Test: Citroën C5 Aircross Plug-In Hybrid
Citroën C5 Aircross Plug-In Hybrid (2021)
Motor: 1,6-liters, 4-cylindrig, bensin + elmotor, sammanlagt 225 hästkrafter, 360 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 8,7 sekunder
Toppfart: 225 km/h
Elektrisk räckvidd: 55 km
Vikt: 1770 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4500/1689/2099 mm
Pris: 389 978 SEK (testbil ca 424 978 SEK)
Franska bilar förknippas ofta med hög komfort och inte sällan okonventionell avantgarde-design, på gott och ont. Nya Citroën C5 Aircross är inget undantag. Bilen har utvecklats med bekvämlighet som fokusmål och designspråket är minst sagt unikt. Lägg därtill ett lågt startpris, hybriddrift samt praktiska lastutrymmen och vi har på papperet att göra med en potent familjebil. Låt oss lägga i Högsta Växeln för att undersöka om fransosernas nytillskott har vad det krävs för att inta det konkurrensstarka crossover-segmentet.
C5 Aircross kommer framförallt att göra sig populär bland SUV-spekulanter tack vare dess molnliknande åkkomfort. Modellen har nämligen begåvats med Citroëns nyutvecklade stötdämparsystem med progressiva hydrauliska “kuddar” som i praktiken sägs hantera vibrationer och stötar mer effektivt än tidigare system. Resultatet är en “flygande mattan”-effekt – bilen närmast flyter över ojämnheter i vägen.
De som söker en modell med sportiga aspirationer bör däremot vända blicken någon annanstans. Chassit kränger hårt i kurvigt väglag och styrningen lämnar mycket att önska med en total avsaknad av feedback och bristfällig precision. Det är emellertid efterlängtat med en crossover-SUV som sätter komfort i första rummet, så som det bör vara i min mening.
Utvändigt bjuds vi på en annorlunda design. Exteriören pryds av otaliga geometriska former och rundade kanter, vilket förvisso är charmigt tack vare dess originalitet men C5 Aircross toppar knappast listan över de mest estetiskt iögonfallande bilarna. Interiören är likaså olik allt annat på marknaden. Sätena är platta med mjuk stoppning i rektangulärt formade kuddar som är genuint bekväma.
Kupén är utsmyckad med fyrkantiga figurer liknande de som går att hitta på utsidan av bilen vilket resulterar i en excentrisk look som funkar väl, men de stundtals plastiga materialvalen lämnar dessvärre mycket att önska. Instrumentpanelen domineras av en 8″ pekskärm vars infotainmentsystem lyckligtvis stödjer Android Auto och Apple CarPlay – det inbyggda gränssnittet är nämligen inte det vassaste sett till hastighet och användarvänlighet.
Konkurrenter
Hyundai Tucson Plug-In Hybrid
Volkswagen Tiguan eHybrid
Volvo XC40 T5 Recharge
Peugeot 3008 Hybrid4 GT
Plug-in Hybrid-varianten rymmer 460 liter i bagaget, med möjlighet till att skjuta fram baksätesraden för ytterligare lastutrymme, vilket får ses som godkänt för en hybridmodell av dess storlek. Anmärkningsvärt är också att de tre stolarna baktill är individuella och storleksmässigt likvärdiga till alla baksätespassagerares glädje.
Viktigast för en plug-in-hybrid är emellertid dess räckvidd på eldrift. C5 Aircross har en WLTP-räckvidd på 55 km vilket står sig bra mot de flesta konkurrenter. Drivlinan fungerar också riktigt väl så länge man inte trampar på gasen för hårt. Växellådan beter sig nervöst under häftig ansträngning medan den 1,6 liter stora bensinmotorn skriker likt en stucken gris. I övrigt går bilen mjukt och tyst vilket går hand i hand med dess fokus på bekvämlighet.
Citroën C5 Aircross är sammanfattningsvis en trevlig familjekryssare som bjuder på annorlunda design och hög komfortnivå. Med en duglig elräckvidd och ett konkurrenskraftigt pris har vi att göra med ett tilltalande helhetspaket givet att man söker en bil med dynamiska köregenskaper.
Betyg
Sammanfattning
Citroën C5 Aircross är inte utan sina tillkortakommanden, men mycket vägs upp av den förvånansvärt höga komforten. Detta är ett tilltalande erbjudande för de som söker en praktisk familjebil med originell design.