Uppdaterade Ford Ranger provkörd i Finland

Ford Ranger Raptor (2022)
Motor: 2-liters 4:a, diesel, 231 hästkrafter, 500 newtonmeter
Kraftöverföring: 10-stegad automatväxellåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 10,5 sek
Toppfart: 170 km/h
Vikt: 2 510 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5398/2028/1873mm
Pris: Från 642 480 SEK

Pick-up-marknaden – eller paketbilmarknaden som finnarna säger – har i Sverige gått från att vara smockad till att endast erbjuda fyra alternativ, varav ett är på väg bort. Marknadsledaren stavas Ford Ranger och inför att en helt ny modell kommer nästa år har den fått sig en kosmetisk uppdatering. För att ta redan på om dess framgång är berättigad lade jag i Högsta Växeln och begav mig till Porvoo i Finland för att stifta en närmare bekantskap.

Konkurrenter
Isuzu D-Max
Nissan Navara
Toyota Hilux

Uppdateringarna är som sagt strikt kosmetiska – fronten är omarbetad och baken likaså. På insidan erbjuds andra klädslar men rent mekaniskt är utgående och uppdaterade Ranger identiska. Eftersom helt nya Ranger kommer redan nästa år är denna facelift strikt till för att fräscha upp modellen. Det rör sig med andra ord inte om någon kioskvältare men Ford är ytterst måna om att behålla sin plats som marknadsledare i Sverige.

På plats i Finland fick vi testa ett antal varianter av uppdaterade Ranger, både på allmän väg och i terräng. I samband med uppdateringen släpper även Ford en rad nya Ranger-modeller och till Sverige får vi Stormtrak, eventuellt den sportiga MS-RT samt även off-road-pickisen Raptor som vi tidigare kört i både Marocko och Nya Zeeland.

För både arbete och fritid

Varianter vi testade
Raptor
Stormtrak
Wolftrak

Ford Ranger har gått från att vara ett renodlat nyttofordon till att idag ha som syfte att erbjuda kunder en bil som kombinerar det alldagliga med arbetet. Ford porträtterar Ranger som ett lifestyle-fordon för den aktiva familjen samtidigt som dess kompetens som arbetsredskap inte ska förglömmas. Till Sverige är alla varianter som erbjuds välutrustade och de mer basutrustade modellerna som Wolftrak samtidigt som inte heller Arctic Trucks-varianterna erbjuds på svensk mark.

Lyxigt värre

Först ut var Stormtrak som tar sig an en lyxigare approach till det här med paketbilar. Modellen bygger på den populära Wildtrak, en version av föregående Ranger. I Stormtrak bjuds det på läder, en unik röd lack och detaljer i svart. Den kommer att tillverkas i begränsad upplaga om 40 bilar för den svenska marknaden för att säkerställa exklusivitet, något som känns bestämt onödigt. Oavsett vad tyder det på att Ranger-kunder premierar bekvämlighet och inte bara ser sina fordon som arbetsredskap.

Något som emellertid står sig mer i linje med ett arbetsredskap är körupplevelsen. Dieselmotorn har gott om kraft och vridmoment samt en ytterst landsbrukskompatibel ljudbild. Den 10-stegade automatlådan känns farligt lik en CVT-låda. Den växlar upp och ner ständigt och har ofta väldigt svårt att välja rätt växel. Komfortnivån är hög och stolarna är ergonomiska. Infotainmentsystemet känns utdaterat även om det är intuitivt.

Sportigt värre

På plats fanns även den sportiga varianten MS-RT som känns klart mer lämpad för körning på landsväg. De stora fälgarna och den lilla mängden av gummi gör att bilen inte kränger lika mycket i sidled. Jag hade personligen aldrig kört den bortom asfalten. När det gäller Ranger Raptor är den förvånansvärt bekväm tack vare den långa utfjädringen medan de stora terrängdäcken orsakar en del däckljud.

Terränglagen kan slänga sig i väggen

I terrängspåret är skillnaderna desto tydligare. Vi fick möjlighet att testa dels Wolftrak-modellen som vi inte får i Sverige som ändock visade vad Ranger i grundutförande är kapabel till, förutsatt att man väljer rätt däck- och fälgkombination. Fyrhjulsdriften i symbios med en lågväxellåda gör att den kravlar sig över det mesta en finsk skog har att erbjuda. Det största hindret blir egentligen markfrigången när terrängspåret bjuder på stenar av modell större. För användning inom exempelvis timmernäringen räcker det dock gott och väl.

Tar man i stället sin terrängkörning på lite större allvar är det givetvis Raptor-modellen som man ska kasta ett getöga på. Terrängkörningen med Raptor bestod av både stock och sten, branta lutningar och groteska mängder lera i den finska storskogen. Den klarade det hela galant och visade sig vara högst kapabel.

Jorden runt i en Raptor

I både Marocko och Nya Zeeland har vi tidigare fått erfara vad Ranger Raptor verkligen klarar av. Den svaga länken blir i många fall personen bakom ratten för om man handskas med bilen på rätt sätt är det inte mycket som kan komma i dess väg. Höghastighetsterrängkörning fick vi inte testa men vi kan av tidigare erfarenhet konstatera att det är ett område där den utmärker sig väl.

Uppdateringen av Ford Ranger faller under listan av de mest konservativa. Med det sagt visar Ford på vilka styrkor modellen besitter som de facto gör den så omåttligt populär. Nästa generation ska även komma att bjuda på modernare drivlinor, exempelvis en laddhybrid. 

Summan av kardemumman

Hur man än vänder och vrider på det är en så kallad paketbil ett fordon som måste vara bra på väldigt mycket med hänsyn till klientelet. Ford Ranger lyckas väl med att vara tillräckligt tillmötesgående för att kunna användas i vardagen samtidigt som den inte räds för att ta på sig hårdhandskarna när det väl gäller. För att fortsätta vara herren på täppan krävs emellertid att den moderniseras några snäpp, något efterträdaren kommer att råda bot på.  

För- och nackdelar

+ Gör exakt det den utlovar
+ Ruggigt kompetent i terräng
+ Går att köra till vardags
– Väldigt spartansk körupplevelse
– Ingen snorkel
– Utdaterad drivlina

Betyg

Första intryck:
Total poäng: 4.0

Sammanfattning

Uppdaterade Ford Ranger fortsätter på samma spår som tidigare. Modellen erbjuder höga doser funktionalitet och terrängkapabilitet samtidigt som den besitter många av de egenskaper man vill ha i ett fordon man kör till vardags.