Test: Isuzu D-Max

Isuzu D-Max Double Cab (2022)
Motor: 1,9-liters, 4:a, 164 hästkrafter, 360 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 12,7 sekunder
Toppfart: 180 km/h
Vikt: 2 105 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5265/1870/1790 mm
Pris: 336 250 SEK
(testbil cirka 500 000 SEK ink. moms)

Pickupper har gått från att endast kunna fås i form av renodlade arbetsredskap till att numera uppfylla rollen som jonglör där bollarna består av arbetet och vardagen och allt däremellan. Isuzu D-Max har länge tillhört den kategorin som de facto ses som ett verktyg. Nu har emellertid en ny D-Max kommit som är tänkt att vara mer lämpad som allt-i-allo-kärra. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera nya Isuzu D-Max.

Utseendemässigt är det inte mycket som skiljer sig jämte föregångaren. Vår testbil var en topputrustad variant à la Double Cab med allt man kan tänka sig. D-Max går även att fås i ett riktigt snikutförande som är populärt hos gruvdriften i Norrland.

Likt alla andra pickisar på marknaden är det funktionalitet före form som gäller men med det sagt är Isuzu D-Max så stilig en flakbil kan bli i mitt tycke. På insidan möts man av en oerhört funktionell interiör som känns stöttålig men inte särskilt premium. Precis som det ska vara i en bil av denna typ.

Under huven finner man den gamla 1,9-liters dieselpjäsen som gör det man förväntar sig, men inte mycket mer än så. Dieselmotorn är av den mer robusta varianten och har en ljudbild hemmahörande på en bondgård.

Motorn känns överdimensionerad i förhållande till dess prestanda, något som talar för att den kommer att fortsätta att fungera även när världen går under. Accelerationen är lagom, bottenvrid finns det gott om av och även om traktorkänslan är påtaglig är D-Max trevlig att ratta. Man sitter högt medan komforten är åt det mediokra hållet. Hela bilen osar robusthet och kompetens.

Isuzu skryter om ett större fokus på säkerhet och komfort och på alla mätbara vis är nya D-Max bättre än föregångaren. Isuzu vill att nya D-Max ska kunna användas som familjebil – precis som konkurrenten Ford Ranger – men faktum är att D-Max känns mycket mer spartansk. Den bibehåller hela kavla-upp-ärmarna-auran även om den känns mer användarvänlig än föregångaren.

Havet av konkurrenter har minskat markant de senaste åren och från att ha haft åtta konkurrenter på marknaden finns det nu bara tre kvar, närmare bestämt Ford Ranger, Nissan Navara och Toyota Hilux av vilka Nissan är på väg ut. Hur framtiden ser ut återstår att se men som det är nu framstår emellertid Isuzu D-Max som ett mycket attraktivt och välutrustat paket.

Förra Isuzu D-Max beskrev vi som ”en rutinerad hantverkare, självsäker och utan bekräftelsebehov”. Den nya generationen har kvar de andemeningarna men det hela har tagits till en ny nivå av raffinering och kompetens. Nya Isuzu D-Max lyckas med att framstå som en vettig proposition för de som inte bara nyttjar sin flakbil som arbetsredskap utan även kör den till vardags. Nya D-Max besitter de egenskaper man vill ha hos en flakbil och erbjuder mycket valuta för pengarna, enastående terrängegenskaper och en robusthet som är svårmatchad. Den har helt klart tagit ett kliv mot att kunna erbjuda det bästa av båda världar. 

För- och nackdelar

+ Prisvärd
+ Robust
+ Fungerar i vardagen
– Oraffinerad motor
– Spartanskt lagd
– Finns bekvämare konkurrenter

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 4.0

Sammanfattning

Nya Isuzu D-Max är tänkt att kunna ta sig an både vardagen och arbetet med samma kompetens. Den är bra mycket mer raffinerad än föregångaren men bibehåller sin mer robusta känsla jämte konkurrenterna. Modellen erbjuder mycket valuta för pengarna och är en pickup att räkna med.