Test: Porsche 911 Dakar – den ultimata frihetsmaskinen
Ända sedan världens första roadtrip, som ägde rum i augusti 1888, har automobilen varit den ultimata frihetsmaskinen, något Porsche 911 Dakar på sätt och vis hyllar.
Det som adderar ännu en dimension till frihetskänslan är om en bil kan köras bortom vägens trygga barm, något terrängbilar specialiserar sig på.
“Sand, sand, sand, grus och stoft. Vilket jävla land. Det är ju öken”. Så sjunger Robert Broberg i låten Öken från 1993.
30 år år senare var det vår dags att i stället utforska en svensk sådan.
Dakar var fram till 2007 målgången för det berömda Dakarrallyt, tidigare kallat Paris-Dakar-rallyt. Porsches första deltagande ägde rum 1984. Dåtidens tävlingssträcka var 998 mil.
Bilen som användes var en kraftigt modifierad Porsche 911 – som internt kom att kallas för Porsche 953 – men som fick den officiella beteckningen 911 Carrera 3.2 4×4 Paris-Dakar.
1984 års deltagande resulterade i en klasseger och året därpå tog legendariska Porsche 959 över stafettpinnen.
En nostalgitripp av rang
39 år senare har Porsche valt att hylla 953 på bästa möjliga sätt – lanseringen av en specialbyggd modell. Resultatet är Porsche 911 Dakar, en bil som är begränsad till endast 2 500 exemplar.
Bilden är inte döpt efter den senegalesiska huvudstaden, utan det rör sig i stället om terrängloppet med samma namn.
Från Stockholm till Dakar är det drygt 700 mil, varför vi fick tänka om när vi fick nycklarna till en Porsche 911 Dakar över en helg.
Vi lade i Högsta Växeln och styrde skutan norrut, i riktning mot Sveriges högsta allmänna väg, för att ta reda på om Porsche 911 Dakar är den ultimata frihetsmaskinen.
Äventyr på riktigt
Flatruetvägen, hela 975 meter över havet och ungefär 60 mil från Stockholm.
Är man äventyrslysten är det lätt att bli tänka att gräset alltid är grönare. Faktum är dock att norra delen av riket bjuder på bestämt exotiska vyer och en extrem miljö i form av kolossala mängder snö.
På vägen norröver bestod mötande körfält av en strid ström av bilar som alla var på väg söderut. Anledningen? En annalkande snöstorm som ville sätta käppar i hjulen för oss.
Det Porsche 911 Dakar erbjuder för att kunna ta sig an valfri topografi är terrängdäck från fabrik – vår testbil var dock försedd med vintersulor, luftfjädring som kan höja bilen med upp till åtta centimeter, samt ett Rallye- och Offroad-läge.
Fortsättningsvis är 911 Dakar utrustad med rejäla hasplåtar, röda bogseröglor fram och bak, och i vår testbils fall: En glesbygdsramp som erbjöd lika många lumen som en kollapsad sol.
En 911 rakt igenom
Larmet ringde fem på morgonen. En timme senare skulle jag möta upp min kära kollega Gustaf och vår fotograf William i vår följebil. Vi skulle ha exakt 10 timmar och 6 minuter på oss att hinna upp till Sveriges högsta väg.
Kruxet var att vi inte visste om den ens skulle vara öppen. Även om vägen underhålls året runt så stängs den av vid dåligt väder. Skylten som talar om huruvida vägen är öppen sitter precis vid infarten.
Det var lördagsmorgon och boxersexans mekaniska skönsång studsade mellan husväggarna. Jag anslöt till E4:an för vidare färd till E18.
Vi hade inte valt den snabbaste vägen, utan den som passar Högvålen, Sveriges högst belägna by, som ligger 830 meter över havet.
Uppenbarligen rörde det sig om en resa av extremer, något som 911 Dakar sannerligen är ett exempel på. Det finns ingen modell på marknaden som erbjuder en sådan spännvidd inom samma beteckning.
För att citera Ferry Porsche, son till märkets grundare Ferdinand Porsche, ”911 är den enda bilen som man kan köra från ett afrikanskt safari till Le Mans, för vidare färd till teatern och New Yorks gator”.
En enorm bredd
911 Dakar är onekligen ett kvitto på modellens mångsidighet. Därtill är det värt att nämna modeller som 911 GT3 RS, Porsche 911 S/T och instegsmodell 911 Carrera. Det är onekligen något som är en del av modellens charm och framgång.
Har man kört en 911 tidigare känner man sig snabbt som hemma i en Dakar. Skillnaden är att man sitter snäppet högre, att fjädringen är mer följsam, och att man känner sig om Indiana Jones bakom ratten. Styrningen är mindre direkt, något som är gynnsamt för terrängkörning.
Vår testbil var försedd med skalstolar med sexpunktsbälten. Ska man avverka många mil i bil i sin 911 Dakar hade undertecknad rekommenderat de mer komfortorienterade stolarna. Fortsättningsvis möts en titt i backspegeln av en störtbur.
I motorvägshastigheter är 911 Dakar inte den tystaste bilen. Drönandet från avgassystemet letar sig in i kupén och man blir ständigt påmind om att det rör sig om en bestämt vässad variant av en av världens mest vardagskompatibla sportbilar.
Med terrängsulorna är ljudnivån i kupén ännu högre, men det är lite som att anmärka på att ett glas champagne på Ritz i Paris är dyrt. Vår första anhalt var Hedemora, ett samhälle känt för att inte vara därifrån moraknivar kommer.
Porsche 911 Dakar är en rallybil i vinterskrud
Ungefär vid Mora började snön falla allt tätare. Solen hade redan börjat sin resa mot horisonten och medan vår resa inleddes med stadskörning följt av motorväg hade nu landsvägar bytts ut mot mindre landsvägar.
Det var enorma mängder snö som hade intagit riksväg 70, och de slingriga skogsvägarna genom fjällen bjöd upp till dans. I rallyläget höjs bilen och kraften skickas primärt till bakhjulen. Likt andra 911-varianter är Dakar oerhört tillmötesgående och lättkontrollerad.
Det är lätt att man rycks med av den frihetskänsla som 911 Dakar inbringar, men härjedalska skogsvägar kan bjuda på faror i form av renar och diken.
Det faktum att 911 Dakar är upp till åtta centimeter högre än en vanlig 911 gör att den robusta känsla man ofta får av en 911 blir allt mer påtaglig. Man blir aldrig orolig över att 911 Dakar räds för ojämnheter eller oplogade vägar.
Ett osäkert kort
Flatruet underhålls året runt, men om det blåser för mycket stängs vägen av. Det finns två skyltar som talar om huruvida vägen är öppen.
När vi rullade iväg från Stockholm 05:00 hade vi inte en aning om huruvida vägen skulle vara öppen eller inte. Lyckligtvis var den det.
Vägen upp var bestämt snöbelamrad och bjöd på långa kurvor med bra sikt där bilens mer atletiska färdigheter kunde sättas på prov.
911 Dakar har samma effekt som i 911 GTS – det vill säga 480 hästkrafter – vilket är bestämt lagom för biltypen.
Väl uppe på toppen möttes vi av en snösmocka utdelad av självaste Mike Tyson. Sikten var helt obefintlig och vår kamp mot klockan – för att hinna med solnedgången – hade varit helt i onödan.
Ett äventyr på hemmaplan
Uppe på toppen möttes vi av en ensam hjullastare som jobbade febrilt med att hålla vägen öppen. Landskapet påminner om en öken, fast bestående av snö i stället för av sand. Det enda som hörs är vindens susande och känslan av att man är helt isolerad är påtaglig.
Även om en tur till Dakar hade kunnat anses vara mer äventyrligt ska möjligheterna att utforska bilens frihet i Sverige inte underskattas.
911 Dakar är ett kvitto på att lusten efter äventyr lever än, inte minst när man tar hänsyn till att alla 2 500 bilar redan är slutsålda.
Porsche 911 Dakar gör det möjligt att styra skutan åt valfri riktning och bara kunna köra och köra, oberoende av vad som väntar.
Samtidigt garanteras enorma mängder körglädje, något mer traditionella terrängfordon i stil med Jeep Wrangler och Toyota Land Cruiser inte erbjuder.
Resan till Flatruet – och hem – hade varit ett tvättäkta äventyr. Grädden på moset var att den hade genomsyrats av total körglädje och genuint imponerande framkomlighet.
Porsche 911 Dakar är essensen av frihet
Bilar handlar i mångt och mycket om frihet. Friheten att kunna åka dit man vill, när man vill. Medan ett terrängfordon kan garantera att man kommer fram oavsett vad, garanterar en sportbil att man gör det på roligaste möjliga sätt.
När man kombinerar detta får man en hyllning till allt vad frihet på fyra hjul innebär. Porsche 911 Dakar är resultatet av detta. Nästa gång blir det att styra skutan mot Senegal.
Fördelar
- Oändligt cool
- Genuint kapabel
- Uppmanar till äventyr
Nackdelar
- Redan slutsåld
- Mycket däckljud
- Erbjuds ej med manuell låda
Porsche 911 Dakar (2023)
Motor: 3-liters boxsersexa, 480 hästkrafter, 570 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 3,4 sekunder
Toppfart: 240 km/h
Vikt: 1 680 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4530/1338/1864 mm
Pris (slutsåld): Från 2 480 000 SEK
Porsche 911 Dakar
Porsche 911 Dakar är en frihetsmaskin på fyra hjul. Den kombinerar det bästa av flera världar och uppmanar till äventyr.