BMW 745Le (2020)
Motor:
3-liters, 6-cylindrig, bensin, 286 hästkrafter, 450 newtonmeter + elmotor, 113 hästkrafter, 265 newtonmeter Systemeffekt: 394 hästkrafter, 600 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automat, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 5,2 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 2070 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 5268/1479/1902mm
Pris: 1 156 200 SEK (Testbil cirka 1 350 000 SEK)

BMW 7-serie är nu inne på sin sjunde generation och har sedan sin födsel 1977 varit det mer förarorienterade alternativet till Mercedes S-Klass. Med andra ord, baksätesbilen för dig som älskar att köra om man ska tro de bavariska ingenjörerna. Det har nu blivit dags för den sjunde generationen att få sig en facelift. I vanliga fall får man anstränga ögonen för att urskilja skillnader på faceliftade tyska lyxsedaner. I detta fall är det dock en helt annan femma. Den största uppdateringen är den nya grillen som är stor nog för att svälja ett helt fiskstim. Enligt BMW är det ett resultat av att vi befinner oss i en högkonjunktur – det är därför inte lika tabu att visa upp sin framgång (tills COVID-19 satte stopp för kalaset). Frågan är vad som finns bortom den fasansfulla grillen. Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och testa uppdaterade BMW 745Le.

40 procent av 7-serie-kunderna är kineser – definitionen av nouveau riche. Därtill tillkommer även en hel drös amerikaner. De har ett starkt behov av att visa upp sina dineros och därför har BMW lagt krut på att få uppdaterade 7-serien att se mycket dyrare ut. Det är sannerligen något de har lyckats med – bilen är vulgär och kommunicerar tydligt att bilens ockupanter har kreditgränser som kan förväxlas med telefonnummer. Baktill har uppdateringen varit betydligt mer konservativ – jag gillar personligen den nya bakändan. På insidan är det dock en helt annan femma. Inte nog med att man slipper den bedrövliga grillen, men allt är av högsta kvalitet. Med undantag av växelväljaren som är tagen från BMW:s billigare modeller. Varför inte sno lyxvarianten från exempelvis 8-serien?

L:et i 745Le står för lång vilket innebär att bilen har ett baksäte som heter duga. Märkligt nog var testbilen utrustad med M-sportpaketet och inget baksätespaket. Det är som att utrusta kungen med spikskor. Trots det är baksätet enormt och komfortabelt. Förarsätet är också makalöst bekvämt – jag tillbringade väldigt många timmar bakom ratten på 7-serien och om man jobbar som chaufför kan man känna sig lyckligt lottad. Bekvämlighet är det som genomsyrar hela bilens upplevelse. Luftfjädringen är mjuk och bilen glider fram likt en segelbåt på en stilla sjö. Styrningen är lättare än ett volymvrede och fyrhjulsstyrningen innebär att vändradien är i klass med en Nissan S-Cargo. Fokus verkar helhjärtat vara på att bilen ska vara så lättkörd som möjligt – något de sannerligen lyckats med.

Det för oss vidare till e:t i modellbeteckningen. Det innebär alltså att det är en laddhybrid det rör sig om. Kombinationen av förbränningsmotor innebär en systemeffekt på 394 hästkrafter och 600 newtonmeter. Den kan alltså tillfredsställa de flesta i termer av prestanda. Den känns väldigt snabb. Dock hände det ibland att drivlinan inte hängde med i svängarna när man tryckte plattan i mattan. Det tog uppåt två sekunder från att man stampade ner foten och bilen faktiskt började flyga fram. När den väl gör det är det en explosionsartad men ändock sansad upplevelse som erbjuds. 

Elmotorn innebär en massa effekt från start som i sin tur kompletteras av förbränningsmotorns 286 hästkrafter. Förbränningsmotorn är till min stora förvåning en sexcylindrig historia. Den känns nämligen aningen vek och erbjuder inte den mustighet som en större motor ofta erbjuder. Jag var helt säker på att det rörde sig om en fyra innan jag undersökte saken. I eldrift är bilen kvick och väldigt tyst men med en räckvidd på knappa 25 kilometer är den i bottenskiktet av vad man kan finna acceptabelt.

Uppdaterade BMW 7-serie är som väntat snäppet bättre än föregångaren. Den saknar fortfarande den mer solida lyxkänslan som Mercedes S-Klass erbjuder men är att föredra framför Audi A8. Med den nya grillen lär den skrämma iväg en hel del av BMW:s mer traditionsbundna klientel, men smaken är som baken. Med det sagt är 745Le både angenäm och pompös men även ett tecken på att BMW går mot en framtid som inte nödvändigtvis fokuserar på vad som gjort märket framgångsrikt rent historiskt. Oavsett är 745Le en utomordentligt bra bil, särskilt om du vill synas. 

BETYG
Exteriör
Interiör
Körglädje
Valuta för pengarna
Relativ praktikalitet
Ha-begär
Relativ prestanda
Teknik
Motorljud
Komfort
Chefredaktör och medgrundare. Har kört snabbast av alla på redaktionen (322 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.