Helhetsintryck

BMW Z4 M40i

4.0

BMW Z4 M40i bjuder på en mogen upplevelse, samtidigt som man kan belönas med en lekfull sida.