Test: BMW 545e xDrive

BMW 545e xDrive Sedan (2021)
Motor: 3,0-liters, 6-cylindrig, bensin + elmotor, totalt 394 hästkrafter, 600 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 4,7 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 2126 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4963/1483/1868 mm
Pris: 666 100 SEK (Testbil ca 868 400 SEK)

Om The Transporter med Jason Statham hade spelats in i dag, hade stjärnans glorifierade postbil då utgjorts av en ny BMW 7-serie? Sannolikt inte. Till skillnad från den E38 som används i den – från repriser på TV6 kända – gamla actionvåfflan är den nuvarande flaggskeppsmodellen inte direkt anpassad för den som vill flyga under radarn. Den uppdaterade modellen har ju en grill som syns från yttre rymden.

Facelift har också i fallet 5-serie inneburit en förstorad grill, men skillnaden är inte så påfallande att man lägger märke till det utan att se bilarna bredvid varandra. Därför kan man tänka sig att det vore en passande bil för den undre världens DHL. Det självklara valet är då en 545e. En bil som har rejält mycket mer kräm än tjänstebilsvarianten, är mindre iögonfallande än en M5 och i egenskap av laddhybrid kan köras helt på el för att undvika upptäckt bakom fiendelinjer. För att ta reda på hur den ter sig för vanliga bilförare som oss har det blivit dags att lägga i Högsta Växeln och recensera helt nya BMW 545e!

Den här drivlinan har aldrig tidigare erbjudits i 5-serie, men den är för den sakens skull inte sprillans ny. Sedan en tid tillbaka har man kunnat få den i både X5 och 7-serie. Här kan du läsa vårt test av den sistnämnda. Kombinationen 3-literssexa och elmotor gör sig riktigt bra i 5-serie, till skillnad från i storasyskonet; nedväxlingar kommer på beställning och bensinmotorns 286 hästkrafter och jämna gång inger en känsla av exklusivitet i en bil av den här klassen.

Konkurrenter
Audi A6
Mercedes-Benz E-klass
Jaguar XF
Volvo S90

Det gör också fjädringens förmåga att svälja ojämnheter. Med fjädringen inställd för komfort niger framvagnen vid inbromsningar på ett sätt som påminner om 7-serie. I åtstramat läge får man stenkoll på var man har bilen, utan att på något sätt sitta obekvämt.

Motorn, fjädringen och fyrhjulsdriften tillsammans gör att 545e verkligen ger intryck av att gå på räls. Det är lite märkligt att sitta i en sedan av rymligare snitt – utrustad med säten vars sidostöd kan dras åt elektroniskt – och halvt önska att stolarna vore bättre på att hålla en på plats. Att denna önskan är just halv följer av vetskapen om olämpligheten i att ta kurvor på allmän väg i sådana hastigheter att man börjar närma sig den här bilens gränser.

Nära de nämnda gränserna får man bara ta del av en av fördelarna med en hybriddrivlina, och det är inte sänkt förbrukning. I dessa tidevarv är det en veritabel utmaning att hålla sig på beskedliga varvtal när man njuter av förmånen att köra något annat än en fyrcylindrig dammsugare. Detta är särskilt sant när man haft turen att hyra en liten stuga över helgen som visat sig ligga vid änden av en riktig bergochdalbana till landsväg.

Som faktisk ägare av bilen skulle man med tiden lära sig att lägga band på sig. Under testperioden gjorde jag faktiskt det i tillräcklig utsträckning för att kunna visa att förbrukningen går att begränsa – och att hybridbatteriet inte måste ta slut snabbare än en flaska Ramlösa i Sahara. Att så är fallet har vi till viss del det högtalarförstärkta motorljudet att tacka – i nya BMW-bilar känns det inte i närheten så konstgjort som man kan tro. Det ska till ett par riktigt skarpa öron för att man ska lägga märke till det, om ens förväntningar inte bygger på erfarenheter från andra nya bilar.

För- och nackdelar

+ Silkeslen sexa
+ Går som på räls
+ Hög komfort

– Endast som sedan
– Dyra tillval
– Överkänslig Gesture Control

Finns det då något att anmärka på med 545e? För den som har för avsikt att frakta ungar kors och tvärs, snarare än anonyma paket åt skurkar på film, är det ett klart minus att den inte går att få som kombi. Är man en person som bara kör mycket själv och vanligtvis skulle snegla mot en 7-serie som vardagsbil är det dock inget hinder. Den analysen bygger givetvis på att man välkomnar den sportigare karaktären och liknar lyxkryssarens nya ansikte vid en njursjukdom.

Sett ur det perspektivet är 545e plötsligt prisvärd, även om den inte på något sätt är billig. Givet att den på många sätt flyger under radarn är den också utomordentligt cool. Det är bara modellbeteckningen på bakluckan (och testexemplarets exotiska kulör) som gör att bilens förmåga att sticka från ett rödljus inte är fullständigt chockerande. BMW 545e tvingar en att utvärdera behovet av en kombilucka.

Här kan du bygga din egen BMW 545e!

Betyg

Helhet:
Total poäng: 4.5

Sammanfattning

BMW 5-serie är i alla former en mycket kompetent bil. Den har den kvalitet och användarvänlighet man väntar sig av en modern BMW, utan det kontroversiella formspråk man också väntar sig av densamma. Laddhybriden med rak bensinsexa är för mig bekant från 7-serie, men känns här betydligt mer hemma. Om 545e hade erbjudits som kombi hade den fått högsta betyg.