Test: Nissan Navara Double Cab
Nissan Navara Double Cab (2020)
Motor: 2,3-liters, 4-cylindrig, diesel, 190 hästkrafter, 450 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad automat, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 11,2 sekunder
Toppfart: 180 km/h
Vikt: 2175 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5210/2085/1828mm
Pris: 339 243 SEK inkl. moms (testbil ca. 440 674 SEK inkl. moms)
Att Nissan Navara är en arbetshäst av hög kompetens råder det ingen tvekan om, något som återspeglas i dess popularitet på bilmarknaden. Allt fler konsumenter nyttjar emellertid sina pickuper som förstabil, vilket ställer högre krav på komfort och personbilsliknande köregenskaper. Vi lägger i Högsta Växeln för att undersöka hur väl uppdaterade Navara ter sig som kombinerat vardags- och arbetsfordon.
Rent visuellt är bilen, likt de flesta andra modeller inom dess segment, inte särkilt upphetsande, något som knappast hjälps av att testexemplaret är lackerat helvitt. Med det sagt är Navaras exteriördesign, i min mening, långt mer intressant än många av konkurrenternas. En rejält upphöjd markfrigång och höga sidor ger bilen en kraftfull och robust närvaro, vilket balanseras väl av de två eleganta linjer som pryder motorhuven och sveper över hjulhusen. Insidan är emellertid långt ifrån lika inspirerande.
Interiören är spartansk och i relation till en modern personbil känns den utdaterad. Allra värst är kanske infotainmentsystemet som inte alls hängt med i utvecklingen. Räddningen blir här Apple CarPlay eller Android Auto. Nåväl, inredningen är i varje fall väl ihopsatt samt stryktålig och läderstolarna är måttligt bekväma. Ingen förväntar sig väl heller att Navara ska vara ett högteknologiskt lyxåk.
Hur är den då att köra? Primitiv, minst sagt. Det råder ingen tvekan om att vi har att göra med ett råbarkat arbetsfordon. Den automatiska växellådan är långsam och traktorlik liksom ratten samt sätet fylls av vibrationer vid låga varvtal. Åkkomforten är förvisso i sammanhanget hög, vilket följer av den nya, uppdaterade spiralfjädringen, men i kurvigt väglag görs det tydligt att Navara är anpassad för tung last. Bilen kränger hårt i kurvtagning och chassit upplevs som riktigt svampigt. Att färdas på motorväg är däremot inget problem, men tyvärr fylls kupén snabbt av vindbrus i högre hastigheter. Jag saknar också döda-vinkeln-varnare och adaptiv farthållare vilket är tillgängligt bland många konkurrenter.
Sett till praktikalitet finns det däremot inte mycket att klaga på. Den 2,3 liter stora dieselmotorn med 190 hästar är synnerligen dragstark, något som går i linje med att Navara har en dragkapacitet på hela 3 500 kg, samtidigt som dess elektroniska differentialspärr baktill och fyrhjulsdrift med hög- samt lågläge bjuder in till tuff terrängkörning. I Double Cab-utförande ges du också ett spatiöst baksäte som rymmer hela familjen.
Sammanfattningsvis kan nya Navara sägas vara ett kompetent arbetsfordon som dessvärre inte når hela vägen fram vad gäller att i någon mån efterlikna personbilsliknande köregenskaper och komfort. Med ett startpris för en Double Cab på 339 243 kr inkl. moms är det emellertid fortfarande ett av marknadens mest prisvärda alternativ tillsammans med Mitsubishi L200.
Betyg
Sammanfattning
Nya Nissan Navara både ser bra ut och presterar väl som arbetsfordon. Att modellen inte är lika teknologiskt fulländad som många av dess konkurrenter vägs upp av det låga priset.