Audi A6 allroad quattro 45 TDI
Motor: 3,0-liters, 6-cylindrig, diesel, 231 hästkrafter, 500 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 6,7 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 2020 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4951/1542/2110mm
Pris: 582 100 SEK (Testbil ca 800 000 SEK)

För ungefär 20 år sedan släppte Audi en skogsmulle-anpassad version av deras största kombi. Det blev början för allroad-modellerna som innebär bilar med högre markfrigång och skyddande plastdetaljer. Konceptet blev snabbt omtyckt och idag säljer modeller som V90 Cross Country och A6 allroad som sill innan midsommar. Nu har Audi tagit fram en terrängduglig version av den senaste A6:an. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på huruvida nya Audi A6 allroad är värdig att ta över stafettpinnen från den förra.

När det kommer till designen är det svårt att inte tycka att A6 allroad ser bra ut, särskilt om man jämför med vanliga A6. Visst är grillen fortfarande monumentalt stor men den förhöjda markfrigången och den mer terrängvänliga looken passar bilen väl. Plasten kring hjulhusen, de större takbågarna och det faktum att märket inte har försökt avbilda två fejk-utblås baktill gör att designspråket ser mer spännande ut. Den ser ut att trivas på leriga skogsvägar och i djup nysnö, och det är exakt det jag tror att köparna strävar efter.

Interiört är det inte mycket som skiljer A6 allroad från vanliga A6. Det ser oerhört läckert ut och de fenomenala materialvalen hjälper till att skapa en genomgående känsla av lyx. Klimatanläggningen styrs via en touch-skärm som innebär att man behöver ta ögonen från vägen men de simulerade knapptrycknings-vibrationerna gör det lite lättare att träffa rätt. En detalj värd att nämna är att lädersätena påminner om bekväma vardagsrumsfåtöljer och det är inga som helst problem att tillbringa många milslukande timmar bakom ratten.

Något som utmärker just allroad-versionerna av A6 är att de bara går att välja med sexcylindriga motorer under huven. Vi körde den minsta dieselmotorn som producerar 231 hästkrafter. Det handlar inte om några hisnande fartupplevelser men det höga vridmomentet gör att känslan av kraft finns med vid varje gaspådrag. I en tid när många biltillverkare talar om att använda mindre motorer är det en lättnad att höra att Audi behåller sina starka motorer, för det behövs.

Bilen väger nämligen över 2 ton, och vikten känns både i svängar och på motorväg. På kurviga vägar blir det snabbt uppenbart att man faktiskt sitter i en höjd familjekombi. Testbilen var utrustad med fyrhjulsstyrning som märkbart hjälper till att ta sig runt tajta hörn i låga hastigheter men som inte märks av i högre farter. Alla A6 allroad kommer med luftfjädring som standard vilket innebär att motorvägskörning är lika behagligt som ett luftkonditionerat hotellrum i mellanöstern. Man flyter fram över alla ojämnheter i asfalten och på motorväg är det som att åka finlandsfärja på lugnt vatten, man tar sig fram enormt tyst och stabilt.

Det är nämligen så att A6 allroad till en stor del handlar om just komfort. När man startar den sexcylindriga dieselmotorn hörs det att den går jämnare än en katt som spinner och så fort man rullar iväg påminns man om det vrid man har tillgängligt. Tyvärr är den automatiska växellådan helt och hållet inriktad på komfort så den kan ibland kännas seg att reagera och som att den inte riktigt vill samarbeta vid gaspådrag.

Audi A6 allroad är tveklöst en av de mest terränganpassade kombimodellerna man kan köpa. Med luftfjädring, stora motorer och ett gigantiskt bagageutrymme är den ett vettigt alternativ till en SUV. Det stora skoskavet är priset. Man kan få en V90 Cross Country för mer än hundra tusen kronor mindre och visst får man kanske inte lika mycket lyxig utrustning och komfort som i Audin men det är enligt mig svårt att motivera ett så stort steg. Är det dock ultimat komfort och lyx i en terrängduglig kombi man är ute efter är Audi A6 allroad ett väldigt bra val. Jag är säker på att den nya kan göra samma succé som föregångaren.

BETYG
Exteriör
Interiör
Körglädje
Valuta för pengarna
Relativ praktikalitet
Ha-begär
Relativ prestanda
Teknik
Motorljud
Komfort
Redaktör och B-fotograf. Näst yngst på redaktionen och bäst på att köra fel. Ring för hämtning vid Stockholms stadshus och jag hittas kort därefter strax utanför Västerås på väg åt fel håll. Har en speciell förkärlek till bilar med gedigen kvalitet.